Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Det var du som talade om en mystisk tidsfaktor 7 som du glömde bort att argumentera för. Du använder en olämplig enhet för absorberad dos och du har inte specificerat vilka isotoper du avser. Jag rättade dig när du hade fel.
Jag vet inte så mycket om vilka isotoper atombomber sprider, men gissar att cesium 137 som är en dotter till uran 235. Aktiviteten kommer att halveras ungefär för varje ny generation om generationstiden är ca 30 år.
Vilken startaktiviten är för vilka bombstorlekar vet jag inte, men med all säkerhet är en bomb på 15 megaton avsevärt värre än en bomb på 100 kt eller vad nu de japanska bomberna hade.
Aktiviteten kommer också att vara omvänt proportionell mot avståndet från nedslagsplatsen och beroende av väder och vind hur spridningen kommer att se ut.
Kanske bildas även isotoper med både kortare halveringstid som jod 131 och även med längre halveringstid. Aktiviteten per mol är också beroende av halveringstiden.
Nej jag citerade vad han hade skrivit gör om gör rätt.
Amerikanarna i sin civilförsvarsmanual
Anger strålningen till 24Gy =24 000 Rad / timme efter en vätebombs explosion.
Dödlig dos ca 300 Rad.
Strålningen sjunker enligt 7/10 regeln = varje tidsfactor 7 sjunker strålningen delat 10.
T1 = 24 000 Rad / Timme
T7= 2400
47T= 240
14D = 24
3 Mån = 2.4
2 år = 0.24
Nästa att ta hänsyn till är hur bra skydd du har, i bild visas hur tjockt material som halverar strålning.
https://danger.mongabay.com/images/a...k/fig23-01.gif
Filteranläggning som befinner sig utanför skydd är en självklarhet. Om filter i skydd så blir det
som att bo i reaktorkärnan på ett kärnkraftverk.
Nu kan du räkna på det själv.
Chernobyl var en "walk in the park" i jämförelse mot en vätebomb.
Jag utgick bara ifrån vad han skrev.
Dvs efter 3 månader så skulle styrkan vara 125 gånger längre än en dödlig dos på 300 Rad som han själv skrev.
Vidare har ett kärnkraftverk tonvis med radioaktivt avfall, stavar, mm.
Ta bara Chernobyl som efter 10 dagar hade släppt ut 400 gånger mer än hirochima
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Chernobyl_and_other_radioactivity_re leases
Denna härd kunde ha fortsatt och brinna i många år och spytt ur radioaktivitet och då var det ändå bara en 1 reaktor med stavarna inte något avfall.