2022-03-06, 01:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag förstår ingenting av vad du försöker säga. Hur många gånger kan man använda ordet ”fattar” i samma utläggning?
Fattar du att alla fattar att det fattas folk som fattar att vanligt folk fattar och panikar? Gissar att du fattar att jag fattar. Fattar du?

Självklart fattar jag det. Men att folk inte förstår att hela politiker eliten spelar i samma lag är för mig konstigt.
Citera
2022-03-06, 01:15
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Chernobyls markdetonation är att jämförs med en "smutsig bomb" som detonerar utan kärnreaktion. Inget av det radioaktiva bränslet detonerade där (för att detta är omöjligt). Ett kärnvapen förbränner majoriteten av sitt bränsle vid detonation. Så länge det inte är en markdetonation (vilket det så gott som aldrig är) så blir nedfallet försumbart. Som sagt, "efter floden" och "på stranden" är INTE faktaböcker.

Bortsett att infon är US gov, och inte någon roman.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU
Citera
2022-03-06, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
men vad ska han göra?

Beordra omedelbar eldupphör och försvinn långt långt bort snabbt som fan medans folk är upptagna med att fira.
Citera
2022-03-06, 01:16
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag ska berätta en liten anekdot,
i torsdags hade en rysk bataljon intagit en övergiven liten ort, de begav sig till stadshuset och där lämnade fyra soldater och körde vidare framåt. Ryssar har i sin benmärg respekt för myndighetsbyggnader, de tänkte att nu har vi övertagit maktens centrum = vi styr den den här orten.
När den ryska bataljonen kört vidare då dök det uppuppretade lokalbor och gav de stryk och körde bort de.

Att ockupera ett så stort land som Ukraina (de andra efter Ryssland vad gäller ytan ) med 46 miljoner fientligt inställda invånare skulle kräva enorma resurser, hundratusentals soldater.

Du menar väl andra största landet i Europa efter Ryssland va!?
Citera
2022-03-06, 01:17
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Ännu en som behöver se ett slagfält för att botas från sitt gottande i andras död.

Du är en av dom som behöver ansiktet inkört i en uppsliten mage, så du verklig kan avnjuta krigets lukt, känsla och smak.
Vad är det för fel med att glädjas över att se bilder på ryska soldater som blivit skjutna?

Ukrainska soldater krigar inte för att skjuta ryssar, dom krigar för att skydda sitt land.

Är man med i leken får man tåla.

Skulle du lida med ryska soldater om dom kom till Sverige och fick smaka på krut av våran militär?
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Medans FED och ECB sprutar ut skithuspapper på den värdelösa befolkningen så kommer Rysslands pengar ha en underliggande tillgång med ett faktiskt värde.
Du tänker på olja och gas? Men det värdet finns bara så länge det är möjligt att sälja det på marknaden. Sverige har oroligt stora tillgångar av uran, palladium, kobolt och en mängd andra extremt eftertraktade metaller och mineraler som är väl kartlagda. Men om vi inte säljer det så har de ingen påverkan på valutan. På samma sätt kan Putin och hans pedofilkompisar sitta där med sin olja och gas bäst de vill. Utan köpare har det ingen betydelse för valutan. Förrän Putin blir mördad och man slutar klusterbomba barn i Ukraina.
Citera
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Norska oljefonden har förlorat 6,1 % hittills i år.
De förväntas att förlora mer när de dumpar sina ryska investeringar.

Men å andrasidan skapar denna kris att oljepriset rusat i höjden så avsättningarna blir högre, men att väst förlorar på detta men kanske inte lika mycket som Ryssland är klart som korvspad.
Citera
2022-03-06, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det var du som talade om en mystisk tidsfaktor 7 som du glömde bort att argumentera för. Du använder en olämplig enhet för absorberad dos och du har inte specificerat vilka isotoper du avser. Jag rättade dig när du hade fel.

Jag vet inte så mycket om vilka isotoper atombomber sprider, men gissar att cesium 137 som är en dotter till uran 235. Aktiviteten kommer att halveras ungefär för varje ny generation om generationstiden är ca 30 år.

Vilken startaktiviten är för vilka bombstorlekar vet jag inte, men med all säkerhet är en bomb på 15 megaton avsevärt värre än en bomb på 100 kt eller vad nu de japanska bomberna hade.

Aktiviteten kommer också att vara omvänt proportionell mot avståndet från nedslagsplatsen och beroende av väder och vind hur spridningen kommer att se ut.

Kanske bildas även isotoper med både kortare halveringstid som jod 131 och även med längre halveringstid. Aktiviteten per mol är också beroende av halveringstiden.
Nej jag citerade vad han hade skrivit gör om gör rätt.
Amerikanarna i sin civilförsvarsmanual

Anger strålningen till 24Gy =24 000 Rad / timme efter en vätebombs explosion.
Dödlig dos ca 300 Rad.

Strålningen sjunker enligt 7/10 regeln = varje tidsfactor 7 sjunker strålningen delat 10.

T1 = 24 000 Rad / Timme
T7= 2400
47T= 240
14D = 24
3 Mån = 2.4
2 år = 0.24

Nästa att ta hänsyn till är hur bra skydd du har, i bild visas hur tjockt material som halverar strålning.
https://danger.mongabay.com/images/a...k/fig23-01.gif

Filteranläggning som befinner sig utanför skydd är en självklarhet. Om filter i skydd så blir det
som att bo i reaktorkärnan på ett kärnkraftverk.

Nu kan du räkna på det själv.

Chernobyl var en "walk in the park" i jämförelse mot en vätebomb.

Jag utgick bara ifrån vad han skrev.
Dvs efter 3 månader så skulle styrkan vara 125 gånger längre än en dödlig dos på 300 Rad som han själv skrev.

Vidare har ett kärnkraftverk tonvis med radioaktivt avfall, stavar, mm.

Ta bara Chernobyl som efter 10 dagar hade släppt ut 400 gånger mer än hirochima
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Chernobyl_and_other_radioactivity_re leases
Denna härd kunde ha fortsatt och brinna i många år och spytt ur radioaktivitet och då var det ändå bara en 1 reaktor med stavarna inte något avfall.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Säger varken emot eller. Dock var detta inte helt oprovocerat och att Putins agerande verkade komma som en chock för världen (läs befolkningen utan intresse för historia o politik). Det är inte bara svart eller vitt!

Det spelar ingen roll. Man kan ha förståelse för ryska känslor, men det gör inte att det är rätt att invadera.

Reaktionen är också inte alls proportionerlig till de eventuella provokationerna.

I alla historieböcker kommer det stå att Putin blev knäpp och lyssnade på sina storryska drömmar. Låt oss hoppas att berättelsen slutar med att han störtas från tronen av andra ryssar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Deras land tas över och de gör inte ett skit. Vifta med en flagga och tror de gör något.

Underskatta inte vilken propagandaseger liknande klipp är, Ryssarna framstår som idioter
Citera
2022-03-06, 01:19
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Självmord är ju alltid en utväg. Vi andra dödliga överväger ju detta några gånger om året så varför skulle inte Putte?
Han är psykopat. Självmord är sista utvägen efter att han bränt av en eller flera kärnvapenstridsspetsar. Hitler - också han psykopat - tog inte livet av sig förrän han hade fullständigt slut på alternativ.
Citera
2022-03-06, 01:19
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Svar nej. Dom går tillbaka till en guldstandard och har en av världens största naturresurser. Guldstandarden, alltså det som gjorde USA till det rikaste landet i världen. Under tiden i EU och USA?

Elpriset upp
Bränslepriset upp
Olja gas UPP
Inflation UPP
Matpriser UPP.

Ett stort skifte sker just nu. Jag tror inte folk fattar vad som händer. Sanktionerna skadar EU. Inte Ryssland. Sanktioner på 7 av 100 banker.

Mitt råd är att köpa ris och pasta nu, det är inget skämt.

Du tänker att Ryssland är unikt i det att de har en guldreserv och naturtillgångar?

I så fall borde någon tipsa Venezuela illa kvickt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in