2022-03-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nu ljuger du igen!

Det finns AC-22 uttag på i stort sett varenda Autobahn-rastplats!

Det finns till och med rastplatser där det endast finns en AC-stolpe och inga andra laddmöjligheter.

Det är skillnad för lokala ortsbor som vill fylla på lite extra och ladda medans man äter middag, och på turister som passerar igenom och behöver snabbladda.

Precis som turister stannar inte utanför ICA i Sverige för att ladda när de är på resa. Man (dvs. alla förutom BAB7) laddar på DC när man reser på långfärd längs vägarna. Allt annat är helt galet ohållbart.
Citera
2022-03-05, 21:19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Det är skillnad för lokala ortsbor som vill fylla på lite extra och ladda medans man äter middag, och på turister som passerar igenom och behöver snabbladda.

Precis som turister stannar inte utanför ICA i Sverige för att ladda när de är på resa. Man (dvs. alla förutom BAB7) laddar på DC när man reser på långfärd längs vägarna. Allt annat är helt galet ohållbart.

Min ZOE laddar snabb AC-22 laddning!
Och det vet du om!

Jag hinner äta, dricka kaffe och gå på toa.
Sen är bilen laddad och det är dags att köra vidare.

Funkar utmärkt!
Citera
2022-03-05, 21:21
Medlem
Citat:
Kan rekommendera att du sätter i Philips Racing Vision H7 55 W, det gör stor skillnad.

De är lite dyrare och livslängden är kortare, men du får klart bättre ljus, framförallt blir ljusbilden skarpare och inte så dassig.

Ett tipps för att de ska hålla längre, är att du vrider ljusspaken till läge "noll" istället för att ha den på "auto-läge", då slipper du att halvljuset tänds varje gång du kör in och ut ur garaget.

Jag funderar på led-lampor faktiskt. Att köra utan bakljus på dagtid gillar jag inte så jag vrider på lyset istället.
Citera
2022-03-05, 21:23
Medlem
Citat:
Min ZOE laddar snabb AC-22 laddning!
Och det vet du om!

Jag hinner äta, dricka kaffe och gå på toa.
Sen är bilen laddad och det är dags att köra vidare.

Funkar utmärkt!

Ja, två timmar senare...

Det är inte snabbladdning.

Snabbladdning är 100-400 kW. Inte 22 kW.
Citera
2022-03-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Jag funderar på led-lampor faktiskt. Att köra utan bakljus på dagtid gillar jag inte så jag vrider på lyset istället.

Är väl standard med LED på alla bilar på marknaden sedan många år. Hur gammal bil köpte du egentligen?
Citera
2022-03-05, 21:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7

ZOE fas 1 har lins-strålkastare och är inte godkänd för LED-konvertering.

Vad du ska ha bakljusen på dagtid för, förstår jag inte..
Varför kör och bränner på med halvljus mitt på dagen för?
Verkar helt vansinnigt.
Citera
2022-03-05, 21:34
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ja, två timmar senare...

Det är inte snabbladdning.

Snabbladdning är 100-400 kW. Inte 22 kW.

Fel!

Min ZOE laddar 20-80% på ca 1 timme och 10 minuter.
Och den laddar fullt, dvs från 1-99% på ca 1 timme och 50 minuter.
Citera
2022-03-05, 21:39
Medlem
Citat:
Fel!

Min ZOE laddar 20-80% på ca 1 timme och 10 minuter.
Och den laddar fullt, dvs från 1-99% på ca 1 timme och 50 minuter.

Jag brukar stanna och snabbladda på en kvart (typiskt 15-50%), och sedan åker jag vidare.

1-2 timmar är inte snabbladdning, oavsett hur mycket du älskar din kära Zoe.
Citera
2022-03-05, 21:40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Är väl standard med LED på alla bilar på marknaden sedan många år. Hur gammal bil köpte du egentligen?

Spela inte dum!

ZOE fas 1 har traditionella glödlampor, det är bara bra för då kan man byta dom direkt när de går sönder, var som helst, när som helst, utmed en motorväg en lördagsnatt i Italien exempelvis.
Kostnad 100 kr..

Med en defekt led-strålkastare får du köra enögd till du uppsökt en verkstad.. och betalt 8.000 kr för en ny lampa..

ZOE visar åter igen att en beprövad konstruktion oftast är den bästa.

ZOE har för övrigt LED-varselljus och LED-bakljus!
Citera
2022-03-05, 21:42
Medlem
Citat:
Spela inte dum!

ZOE fas 1 har traditionella glödlampor, det är bara bra för då kan man byta dom direkt när de går sönder, var som helst, när som helst, utmed en motorväg en lördagsnatt i Italien exempelvis.
Kostnad 100 kr..

Du har inte funderat på fotogenlampor när du ändå är på gång?

Citat:
ZOE har för övrigt LED-varselljus och LED-bakljus!

Är det inte dåligt med LED då, enligt dig själv?
Citera
2022-03-05, 21:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Jag brukar stanna och snabbladda på en kvart (typiskt 15-50%), och sedan åker jag vidare.

1-2 timmar är inte snabbladdning, oavsett hur mycket du älskar din kära Zoe.

Då tar det 25 minuter längre tid för mig att ladda min ZOE jämfört med din tesla.

Alltså nästan lika snabbt.

Skillnaden är bara att min ZOE var 300.000 kr billigare än en tesla model 3 long range..

Jag laddar gärna 25 minuter längre om jag kan spara 300.000 kronor..
Citera
2022-03-05, 21:47
Medlem
Citat:
Då tar det 25 minuter längre tid för mig att ladda min ZOE jämfört med din tesla.

Men du kan inte jämför laddtid utan att jämföra hur stort batteripaket du har, eller hur många mil du kommer på laddningen.

Då vinner ju den sketbil som har minsta batteriet. Du måste ju räkna minst kWh du trycker i, och inte procent, men helst skall du ju räkna med hur många mil du kommer med bilen efter att ha laddat i tex. en kvart.

Det är som att säga att en sketen Trabant med en 35 liters tank går snabbare att tanka än en Merca med 70 liters tank. Helt meningslös jämförelse...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in