2022-03-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muskelstal
På tal om krigsförbrytelser hur funkar det om Ukraina vinner kommer folk ur deras förband som lägger upp videos där de har begått eventuella krigs förbrytelser att utredas? Eller blir de bara så om de finns en opinion i typ FN ? Ja tänker jänkarna som begick krigsbrott i Irak blev väl iaf utredda ? Men de kanske bara mer är en Pr sak

Krigsförbrytelser är ju alltid knepigt att utreda men uppenbara krigsförbrytelser kommer absolut komma upp på tapeten. Sen om förövare döms är alltid en helt annan historia dessvärre.
Citera
2022-03-05, 17:19
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men det var väl ingen förvånad över? Självklart är det fel av Ryssland att invadera Ukraina. Jag bara påpekar att Ukraina var väl medvetna om att de satt på en krutdurk, och valde att lugnt sitta kvar. De hade kunnat varit mer proaktiva i att lösa frågan om Donbass.

Jag tror att Ryssland var rätt förvånat över att man bara fick med sig fyra förbrytarstater på sin sida i FN, but no honour amongst thieves.

Ukraina har förberett sig militärt väl inför den stålstorm som skulle komma (även om den visat sig vara i lika delar tattarkaravan) och försökt bygga allianser med EU och Nato. Man kan inte förhandla med Ryssn eftersom han inte håller ord så det spelar nog ingen större roll vad Ukraina hade gjort mindre än att låta sig ockuperas och bli lydstat. Ryssland av idag är en förbrytarstat och har varit det i minst ett decennium. Det kommer inte att bli fred och säkerhet för någon förrän förbrytarregimen är utbytt och Ukraina är återförenat med de delar ryssen kapat åt sig. Minskavtalet är dött, tillbaka till Budapestmemorandumet.
Citera
2022-03-05, 17:20
Medlem
Citat:
På tal om krigsförbrytelser hur funkar det om Ukraina vinner kommer folk ur deras förband som lägger upp videos där de har begått eventuella krigs förbrytelser att utredas? Eller blir de bara så om de finns en opinion i typ FN ? Ja tänker jänkarna som begick krigsbrott i Irak blev väl iaf utredda ? Men de kanske bara mer är en Pr sak

Historiskt sett så är svaret att "det beror på". Det finns ganska få exempel på krig mellan statsaktörer där nutida folkrätt har använts efteråt för att utreda och lagföra krigsförbrytelser. I synnerhet med mycket verifierat bevismaterial.

Som med mycket så kommer det att bero på hur det hela slutar.
Citera
2022-03-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Fyfan. Det där var starkt. Det var inga meniga direkt heller.
Man tycker verkligen synd om det ryska folket.
Och det gör Putin som pratar om hjärntvätt...
Ja den var verkligen sevärd. Så viktig i fortsatta utredningar mot putin också när han ställs unför rätta. Man hade önskat att fler vågade ställa upp på intervju men förstår samtidigt att risken är för hög
Citera
2022-03-05, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
De har gjort samma sak med piloter.

Kanske har ett samband? Det betyder väl i så fall att Piloter höll på o flygbombade inne i städer? Fan vad sjukt.

Var det därför dom skulle klippa kulorna av mr tjockis?
Citera
2022-03-05, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så Ukraina skall anordna en folkomröstning i de delar som är ockuperat av Ryssar?!
Jag måste anta att du försöker driva med mig. Alternativet är bara sorgligt.
Men herregud. Det behövdes inte. EU-ledare, bl a Merkel, förhandlade fram ett avtal som bägge parter skrev på. Ukraina hade kunnat följt avtalet och visat vilja att lösa frågan. Men det passade inte, när allt kom omkring ville man inte ge ett visst självstyre åt Donbass som avtalet stipulerade. Är det ok att skriva på ett avtal och sen inte uppfylla det? Jag säger bara att min sympati med Ukraina hade varit ännu större om de gjort allt de kunnat för att lösa konflikten i enlighet med avtalet. Självklart tycker jag att invasionen är fel.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Tre tillfångatagna ryska soldater berättar här hur dom blev lurade in i kriget. Väl värt att se, jag bedömer den som genuin och man får mycket inside information.

https://youtu.be/LD_4Y2TQotA
De ger ett bra och uppriktigt intryck.
Men. Att spela in film med krigsfångar är väl inte tillåtet?!
Upplägget ger lite Kina-vibbar. Han säger: detta ska vi läsa upp men det är inte våra ord...!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Krigsförbrytelser är ju alltid knepigt att utreda men uppenbara krigsförbrytelser kommer absolut komma upp på tapeten. Sen om förövare döms är alltid en helt annan historia dessvärre.
I det här fallet har man såpass på fötterna att det räcker till en fällande dom.
Citera
2022-03-05, 17:23
Medlem
Termos99s avatar
Citat:

Jag tänker att rättvisa måste vara blind. Ryssland döms och kommer att dömas hårt med all rätt. Men Ukraina har också lagar att följa när det kommer till krig.
Citera
Medlem
Låt mig förtydliga medd med min bekant i Ukraina ang debatten du hade med personer vars nick jag glömde.

Både ryska och ukrainska försvarsmakten så behandlas rekryter väldigt illa i jämförelse med svenska, så min bekantas son var aldrig då sugen på att göra sin värnplikt när han var 18. För det sker folk dör därborta då mer stryk etc (enl min bekanta asså, jag vet inte ngt om det).

Nu är han inkallad och skiträdd då inte har militär träning och ska gå en väldigt snabb crash course

Missförstå mig inte, han måste slåss och ska slåss precis som här i Sverige om angripet. Men skillnad mellan oss som har militär bakgrund kan ändå känna att ha lite kläm på hur man ska kriga etc än en person som bara får ett vapen och "ok ut och kriga " då han undvek försvarsmakten då misshandeln rykterna skrämde honom då.

Men min bekanta delar inte "patriotism " snacket som många här , hon vill ha sin son i sin famnar "patriotism betyder inget för mig, jag vill ha min son, kan de bara sluta" är mer föräldrarnas tankar där.

Inte "Min son döda ryssen ok...slåss som det inte finns ngn morgon dag" ...

Men självklart förstår hon att han måste slåss enl lag vare sig han vill eller ej,

Men hon förråder sitt land på 1 sek för sin sons liv som flesta päron skulle göra.

Så romantisera inte kriget
Många söner kommer inte hem idag,

Som de sa i filmen Troja typ

Achilles:*Greece got along fine before I was born. And Greece will remain Greece long after I am gone.

och

"Imagine a king who fights his own battles. Wouldn't that be a sight."

Då politiker är de som startar eländet

Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Klart det är militärens huvuduppgift. Men när ditt land blir invaderat finns det civila som också vill hjälpa till. Japp det är patriotism. Eller bara att ogilla en inkräktare, patriot eller inte.
Citera
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatislandet
Du menar ryska statskontrollerade medier, eller finns det andra alternativ du vill lyfta fram?
Det finns människor som likt jag försöker vara objektiva i sin bevakning som du kan följa.
Citera
2022-03-05, 17:24
Medlem
Aljazeera:
Putin ska ge ultimatum på 24 timmar att Zelensky avgår och överlämnar kiev.
Personligen tror att Zelensky helst ser Kiev totalförstöras än ge upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in