2022-03-05, 23:44
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Är hela AZOV inringade i Mariupol?

De är ca 300, efter åtta dagar har inte Putins supereffektiva armé inkl. nazisterna i Wagner lyckats likvidera AZOV?
Och du har fortfarande förtroende för den ryska arméns storhet?
Senast redigerad av Duvlort 2022-03-06 kl. 00:30.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Avskuret??? Hur såg det ut österut då menar du? Var det japaner där?? (= Sa ju till dig att slå upp ordet belägra i en ordbok.

Massiva bombningar, ja det var bara grus kvar av Moskva... inte.

Ja, det är Liiite svårt att få till "massiva bombningar" med he111 och ju88...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Han har också förutspått rysk aggresion, redan 1993.

After the end of the Soviet Union, the newly independent Ukraine had a large arsenal of nuclear weapons on its territory. However, in 1994, Ukraine agreed to give up nuclear arms and become a member of the Nuclear Nonproliferation Treaty; within two years, it had removed all atomic weapons. Almost alone among observers, Mearsheimer was opposed to that decision because he saw that Ukraine without a nuclear deterrent would likely be subjected to aggression by Russia. [75] As early as 1993, he suggested that Ukraine should retain its nuclear weapons as a deterrent.[76]

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Mearsheimer

Jag skrev som sagt att hans teoretiska ramverk - realpolitik - gjorde det fullkomligt tydligt ATT Putin skulle invadera Ukraina efter revolutionen 2015.

Realpolitik var det normala sättet att analysera och förstå geopolitiska relationer fram till för c:a 30 år sedan när en sk liberal förståelse av geopolitiken började slå igenom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Högern att hylla Putin? Vad avser du med höger och vad avser du med hylla?

Jag argumenterar för att Putins agerande är begripligt och förutsägbart ur en realpolitisk kontext. Som företräds exempelvis av John Mearsheimer som sade att Putin skulle invadera redan 2015.

Gör det Mearsheimer till ett "rysstroll" eller "nazist" eller ens "höger"?

Jag antar att man kanske måste se en föreläsning av honom eller läsa hans lilla bok om Ukrainakrisen för att bilda sig en uppfattning om det.

Geopolitik är inte begriplig utifrån begrepp som "ond/god" eller ens "rätt/fel". Den realpolitiska analys som Mearsheimer företräder tar även sikte på att förstå hur stater kommer att agera i framtiden. Och det tror jag har ett visst egenvärde.

Som jag ser det KAN INTE ledaren för ett imperium vara "god" eller ens "mänsklig". OM han var det skulle han inte vara ledare för imperiet. Han har genomgått en lång sorteringsprocess för att hamna där och under den resan har han sannolikt stegvis lärt sig att om han ska stanna vid makten så kan han inte avvika alltför långt från Machiavelli.

Detta gäller även i demokratier, ja även i Sverige. På sätt och vis gäller det till och med i närmsta kommunalfullmäktige.

I denna dynamik ingår en rad olika ekonomiska aspekter som att när Putin tillträdde så var Ryssland infiltrerat av en samling oligarker med kontakter i väst som för en billig slant hade köpt upp landets alla naturresurser. För att eliminera dessa oligarker så var Putin tvungen att alliera sig med andra oligarker som knappast var guds bästa barn. För utan oligarker klarar sig ingen ledare för ett imperium. Varken i väst eller öst. Sådana är de underförstådda reglerna för maktinnehav som fjollorna på SVT knappast kommer att redogöra för dig...
Vad jag menar e att Nya Tider och Nyheter idag agerade valobservatörer i Ryssland. Dom ansåg att valen i Ryssland höll (minst) samma nivå som Sverige. Fria Tider liksom Nya Tider e positiva till Ryssland. Avpixlat och Nyheter idag var mer positivt inställda till Ryssland än gammelmedia. Många av dom som skriver på Flashback hämtade sin information från dessa 4 ovanstående nyhetskällor. Men helt plötsligt ska man inte låtsas om det längre.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Ja, det håller jag ju såklart med om. Men det verkar som att det är nåt inbyggt nästan. Kan inget om psykologi, men det måste finnas en förklaring.

En skapad otrygghet, räddsla och hat som hålls undertryckt, dubbla budskap, hyckleri.

Många bäckar små och plötsligt så tillåts vi att hata något utpekat, det finns inga som helst spärrar och att det växer till en tromb som suger med sig allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Redan nu kan man utropa Ukraina som segrare, den ryska taktiken har misslyckats. Anfall från fyra olika sidor har skapat logistiskt kaos bland de ryska styrkor, de sitter fast utan förnödenheter.
Den ukrainska armén leds av generaler utbildade i Ryssland, de vet exakt vad ryssarna gör och dessutom får de hjälp från USA som skickar till de satelitbilder på hur ryska styrkor förflyttar sig.

Ukrainarna har inriktat sig på att förstöra konvojer med förnödenheter.
Vilket har förstört de ryska soldaters moral, de sitter fast utan bränsle , mat och ammunition.
Ukrainarna har mycket hög stridsmoral och de har större reserver, varje dag åker tiotusentals ukrainska män som arbetat i Polen till Ukraina för att slåss med ryssarna.

Det enda som återstår för de ryska styrkor är att terrorisera den civila befolkningen, bomba bostadshus och sjukhus.

Hade velat slå vad med dig. De märks att du inte har den blekaste
Citera
Medlem
LibBells avatar
Befriare?

https://twitter.com/nexta_tv/status/1500134977832460293?s=20&t=mUsjDpcIGWl2EVes2i3eLA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Vad är det för korruption du talar om.
Ukraina räknades som en av de mest korrumperade länderna typ 10 nerifrån på olika listor. Det är känt och inget ens ukrainare förnekat. Som svensk har jag svårt att förstå hur man kan leva i sånt land en längre tid. För att vara rättvis kommer Ryssland inte många platser ifrån..
Citera
2022-03-05, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Om jag förstår innehållet i dina länkar rätt så påstås det i princip att Ryssland garanterat snart har tagit över Ukraina. Men från flera håll här i Sverige hör man att det går väldigt dåligt för Ryssland och operationen inte alls går som planerna. Känns inte som att båda kan vara korrekta. Men det borde väl kanska snart stå klart vilket som stämmer.

1. Personerna som säger att kriget inte går enligt planerna vill oftast göra gällande att Putin planerade att vinna kriget på 2-3dagar - vilket är ungefär som att säga att USA borde ha vunnit Irakkriget på 1 dag.

2. Det viktiga är alltså att basha Ryssland och att försöka få Ukraina att kämpa, vilket rent historiskt varit en mycket svår uppgift som exempelvis Karl XII av Sverige, Stalin och Lenin misslyckades med.

3. Däremot har den Ryska strategin flera element av flervals och mobilitetsoptioner. Det är rörlig krigföring som till viss del baseras på de drag eller ickedrag som det Ukrainska försvaret gör.

Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Ganska väntat resultat sett till hur mycket mäktigare den ryska militären är.

1. Ukraina har eller snarare hade väldigt stora resurser rent numeriskt.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Alltså varför skickar inte Putin in sina bra soldater eller riktiga armé? Känns som han bara skickat 18 åriga värnpliktiga som knappt vet vad de ska göra. Han hade vunnit mycket enklare.

1. Ukraina verkar ha lidit 3x så svåra förluster som Ryssland sett till de primära siffrorna.

2. 18åringar är bra soldater, med rätt utbildning. Allt annat är humbug.

3. Nu är det färdigflashbackat!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Du börja babbla på om att jag förespråkade att Ryssland skulle bomba Ukraina likt Obama din jävla luffare... ett påstående du drog ur din röv, jag har inte förespråkat att Ryssland ska göra ett jävla dugg mer än att dra sig ur Ukraina... du däremot verkar ju gilla detta pågående krig där folk i Europa dör... så varför ska jag ens slösa en sekund av mitt liv på dig?

Lugn och fin nu, torsten. Ryssland har bättre teknologi än vad som används och du säger att de inte har det. Har jag uppfattat dig rätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Vad jag menar e att Nya Tider och Nyheter idag agerade valobservatörer i Ryssland. Dom ansåg att valen i Ryssland höll (minst) samma nivå som Sverige. Fria Tider liksom Nya Tider e positiva till Ryssland. Avpixlat och Nyheter idag var mer positivt inställda till Ryssland än gammelmedia. Många av dom som skriver på Flashback hämtade sin information från dessa 4 ovanstående nyhetskällor. Men helt plötsligt ska man inte låtsas om det längre.

Hm... alternativmedier agerade valobservatörer? Det är inget jag vet något om.
Citera
2022-03-05, 23:46
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Lugn och fin nu, torsten. Ryssland har bättre teknologi än vad som används och du säger att de inte har det. Har jag uppfattat dig rätt?

Jag förstår inte hur du utläser det i mitt svar till dig men kör på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in