2022-03-05, 17:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jag måste ju fråga eftersom du anser att en ledare inte ska göra allt han/hon kan för att se till sitt land och sitt folk.
När ens eget land blir invaderat finns inga regler kvar.

Mycket konstig fråga. Så enligt dig skulle han ha varit en Quisling om han inte kallade NATO för fega och anklaga dem för att medverka till att människor har dött? Jag ser en avgrund mellan dessa två saker.
Citera
2022-03-05, 17:06
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Mycket konstig fråga. Så enligt dig skulle han ha varit en Quisling om han inte kallade NATO för fega och anklaga dem för att medverka till att människor har dött? Jag ser en avgrund mellan dessa två saker.

Jag menar att det är Zelenskys uppgift att göra allt han kan för sitt land och sitt folk.
Det inbegriper även att i stundens hetta tappa fattningen vilket han gjorde just i det ögonblicket.
Citera
2022-03-05, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Hälften av Ukraina är rysktalande. Ukraina och Ryssland är som siamesiska tvillingar. Det finns flera syften med denna invasion och det är inte på grund av att Putin hade långtråkigt. Detta är en stabilisering och av nazifiering av Ukraina, och skydda den ryska befolkningen som var hotad.
Jo men visst Ukraina är ett nazistisk land, intressant att det tydligen styrs av en jude. Sluta sprida en massa dynga. Klart det finns nationalister och nazister i Ukraina precis som i många andra länder men att ha det som motivering att starta ett krig är en aktion av en senildement diktator
Citera
2022-03-05, 17:14
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille
Fan vad ni har dålig förmåga att sätta er in i hans situation. Han och det Ukrainska folket kämpar heroiskt i detta oförtjänta krig. Det är hjärtskärande att vi inte kan hjälpa dem. Ibland vill jag bara att alla skiter i konsekvenserna och går in och stoppar den här skiten.

Har full respekt för dina känslor, men knappast det vi försöker diskutera här. Ingen NATO eller ingen annan kommer att stoppa detta utifrån. Tyvärr kanske man ska tillägga.
Han antar du menar Z, har själv med hjälp av de som beställt konflikten detta att skylla. Att ryssen ska plötsligt ge upp och åka hem är uteslutet såklart. Att skicka fram civila i detta fall är inte mänskligt.
Citera
2022-03-05, 17:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jag menar att det är Zelenskys uppgift att göra allt han kan för sitt land och sitt folk.
Det inbegriper även att i stundens hetta tappa fattningen vilket han gjorde just i det ögonblicket.

Han tappar absolut inte fattningen. Han är en väldigt driven demagog och vet exakt vad han säger i alla lägen. Sedan får var och en tycka vad de vill om just det uttalandet. Jag tycker inte om det, men andra kanske älskar det. Jag vill inte ha ett upptrappat krig och jag är glad att NATO och USA förhåller sig passiva till det.
Citera
2022-03-05, 17:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Jo men visst Ukraina är ett nazistisk land, intressant att det tydligen styrs av en jude. Sluta sprida en massa dynga. Klart det finns nationalister och nazister i Ukraina precis som i många andra länder men att ha det som motivering att starta ett krig är en aktion av en senildement diktator

Jag tror mer att det handlar om att Putin är otidsenlig än senildement och lever kvar i en värld som har lämnat honom bakom sig. Det är givetvis lika farligt, om inte farligare, som att vara senildement.
Citera
2022-03-05, 17:43
Avslutad
Citat:

Du vet väl om att Nazism/rasism kan utövas på alla raser och hudfärger? Ukraina är mycket hårt drabbat av extrema nationalister genom historien enda till nutid. Enligt Putin har ryssar mördats av dessa nazister under flera år. Detta kan givetvis vara rena lögner från Putin, men det motivet är väl inte extremare än att Irak skulle haft kärnvapen, som USA påstod.
Citera
2022-03-05, 17:53
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:

(Workers Today) US backed fascist azov battalion in ukraine is training and radicalizing white supremacists
https://workers.today/us-backed-fascist-azov-battalion-in-ukraine-is-training-and-radicalizing-white-supremacists/
Citat:
Currently the organizations that are fascist are stronger in Ukraine than in any other country in the world. But this fact is not reported by Western media because they see these organizations as supportive of the geopolitical agenda against Russia. So condemnations are limited to violence or human rights abuses.
-Ivan Katchanovski, professor i politisk vetenskap på Ottawas Universitet.

Ukrainas neo-fascism har växt sig stark från revolutionen/kuppen 2014. Låt oss ta en närmare titt på Azovbataljonen som är Ukrainas mest ökända grupp av militanta neo-fascister. De startade med omkring 300 man plus ett okänd nummer av människor som stod för försörjande infrastruktur när de började strida mot seperatisterna 2014. 2015 var deras paramilitära styrka på 1000 man. De har fortsatt att växa och är nu en del av den reguljära armen.

Azovs militära gren har uppgraderats till ett regemente, där nu flera bataljoner och olika truppstyrkor ingår. De för mycket professionella kampanjer på sociala medier som har lockat en mängd nya rekryter från andra länder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion

Varken wikipedia eller deras egen webbsida nämner hur stor den militära styrkan är idag. Den enda siffran jag hittar är när de skryter på sin hemsida med att 1700 av deras soldater har fått utmärkelser av olika myndigheter.
https://azov.org.ua/pro-nas/

Azov rörelsen har även en milis (Natsionalni Druzhyny) på några tusen medlemmar.
Atlantic Council skribent Sofiya Kominko: Kyiv's New Squad
https://sway.office.com/Vs4TdWgvhVMM76Oy?ref=Link

De driver också en ungdomsrörelse där barn blir indoktrinerade i de träningsläger som de anordnar.
(The Guardian) Ukraine's far-right children's camp: 'I want to bring up a warrior'
https://www.youtube.com/watch?v=jiBXmbkwiSw

Deras politiska gren består av partiet National Corps (10000-15000 medlemmar) och är i koalition med tre andra radikala högerpartier (Svoboda, Right Sector och Initiative of Yarosh) som i valet 2019 fick 2.15% av rösterna. Om vi jämför med Sverige, så är det typ som halva miljöpartiet i andel röster, men dubbelt så många i antal (då befolkning är 4 gånger större).
https://en.wikipedia.org/wiki/National_Corps

Även om Azov verkar vara den största "neo-nazi" gruppen i alla kategorier, så finns det också en hel del andra ultranationalistiska och/eller ryskhatande militanta grupper som uppstod vid revolutionen/kuppen 2013-2014 och inbördeskriget mot separatisterna. Det finns dessutom en rad andra organisationer som rekryterar och fostrar en ny generation av etniska nationalister.
Atlantic Council: Ukraine’s Got a Real Problem with Far-Right Violence (And No, RT Didn’t Write This Headline)
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraine-s-got-a-real-problem-with-far-right-violence-and-no-rt-didn-t-write-this-headline/
Senast redigerad av BroderDonut 2022-03-05 kl. 18:23.
Citera
2022-03-05, 18:00
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Han tappar absolut inte fattningen. Han är en väldigt driven demagog och vet exakt vad han säger i alla lägen. Sedan får var och en tycka vad de vill om just det uttalandet. Jag tycker inte om det, men andra kanske älskar det. Jag vill inte ha ett upptrappat krig och jag är glad att NATO och USA förhåller sig passiva till det.

Vi har samma uppfattning där.
Citera
2022-03-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det brukar sägas om Putin att hans dåliga omdöme beror på att han omger sig av rädda ja-sägare (vilket säkert delvis stämmer).
Man får samma känsla av Zelenskyj när han framträder dyngpackad i media. Sånt beteende borde rimligen stoppas av hans medarbetare då det givetvis skadar hans anseende enormt. Men tydligen saknar Zelenskyj folk i sin närhet som vågar kritisera hans fylle-charader, alternativt skiter i om han gör bort sig.

Det har inte blivit så mycket sömn för Zelenskyj, det är därför som han ser groggy ut.
Citera
2022-03-05, 22:20
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
de som beställt konflikten detta att skylla.
Och vem kan göra beställningar till Putin att invadera ett land menar du?

Tänkte lägga en beställning. Ryska liv till salu. Rysslands ekonomi till salu. All profit till Putin på folkets bekostnad.
Eller menar du att några beställt en luring för att lura Putin att gå in i krig, och han gått på det. Att Putin är en loser.

Så:
1. Vem har beställt detta krig enligt dig?
2. Är Putin en landsförrädare, eller är han en lättlurad loser?
Citera
2022-03-05, 22:23
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Och vem kan göra beställningar till Putin att invadera ett land menar du?

Tänkte lägga en beställning. Ryska liv till salu. Rysslands ekonomi till salu. All profit till Putin på folkets bekostnad.
Eller menar du att några beställt en luring för att lura Putin att gå in i krig, och han gått på det. Att Putin är en loser.

Så:
1. Vem har beställt detta krig enligt dig?
2. Är Putin en landsförrädare, eller är han en lättlurad loser?

Men nej, du diskuterar som en impulsiv 13 åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in