Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag är, gärna "överlöpare" åt Ukraina och Europa! I Ryssland, (som jag anser inte höra till Europa), så riskerar man 15 års fängelse bara för att säga högt att det som nu utspelas i Ukraina är krig eller en invasion. Varför försvarar du, renodlade, ryska propagandister och propaganda? Inte för att, du, riskerar 15 års fängelse för det, men märkligt är det.
Men kom, gärna, med ett annat perspektiv, bara det har bäring i verkligheten. För, precis, som du skriver: Det borde vara ett ryskt intresse att dessa indiska studenter kommer ifrån Sumy, oskadda. Men, å andra sidan: Det borde varit i Rysslands intresse att, aldrig, startat denna fullkomligt invasion och krig emot ett, tidigare, brodersfolk. Men det sistnämnda förstörde Ryssland redan då man invaderade/ockuperade/annekterade Krim och infiltrerade delar av östra Ukraina 2014.
Ja var är vi på väg?
"Putinhyllningar" ger 10–25 års fängelse i Slovakien och upp till tre år i Tjekien. Sputnik och RT blir förbjudna på många plattforma och länder.
Jag trodde aldrig att ryssarna skulle invadera då dom ställde upp utmed gränsen och jag skrev då att det var vansinne. Nu är dom inne så det bästa är mitt tycke att avsluta kriget snabbt och ta det till förhandlingsbordet och verkligen få reda på vad ryssarna är ute efter. Allt för att skona liv och infrastruktur i Ukraina. Ukraina kan dom aldrig ta och kontrollera för alla där är för väst nu, möjligen delas landet upp men då har vi ju en pyrande konflikt länge här i Europa som varken gynnar Ryssland eller EU.
Egentligen är inget av detta en överaskning för ryssarna har hotat om detta i +15 år. Ukraina skulle ha varit smartare och hanterat ryssarna bättre istället för spridande av hat, tjat om NATO och allt annat. Hade dom också tagit tag i korruptionsträsket så hade dom för länge sedan varit medlemmar av EU och då fått vårt militära skydd (av vad som finns utan NATO).
Tyvärr så ser det inte ut som om kriget avslutas snabbt utan Ukraina ska tydligen malas ner till småsten eftersom krigshetsarna är aldeles för högljudda i sitt rysshat.
Jag har varit emot alla orättfärdiga invasioner och krig som Afganistan, Irak och Syrien därför att det leder ingenstans och civilbefolkingar dör och lider. Det är någon stormakt som anser sig ha rätt att piska människor då och då samt krigsindustrin som får göra massiva vinster. Jag har samma inställning nu och hyllar ingen invasion av Ukraina som är fel. Men jag kan ju förstå en del av argumenten Ryssland, Kina och USA kommer släpande med under deras startade krig.
Det är viktigt att se och förstå allas sidor för att kunna komma överens i framtiden. Nu är ju detta Biden och gängets våta dröm så det lär bli långvarit vad än Ryssland gör, det är helt enkelt läge att krossa landet och vi får se vad Ryssarna gör åt det. Ryssarna känslor för Ukraina fick dom att svälja betet, ryssarna är helt enkelt grundlurade och Putin förstår nog det nu.