2022-03-05, 15:56
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ukraina har avrättat en av sina fredsförhandlare. Detta är alltså det barbariska medeltidsland som västvärldens liberaler sitter och runkhyllar.

Ukraina har skjutit ihjäl en av de fredsförhandlare som ingick i Volodymyr Zelenskyjs delegation under förhandlingarna med Ryssland. Säkerhetstjänsten SBU förklarar det hela med misstankar om landsförräderi, skriver ukrainska Pravda.”

https://www.friatider.se/ukraina-skot-ihjal-sin-egen-fredsforhandlare
Tydligen så blev han skjuten när de försökta arrestera honom, mest troliga är att han gjorde våldsamt motstånd och att de svarade med dödligt våld.

Citat:
Denys Kireev was killed during an attempt to arrest him on charges of treason.

https://www.imalbania.com/kosova/traitorous-negotiator-killed-shot-by-ukrainian-security-service-officers/
Citera
2022-03-05, 15:56
Medlem
Taggads avatar
Ryssland ställer in alla internationella flygingar --utom till Belarus.
https://ap.omni.se/russia-s-flagship-airline-halts-all-international-flights-except-to-belarus-in-the-wake-of-ukraine-w ar-sanctions/a/lVkmao
Citera
2022-03-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
De som är ansvariga för civila dödsoffer i detta krig är de som startat det och terrorbombar städer. Dvs Putin och hans lakejer.

Så enkelt är inget krig.
Fråga amerikanerna om "collateral damage"
Detta krig är redan en jävla röra.. värre blir det.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Förstod du inte över huvud taget vad jag svarade dig?Du skriver nu ett svar på något jag allaredan svarade dig på,så vad vill du egentligen?Tjabba litta?Låt mig ödmjukt förklara en gång till då ok - vi är MÅNGA som gladeligen betalar lite extra och allaredan gör.Den enda skillnaden som KANSKE faller ut är att vi tittar lite noggrannare på VAD och VILKA vi betalar för och till.Hoppas du förstår din verklighet bättre nu

Precis. Jag betalar gladeligen lite extra om det betyder att Putin inte tjänar något på det oavsett vad det handlar om.
Citera
Medlem
Tre tillfångatagna ryska soldater berättar här hur dom blev lurade in i kriget. Väl värt att se, jag bedömer den som genuin och man får mycket inside information.

https://youtu.be/LD_4Y2TQotA
Citera
2022-03-05, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag är, gärna "överlöpare" åt Ukraina och Europa! I Ryssland, (som jag anser inte höra till Europa), så riskerar man 15 års fängelse bara för att säga högt att det som nu utspelas i Ukraina är krig eller en invasion. Varför försvarar du, renodlade, ryska propagandister och propaganda? Inte för att, du, riskerar 15 års fängelse för det, men märkligt är det.

Men kom, gärna, med ett annat perspektiv, bara det har bäring i verkligheten. För, precis, som du skriver: Det borde vara ett ryskt intresse att dessa indiska studenter kommer ifrån Sumy, oskadda. Men, å andra sidan: Det borde varit i Rysslands intresse att, aldrig, startat denna fullkomligt invasion och krig emot ett, tidigare, brodersfolk. Men det sistnämnda förstörde Ryssland redan då man invaderade/ockuperade/annekterade Krim och infiltrerade delar av östra Ukraina 2014.
Ja var är vi på väg?

"Putinhyllningar" ger 10–25 års fängelse i Slovakien och upp till tre år i Tjekien. Sputnik och RT blir förbjudna på många plattforma och länder.

Jag trodde aldrig att ryssarna skulle invadera då dom ställde upp utmed gränsen och jag skrev då att det var vansinne. Nu är dom inne så det bästa är mitt tycke att avsluta kriget snabbt och ta det till förhandlingsbordet och verkligen få reda på vad ryssarna är ute efter. Allt för att skona liv och infrastruktur i Ukraina. Ukraina kan dom aldrig ta och kontrollera för alla där är för väst nu, möjligen delas landet upp men då har vi ju en pyrande konflikt länge här i Europa som varken gynnar Ryssland eller EU.

Egentligen är inget av detta en överaskning för ryssarna har hotat om detta i +15 år. Ukraina skulle ha varit smartare och hanterat ryssarna bättre istället för spridande av hat, tjat om NATO och allt annat. Hade dom också tagit tag i korruptionsträsket så hade dom för länge sedan varit medlemmar av EU och då fått vårt militära skydd (av vad som finns utan NATO).

Tyvärr så ser det inte ut som om kriget avslutas snabbt utan Ukraina ska tydligen malas ner till småsten eftersom krigshetsarna är aldeles för högljudda i sitt rysshat.

Jag har varit emot alla orättfärdiga invasioner och krig som Afganistan, Irak och Syrien därför att det leder ingenstans och civilbefolkingar dör och lider. Det är någon stormakt som anser sig ha rätt att piska människor då och då samt krigsindustrin som får göra massiva vinster. Jag har samma inställning nu och hyllar ingen invasion av Ukraina som är fel. Men jag kan ju förstå en del av argumenten Ryssland, Kina och USA kommer släpande med under deras startade krig.

Det är viktigt att se och förstå allas sidor för att kunna komma överens i framtiden. Nu är ju detta Biden och gängets våta dröm så det lär bli långvarit vad än Ryssland gör, det är helt enkelt läge att krossa landet och vi får se vad Ryssarna gör åt det. Ryssarna känslor för Ukraina fick dom att svälja betet, ryssarna är helt enkelt grundlurade och Putin förstår nog det nu.
Citera
2022-03-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Det svenska stödet på 500 miljoner kronor till Ukrainas militär har nu kommit fram, skriver utrikesminister Ann Linde på Twitter.

Medans här sitter svenska folket och betalar 20k i elkostnader och 10k i bensinkostnader
Mer vad en genomsnittlig svensk lön är. Och vad gör rekeringen? Jo, sänker bensinen med 40ÖRE f.r.o.m 1maj o h återbetalar 100kr för elen retroaktivt.

Jag spyr i politikernas mun.

Nu får du tanmejfan ta och sitta ner i båten. Har du inte mat på bordet och tak över huvudet? Är inte du och din familj (än så länge) trygga och slipper oroa er för att bli dödade bara genom att gå ut på gatan pga krig? Äckliga människa som tänker på pengar istället för att vara tacksam för det du har. Skippa mellomyset så ska du se att det ordnar sig för dig också.

Jag spyr i din mun.
Citera
Avstängd
Tyvärr kommer både EU och Nato att upplösas på lång sikt oavsett vad bombliberalerna med Anna Dahlberg i spetsen tycker. Ungern vägrar att gå med i Nato och Finland har sagt nej. Skulle vi tvinga ungerna in i Nato så skulle Ungern lämna EU vilket fler länder kommer att göra så småningom. Brexit var bara början.
Serbien är antiNato och proRyssland.
Det är när kriget har lagt sig som folk kommer att förstå. Det är inte många länder som vill ta stora mängder invandrare
Senast redigerad av Slaskfarsan 2022-03-05 kl. 16:05.
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Ryssland ställer in alla internationella flygingar --utom till Belarus.
https://ap.omni.se/russia-s-flagship-airline-halts-all-international-flights-except-to-belarus-in-the-wake-of-ukraine-w ar-sanctions/a/lVkmao
Även till Kina?
Citera
2022-03-05, 16:00
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det är boomer-generationen som är hjärntvättad. Den yngre, som har tillgång till internet, ser igenom Kremls lögner och så gör även generationen som är äldre än boomers då de var vid liv på Stalins tid.

Betänk då att det finns skribenter här med internetuppkoppling utan begränsningar som tror på Putins vanföreställningar.
Citera
2022-03-05, 16:00
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Det är ju ni som enbart läser Aftonbladet och glor på SVT som hetsar till mer krig. Krigshetsare. Ukraina bör ge upp och bli militärt neutral och byggas upp. Dom kan fortfarande ha ekonomiska relationer med väst och blomstra. Det är det bästa för världsordningen när kärnvapen är inblandat på fler än en sida. Såna som dig dig vill ju ner i skyddsrymmet verkar det som.

Ge Upp !

Ditt snack kanske går hem med vissa utvalda polare, men här på FB hugger du i sten så det sjunger om det. Använda en nation på 40 miljoner som en gigantisk buffertzon för rövarbandet i Moskva.Är du go´eller ?
Citera
2022-03-05, 16:01
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Hur vet ni vad som är sant eller inte? Man bara blundar och hejar på allt som är för sin sak eller? Tycker rapporteringen är hopplös i det här kriget från båda hållen.

Det är ukrainsk säkerhetstjänst som rapporterat detta.

https://twitter.com/ChristopherJM/status/1500086374896185345?s=20&t=8x2LPrc_DUVkCO6v6SqSRA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in