2022-03-06, 08:50
Medlem
5000 frivilliga amerikaner ansluter till Ukrainas militär..
Citera
2022-03-06, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Kommer troligen in en hel del luftvärnspjäser till Ukraina nu.
Kombas detta med att flygplan kommer in från Polen,så kommer detta att utveckla sig ytterligare illa för de invaderande ryssjävlarna.
Hela helveteskolonnen norr om Kiev är ju sitting ducks exempelvis och de står inför närmast förintning om Ukraina får lite grepp i luften.

Konvojen fryser väl fast och värdelös men att bomba den, skulle se bra ut. Mycket bra. Det vore psykologiskt korrekt.
Citera
2022-03-06, 08:52
Medlem
Det Ukrainska flygvapnet var alltså aktivt igår eller förgår. Man fick plan nedskjutna men Ryssland verkar ha drabbats ännu värre.

Jag är lite överraskad, jag trodde att Ryssland slagit ut stridsledningen. Kan det också varit så att man ändå fått dom polska planen i hemlighet?
Citera
2022-03-06, 08:52
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Är du säker på att chansningen slog fel? Du vet ju inte vad Putins plan är. USA är inte beredda att hjälpa Europa om ryssarna anfaller. Putin kanske bara är ute efter ett skäl till att erövra Europa.

Europa med Eu i spetsen uppvisar (utåt iallafall) en enad front mot ryskt agerande och stöd för ukraina.
Det är inga uppenbara politiska slitningar inom länderna.

Nato agerar samordnat.
Sverige och Finland är närmare ett nato-medlemskap än någonsin just pga ryskt agerande.

Ukrainas försvarsmakt tillfogar oerhörda förluster på rysk sida.

Rysk ekonomi har kraschat.

Om detta var den ryska målbilden när de satt å spelade upp scenarion då går det bra, annars skulle jag säga att det går skitdåligt. Oavsett om man tillslut jämnat ukraina med marken

Ryssland kan inte erövra europa.
Senast redigerad av Luxus 2022-03-06 kl. 08:54.
Citera
2022-03-06, 08:53
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Är du säker på att chansningen slog fel? Du vet ju inte vad Putins plan är. USA är inte beredda att hjälpa Europa om ryssarna anfaller. Putin kanske bara är ute efter ett skäl till att erövra Europa.

Fast det där stämmer inte riktigt va?

Möjligtvis stämmer det för europeiska länder som inte är anslutna till NATO.

Artikel 5 är tydlig i att om en NATO-allierad attackeras så är det än attack på hela alliansen och övriga medlemmar ska då vidta nödvändiga åtgärder för att assistera den angripna.
Och en sådan åtgärd lär inte vara ”Nä, vi kommer inte” från USAs håll.
Citera
2022-03-06, 08:54
Medlem
Fel av mig 3000

3*000 personer från USA har åkt för att frivilligt strida för Ukraina, säger en representant för ukrainska ambassaden i Washington till Voice of America.
Citera
2022-03-06, 08:56
Avslutad
Är nog en hel del med erfarenheter från Mellanösternkrigen som åkt över från USA. Experter på stadskrigföring.
Citera
2022-03-06, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Europa med Eu i spetsen uppvisar (utåt iallafall) en enad front mot ryskt agerande och stöd för ukraina.
Det är inga uppenbara politiska slitningar inom länderna.

Nato agerar samordnat.
Sverige och Finland är närmare ett nato-medlemskap än någonsin just pga ryskt agerande.

Ukrainas försvarsmakt tillfogar oerhörda förluster på rysk sida.

Rysk ekonomi har kraschat.

Om detta var den ryska målbilden när de satt å spelade upp scenarion då går det bra, annars skulle jag säga att det går skitdåligt. Oavsett om man tillslut jämnat ukraina med marken

Säkert, men vad vet vi egentligen om Ukrainas förluster? Inte så mycket tänker jag? Med alla filmer på bombningar osv gissar jag att förlusterna är betydande även på Ukrainas sida.

Putin kanske är helt obekymrad, och tar i med hårdare och hårdare tag vartefter tiden går.
Citera
2022-03-06, 08:58
Medlem
Ukraina visar handlingskraft och när man fann tecken på att diplomaten/förhandlaren lämnade uppgifter till Ryssland fanns ingen tvekan.

Han gjorde troligen motstånd vid gripandet och i krigstid skall man skjuta förrädare. Landet går först.

Positivt att så många frivilliga från många länder strömmar till. Hoppas dom inte bara verkar i väster utan efterhand kan gå mot öster och få en avgörande betydelse i bekämpandet av kolonner.
Citera
2022-03-06, 08:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Fast det där stämmer inte riktigt va?

Möjligtvis stämmer det för europeiska länder som inte är anslutna till NATO.

Artikel 5 är tydlig i att om en NATO-allierad attackeras så är det än attack på hela alliansen och övriga medlemmar ska då vidta nödvändiga åtgärder för att assistera den angripna.
Och en sådan åtgärd lär inte vara ”Nä, vi kommer inte” från USAs håll.

Varför inte? De har Atlanten emellan och vill inte bli indragna i ett utsiktslöst kärnvapenkrig.
Citera
2022-03-06, 09:00
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forcod
Säkert, men vad vet vi egentligen om Ukrainas förluster? Inte så mycket tänker jag? Med alla filmer på bombningar osv gissar jag att förlusterna är betydande även på Ukrainas sida.

Putin kanske är helt obekymrad, och tar i med hårdare och hårdare tag vartefter tiden går.

Klart att ukrainska försvarsmakten har stora förluster. Men det är irrelevant. Det ryssarna använder nu är samma resurser som skulle användas vid invasion av moldavien, gotland, finland, baltstaterna osv. Å kan man inte försörja anfallsförbanden en handfull mil in i ett land man har gräns direkt med, hur bra tror du det får stt försörja trupperna 10ggr längre bort
Citera
2022-03-06, 09:01
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag läser att Ryssland har slagit ut nästan hela Ukrainas flygvapen.

Hur många flyg hade dom och hur många har dom kvar?

Hur många flyg har Ryssland i Ukraina.

Vilka delar i Ukraina dominera Ryska flygvapnet vs Ukrainska?

Ryssland dominerar luftrummet hel där de gör insatsen har medier hävdat oavsett om de är ryss-hatare eller inte.

Bra analys av situationen som till skillnad från MSM i globohomo-väst inte är agendadriven propaganda. https://m.youtube.com/watch?v=xsh9V8UxenI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in