2022-03-06, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Nu var det endast en spekulation och en tolkning från min sida. Vem vet hur Putin tänker eller vad hans nästa drag blir.

Och det enda sättet att få detta är att använda rysk militärmakt. Eftersom den nuvarande ukrainska regimen i åtta år har visat att den är "oförmögen till överenskommelser.

Jag tillåter mig själv att vara skeptisk till att Ukraina skulle vara demokratisk
Du kan tillåta dig själv vad du vill, det ändrar inte sakförhållanden i landet.
Ja om Ryssland vill införa en marionettregim och införliva Ukraina i sitt imperium så är militärmakt det enda alternativet. Det gör det inte mindre förkastligt (eller brottsligt).
Citera
2022-03-06, 00:46
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Min sambo jobbar med ett ryskt företag och besöker St.Petersburg ett par gånger om året. Hon använder bara sitt kreditkort och säger alltid att de är i storstäderna lika mycket utvecklade som oss. På mindre caféer så är det möjligt att de önskar kontanter.

Kan ju även finnas många lokala kort som inte drabbas.
Citera
2022-03-06, 00:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
- "Somliga påstår att er frihetsoperation gått åt helvete såhär långt. Vad gör ni för att vända på skutan?"
Putin bah:
https://twitter.com/Chance_maya/status/1500250070675083267?s=20&t=7Pcfl8J2KlWlFi_is287XQ

Jag vet inte vad björnen pysslar med, men det verkar vettigare än vad killarna leker.
Citera
2022-03-06, 00:48
Avstängd
Norska oljefonden har förlorat 6,1 % hittills i år.
De förväntas att förlora mer när de dumpar sina ryska investeringar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det spelar ingen roll om det är en vätebomb eller mindre kärnladdning.

Du får en fission i vilket som
Skillnaden är bara mängden som sprids inte hur kraftig strålningen är.

Halveringstiden är fortfarande den samma.
Smäller du av en 1 megaton bomb och en 15 kiloton bomb av samma material så kommer strålningen efter 10 år vara lika obefintlig stark, enda skillnaden är att den större bomben gör att det har blivit spritt över en större yta.
Alltså vilken sten har ni nucleär experter varit under sen 80-talet. Värst vad det finns kunskaper
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
För det första funkar inte din länk, för det andra.
Anger strålningen till 24Gy =24 000 Rad / timme efter en vätebombs explosion.
Dödlig dos ca 300 Rad.

Strålningen sjunker enligt 7/10 regeln = varje tidsfactor 7 sjunker strålningen delat 10.

T1 = 24 000 Rad / Timme
T7= 2400
47T= 240
14D = 24
3 Mån = 2.4
2 år = 0.24

Kan du läsa detta? Förstår du något av vad du citerar?
300 Rad är en dödlig dos på 1 timme om vi ska tolka det du citerar, om det ens stämmer.

Vad dillar du om tidsfaktor 7? Cesium 137 har en halveringstid på ca 30 år.

Efter 30 år har aktiviteten halverats. Det innebär att en tiondel av den ursprungliga aktiviteten återfinns efter ca 3.3 halveringstider, dvs ca 100 år. Jod 131 har en halveringstid på ca 8 dagar. Flour 18 på 109 minuter, kol 11 på ca 20 minuter och syre 18 på ca 2 minuter. Dvs tidskonstanterna är isotopberoende.

Använd också enheten Sievert för absorberad dos, så slipper du tänka på och meddela strålningstyp.
Senast redigerad av MrArtur 2022-03-06 kl. 00:51.
Citera
2022-03-06, 00:49
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Säger varken emot eller. Dock var detta inte helt oprovocerat och att Putins agerande verkade komma som en chock för världen (läs befolkningen utan intresse för historia o politik). Det är inte bara svart eller vitt!

Sant att verkligheten ibland är grå och att det postas bilder och texter här som kan stödja ena eller andra sidan och vi vet inte om de är sanna eller ej. Finns förmodligen ingen som har ett bra läge över situationen.

Däremot är det ingen tvekan om att Putin invaderade Ukraina. Förutom för de som vill kalla det "fredsbevarande operation" såklart.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja du är skrattretande okunnig, en ”atombomb” slår ut ut hela Sverige den slår inte ens ut hela Stockholm om den träffar mitt i prick.

DET beror på bombens styrka.

Och ärligt talat vore det mer en för än nackdel för sverige om stockholm försvann. Storstäder är ju trots allt varbölder av dekadens, hedonism, kommersialism, perversion, liberalism och dylika motbjudande företeelser.

Evakuera gärna folket först dock. "Eliten" kan bli kvar och få sig en megatonsolbränna....
Citera
Medlem
Vad tror ni? Angående alla dessa sanktioner…? Tror ni de biter på Putin?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Kan ju även finnas många lokala kort som inte drabbas.

Ja jag tror deras kort kanske funkar ändå inom Ryssland och med rubel. De kan bara inte använda dem om de åker utomlands.
Citera
2022-03-06, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Vad tror ni? Angående alla dessa sanktioner…? Tror ni de biter på Putin?

Det biter inte som i att det kommer få han att sluta men det får honom definitivt att lipa. Pengar är den enda kompis han har kvar nu.
Citera
2022-03-06, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Länken funkar perfekt. Du måste bara vara gammal nog för att kunna starta filmen!
Det är ju bara en gammal film

Vi kan göra en tråd så får folk kolla med riktig expertis på vem som har rätt.

Jag vet att jag har rätt för detta har diskuteras otaliga gånger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Chernobyl_and_other_radioactivity_re leases

Här har du vad vi diskuterat svart på vit

Jag hade rätt.
Betänk nu att Chernobyl bara brann i 10 dagar men det motsvarade ändå 400 hiroshima bomber.
Chernobyl härdsmälta kan pågå i hundratals om inte tusentals år till skillnad från en vätebomb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in