Låt mig förtydliga medd med min bekant i Ukraina ang debatten du hade med personer vars nick jag glömde.
Både ryska och ukrainska försvarsmakten så behandlas rekryter väldigt illa i jämförelse med svenska, så min bekantas son var aldrig då sugen på att göra sin värnplikt när han var 18. För det sker folk dör därborta då mer stryk etc (enl min bekanta asså, jag vet inte ngt om det).
Nu är han inkallad och skiträdd då inte har militär träning och ska gå en väldigt snabb crash course
Missförstå mig inte, han måste slåss och ska slåss precis som här i Sverige om angripet. Men skillnad mellan oss som har militär bakgrund kan ändå känna att ha lite kläm på hur man ska kriga etc än en person som bara får ett vapen och "ok ut och kriga " då han undvek försvarsmakten då misshandeln rykterna skrämde honom då.
Men min bekanta delar inte "patriotism " snacket som många här , hon vill ha sin son i sin famnar "patriotism betyder inget för mig, jag vill ha min son, kan de bara sluta" är mer föräldrarnas tankar där.
Inte "Min son döda ryssen ok...slåss som det inte finns ngn morgon dag" ...
Men självklart förstår hon att han måste slåss enl lag vare sig han vill eller ej,
Men hon förråder sitt land på 1 sek för sin sons liv som flesta päron skulle göra.
Så romantisera inte kriget
Många söner kommer inte hem idag,
Som de sa i filmen Troja typ
Achilles:*Greece got along fine before I was born. And Greece will remain Greece long after I am gone.
och
"Imagine a king who fights his own battles. Wouldn't that be a sight."
Då politiker är de som startar eländet
Citat:
Ursprungligen postat av
Termos99
Klart det är militärens huvuduppgift. Men när ditt land blir invaderat finns det civila som också vill hjälpa till.

Japp det är patriotism. Eller bara att ogilla en inkräktare, patriot eller inte.