2022-03-05, 22:51
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det är ju dock inte helt förvånande att det finns ganska mycket pro-ryska känslor i Serbien med tanke på hur situationen såg ut under balkankrigen. Ryssland var väl i princip Serbiens ända "vän" under den perioden medan väst stödde Bosnien och Kosovo. Sedan har ju faktiskt Serbien, vilket någon annan påpekade, trots allt åtminstone fördömt den ryska invasionen.

Nu var ju kriget ett tag sedan men Ryssland har också kört enormt med propaganda genom åren. RT och Sputnik-skit fyller den sunkiga pressen. Presidenten är maktgalen som Putin och man kan knappast tala om fria medier. Alla ute i stugorna ser bara på statskontrollerad propagandateve.

För tre år sedan kördes största propagandanumret i Belgrad när Putin var på besök. !00 000 bussades till staden från olika arbetsplatser ute i landet. Putin och Vucic myste i kapp.
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Nope, kolla tracken, har inte varit över gränsen.

https://www.flightradar24.com/LAGR121/2b09502c

Finns ingen anledning att skicka en flygande bensinmack över gränsen.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag tolkar det som att det kostade motsvarande de beloppen i kronor att tillverka planen - när de tillverkades.
Självklart så ska man tolka det så.

Hade varit väldigt korkat att räkna kostnaden utifrån den nuvarande kursen, istället för vad det faktiskt kostade det året som dom tillverkades.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Men klassade som betydligt mindre korrupt än Ryssland
Inte vad jag hört. men är ingen expert
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja och jag är orolig över vad en förnedrad Putin kan få för sig att göra. Nu kommer han givetvis spela på denna rädsla och fortsätta yra om kärnvapen, men vad gör vi om han verkligen sätter in kärnvapen i Ukraina? Jag tror inte att Putin är suicidal och attackerar NATO, men det kan hända riktigt otäcka saker rätt snart.
Ja, jag är precis lika orolig för just detta. Det har jag skrivit flera gånger tidigare.

Jag är oftast inte rädd för fan själv men just kärnvapen skrämmer mig. Inte så att jag är rädd att dö, jag är så gammal att jag kan dö nöjd nu men jag får ångest när jag tänker på alla våra (och ryska samt alla andra nationers) barn och unga kommer att lida i en värld med kärnvapenkrig.
Citera
Medlem
Här är en lysande video om de ryska logistiska problemen

https://www.youtube.com/watch?v=b4wRdoWpw0w

De har bra järnväg men få lastbilar. Så kan man förklara deras problem. Det innebär inget tåg så får de problem. Dessutom satsade de troligen på mycket ammo och lite bränsle i början av kriget.
Citera
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja frågan är om inte detta ska ses, åtminstone till en del, som ett inbördeskrig. De snackar ju samma språk de flesta och krigar med samma prylar allt som oftast. För att skilja sig åt kör de med vit eller gul tejp om armen (ibland röd). Och fordonen kletar de på enstaka stora bokstäver så att de inte ska skjuta sönder sina egna fordon. På bilderna man ser från utslagna fordon och soldater så kan man misstänka att beteckningarna ändrats inför fotograferingen för det syfte man haft för stunden.

Dessutom på bilder från utkanterna av städerna och landsbygden ser det ju så fattigt ut att man knappast kan tänka sig att det spelar invånarna någon större roll vilka hänsynslösa politiker som innehar statsledningen. Man kan lätt bedra sig på hur djävligt det ser ut på vissa platser, för man kan inte vara säker på att kåkarna inte har varit ruiner redan innan fronten dragit fram. Usch. Vilket elände. Och så ska man hålla på att kriga med sina bröder.

Vilken lögn! Ukrainare kommer fortfarande ihåg Ryssarnas folkmord mot dom på 20- och 30-talet. Av den anledningen hatar många Ukrainare Ryssland mer än vad vi här i Sverige ens kan förstå.
Citera
2022-03-05, 22:52
Medlem
Slaget mellan ryssarna och Azovbataljonen kommer,vad jag förstår, ske i Mauiropol under de närmsta dagarna.
Ukrainska reguljära armén ska vara utslagen.
Nu är det bara nazister, kriminella och utländska legosoldater kvar i det området.
Massiva bombningar väntas från rysskt håll.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Du verkar galen, och helt utan reson. Tror du Putin är ensam i Ryssland eller andra delar av världen av att vara emot Nato och väst? Hur otroligt korkad ska man vara om man tror att bara ens egen bild av säker är den rätta. Propagandan här i väst funkar verkligen på folk...

Så är det verkligen.

I tråden kan man läsa att Ryssland skulle ha invaderat Ukraina och att de mördar civila.

Nej kamrat, jag säger dig att det är befängt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Hur känns det att vara en förrädare?
Att vara en "förrädare" till den liberala demokratin är en rogivande känsla.
Ungefär som när man bajsar.
Finns bara en lojalitet som betyder något och det är lojalitet till ens blod och jord.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag ser sannolikheten för kärnvapen som betydligt större än sannolikheten att Ryssland angriper Sverige i ett konventionellt krig.
Det gör jag också.

Att Ryssland skulle gå in i ett konventionellt krig med Sverige är för mig helt uteslutet.

Blir vi indragna i detta så är det som sagt kärnvapen i bilden.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Sannolikheten att det blir krig i Sverige är 37%.

Jag önskar att vi ändå hade en person här i tråden som kunde ge dig ett konkret svar på din fråga.
Det går inte att förutse vad som kommer skall, vi är i ett alldeles för tidigt skede.

Jag tror personligen att Ryssland aldrig kommer skicka ner soldater till Sverige, det skulle bli alldeles för stort motstånd från länder som vi har ett samarbete med.

USA och Storbritannien uttalade sig tidigare i veckan att dom kommer hjälpa oss om vi blir attackerade av Ryssland.

Blir Sverige attackerade utav Ryssland så blir det genom kärnvapen, och då spelar det ingen roll hur mycket toapapper du har i din källare.

Jag hoppas att jag har fel, men det är naivt att utesluta kärnvapen helt och hållet.

Jag är 99,9% säker på att Ryssen om de anfaller Sverige inte vågar göra det med kärnvapen då inte bara Sverige utan även Norge och Danmark skulle drabbas utav det... och omvärlden skulle garanterat inte se på om Ryssen börjar bomba andra länder med kärnvapen... däremot andra bomber tror jag nog de skulle våga använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in