2022-03-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
I det här fallet har man såpass på fötterna att det räcker till en fällande dom.

Ja, om det är på det viset så kommer det väl visa sig antar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men herregud. Det behövdes inte. EU-ledare, bl a Merkel, förhandlade fram ett avtal som bägge parter skrev på. Ukraina hade kunnat följt avtalet och visat vilja att lösa frågan. Men det passade inte, när allt kom omkring ville man inte ge ett visst självstyre åt Donbass som avtalet stipulerade. Är det ok att skriva på ett avtal och sen inte uppfylla det? Jag säger bara att min sympati med Ukraina hade varit ännu större om de gjort allt de kunnat för att lösa konflikten i enlighet med avtalet. Självklart tycker jag att invasionen är fel.

Att hänvisa till Merkel är i det närmaste osmakligt. Hon gick Rysslands ärenden hela tiden.

Hon och Schröder förtjänar att sitta i cellerna bredvid Putin och Lavrov.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Tänk inte för mycket då det inte verkar vara din paradgren.
Finns inget som rättfärdigar ryssarnas mördande och övergrepp.

Det stämmer kanske i teorin, men många andra länder har agerat likadant eller värre genom historien, otaliga gånger utan att du eller Aftonbladet gjort mycket väsen av er. Det var poängen.

Varför ska vissa länder (tex USA) få lov att genomföra invasioner och starta/sponsra krig som orsakar hundratusentals döda (tex Irak, Syrien mfl) men när Ryssland gör vad USA själva gjorde under Kubakrisen, alltså förhindra utomstående länder att placera ut vapen nära sin egen gräns, så är det plötsligt det värsta som hänt i hela världshistorien. Hyckleri som vanligt.
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
I det här fallet har man såpass på fötterna att det räcker till en fällande dom.

Lyssnade på en brittisk expert tidigare och han sa att Ryssland inte godkänner internationella domstolar, således är det svårt att få någon dömd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muskelstal
På tal om krigsförbrytelser hur funkar det om Ukraina vinner kommer folk ur deras förband som lägger upp videos där de har begått eventuella krigs förbrytelser att utredas? Eller blir de bara så om de finns en opinion i typ FN ? Ja tänker jänkarna som begick krigsbrott i Irak blev väl iaf utredda ? Men de kanske bara mer är en Pr sak

Så kan det absolut bli. Som soldat ska man vara utbildad i krigets lagar, finns det bevis att man brutit mot detta så kan man absolut bli åtalad. Bara för att man "vinner" innebär att man inte blir åtalsimmun om man levt som rövare och gjort sig skyldig till brott eller rentav krigsbrott.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men herregud. Det behövdes inte. EU-ledare, bl a Merkel, förhandlade fram ett avtal som bägge parter skrev på. Ukraina hade kunnat följt avtalet och visat vilja att lösa frågan. Men det passade inte, när allt kom omkring ville man inte ge ett visst självstyre åt Donbass som avtalet stipulerade. Är det ok att skriva på ett avtal och sen inte uppfylla det? Jag säger bara att min sympati med Ukraina hade varit ännu större om de gjort allt de kunnat för att lösa konflikten i enlighet med avtalet. Självklart tycker jag att invasionen är fel.
Ingen av parterna uppfyllde avtalet. Du verkar tro att separatisterna/ryssarna uppfyllde sin del? Eller?
Det var sedan ryssarna som bröt avtalet slutgiltigt, precis som de tidigare har brutit Budapestavtalet.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Va?

Är straffet det bara 1 år för desertering i Ryssland?

Traditionellt var lagarna i ryska armén relativt humana under tsarerna.

Livet för tsarens slavar var nämligen så uselt att de styrande lärde sig att inte ens dödsstraff avskräckte potentiella desertörer. Det enda som återstod var att sänka straffen så man kunde trycka in fångade desertörer i leden igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag tänker att rättvisa måste vara blind. Ryssland döms och kommer att dömas hårt med all rätt. Men Ukraina har också lagar att följa när det kommer till krig.

Den som blir invaderad borde få göra vad fan den vill med fienden.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Vad hände med ukrainarnas molotov cocktails? Ska de användas senare? Det var mycket därför finländarna klarade sig så bra mot ryssarna under andra världskriget. De kastade dem på stridsvagnarna.

Svårt att kasta på stridsvagnar 30 km utanför Kiev.
Citera
2022-03-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
De ger ett bra och uppriktigt intryck.
Men. Att spela in film med krigsfångar är väl inte tillåtet?!
Upplägget ger lite Kina-vibbar. Han säger: detta ska vi läsa upp men det är inte våra ord...!?
Jo han poängterar att det är deras ord men att de har en text om dom inte skulle fixa komma ihåg allt, det är viktigt att försöka vara någonlunda förberedd. Detta material kommer kunna bidra till utredning mot putin.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
En bra genomgång av varför Puttler-Ryssland inte kan vinna kriget. https://www.youtube.com/watch?v=FQ4hvLqNfqo
Denna är också bra och visar att Ryssland aldrig kan vinna.
https://www.youtube.com/watch?v=j7HKH7AGQNc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En eventuell krigsförbrytartribunal behöver detta material också förmodar jag.

Ja, de är modiga som vågar kliva fram o berätta.

Bla Reuters är på plats och klippet innehåller inte vad som verkar vara en längre utfrågning.
Hoppas att nån kan hitta presskonfan i sin helhet och att det klistras på varje skärm i Ryssland av Anon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in