Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Jag tycker Ryssland kunde hålla sig till det vänskapsavtal man träffade med Ukraina 1997 där man lovade respektera Ukrainas gränser. Eller det från 1994 där man gjorde samma sak. Eller i vart fall respektera FN-stadgan och inte föra anfallskrig mot Ukraina. Problemet är ju bara det att man aldrig kan lita på att ryssen håller sitt ord.
USA har väl skrivit på diverse internationella avtal utan att det har hindrat dem från att anfalla länder som de tycker utgör ett hot mot USA?
Citat:
Ursprungligen postat av
Herostratos
Nu har ju inte det skotska parlamentet upprättats med hjälp av norska ockupationstrupper så det är lite skillnad.
Det är riktigt. Ingen utomstående har behövt tvinga engelsmännen att respektera skottarna. Det har engelsmännen klarat av att göra på egen hand.
Citat:
Ursprungligen postat av
pontec
Jag tycker att Ryssland skulle ha följt Budapest memorandumet där Ryssland garanterar Ukrainas territoriella integritet i utbyte mot att Ukraina överlämnas sina atomvapen till Ryssland.
Skottland är inget vidare exempel då inget av Storbritanniens grannländer invaderat Skottland och krävt att de ska få självstyre. Istället valde Storbritannien att låta Skottland folkomrösta om ett regionalt parlament 1997.
Puttler-Ryssland invaderade Ukraina 2014 och satte sedan upp 2 sk folkmordsrepubliker, så den närmaste jämförelsen är väl snarare när Hitler-Tyskland invaderade Jugoslavien och satte upp lydstaten Kroatien under Ante Pavelić.
Jag försvarar inte Putins agerande men jag klarar av att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jag kan se att Ukraina kunde ha gjort mer under 8 år än att avfyra granater mot en befolkning i en del av landet som inte känner sig helt bekväma inom landets gränser. Vad har hindrat Ukraina att anordna en folkomröstning om ett regionalt parlament för Donbass? Eller bara införa det, som Minskavtalet stadgar. Donbass var helt klart en krutdurk, och man gjorde inget. Passiviteten straffar sig tyvärr. Sen tror jag inte att befolkningen i Donbass är glada över den här utvecklingen heller. De hade nog också gärna sett en annan lösning.