2022-03-05, 16:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu kommer den ryska förstärkningen gällande underhållsfordon
https://mobile.twitter.com/GirkinGirkin/status/1500101026015289347

De samlar ihop allt de kan hitta nu.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ingen säger att de måste. Vem tvingar dem?
De tvingar sig själva eftersom de annars kan bli beskjutna av egna förband och bombade av eget flyg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naofumi
Oj, det verkar som Ryssland har gett upp förhandlingen med den Ukrainska kuppregimen efter att Ukraina börjat avrätta sina egna fredsförmedlare. Nu ska Ryssland förhandla direkt med landet som kontrollerar Ukraina istället, USA.

https://www.friatider.se/ryska-regeringsplan-pa-vag-till-usa

Förhandla med USA, va kan de innebära?
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Helt rätt..dom fattar inte att 40 procent av all gas och 50 procent av all olja som EU importerar kommer från Ryssland.

Nej, det stämmer inte siffran är ju snarare 25% för oljan så du överdriver ju med en dubbelfaktor.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Min bekanta i Ukraina sa om hennes sits i Charkiv hur man nu stavar det

"Ryssland börjar tappa tålamodet , så tar i hårdare nu. Förut kunde man handla mat , strömmen var på och båda undvek kriga omk där vi bor. Nu ökar Ryssland sina special förband, flyg som saboterar viktiga objekt. Sov i tunnlarna, tågen är fulla. Min son måste nu kriga nu. "

Ekonomiska biten vill jag inte gå in på (då privat) men skickade pengar till henne då illa nu för henne, hennes päron och hennes son måste strida....

Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Fy fan vad hemskt av Ukrainska regeringen att tvinga honom strida. Fy fan. Plocka upp vapen för att försvara en redan fölorad stad? Det är militärens uppgift och om dom inte kan det så ska man ge upp. Det kunde ha undvikts. Hoppas allt löser sig för dom. Hade personligen försökt sticka om jag vore dom. eller stanna nere i tunnnlarna

Kallas för patriotism, man slåss för en sak man tror på.
Citera
2022-03-05, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Någon känd general sa att motivation är 75% och allt annat resten. 90% av ryska armén verkar extremt omotiverade i detta krig. Bara Ukraina förses med tillräckligt med vapen så skulle jag sätta mina pengar på att de vinner ett konventionellt krig.
Så kan det säkert vara. Jämför med en boxningsring. Är du bara motiverad och inte lägger dig förrän det svartnar så kan du möta och vinna över en omotiverad Mike Tyson. Särskilt om du slår under bältet och kickar honom på kulorna.

Men hur tänkte Putin som inte gick till direkt angrepp utan en så jäkla lång förvarning. Ukraina verkar vara rustat till tänderna. Han hade kunnat hålla alltsamman hemligt och lönnmörda Zelenskij. Sånt har han sysslat med förut. Förlorar han detta så är det hans eget fel.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Så länge de inte kommer någon vart är det nog bättre för försvararna att rikta sin uppmärksamhet mot andra mål.

Som man brukar säga, du skall aldrig avbryta en fiende som håller på att göra bort sig.

Det verkar ju vara hyfsat glest och inga dubbla rader.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Kallas för patriotism, man slåss för en sak man tror på.
Patriotism att tvingas strida? Fy fan för dig! Det är militärens uppgift att strida inte civilas!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Han är den enda från Ukraina vid bordet som bär kostym ser det ut som:

https://nuevodiarioweb2.cdn.net.ar/i1700/nuevodiarioweb2/images/17/84/178426_e2f03f7639e243efff611f7963206376511268f6bf0 5d9c33bc3d19bfe6ce2cb/md.jpg

Alla Ryssar bär kostym.

Det var kanske så dom fick sina misstankar

Vet vi varför de ukrainska förhandlarna ser ut som sluskar och sitter med hellyhansen och keps vid förhandlingsbordet? Är det sådant som imponerar på folket i Ukraina? Lite Jonas Birgerssons gamla knep eller? Sedan ser de flesta som omger Zelensky väldigt svartmuskiga och orakade ut typ som om de jobbade på Bogballes slamservice. Vet någon om de alltid sett lika slafsiga ut eller är det bara sedan kriget drog igång?
Citera
2022-03-05, 16:43
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Fy fan vad hemskt av Ukrainska regeringen att tvinga honom strida. Fy fan. Plocka upp vapen för att försvara en redan fölorad stad? Det är militärens uppgift och om dom inte kan det så ska man ge upp. Det kunde ha undvikts. Hoppas allt löser sig för dom. Hade personligen försökt sticka om jag vore dom. eller stanna nere i tunnnlarna
Detta är krigslagar och gäller i så gott som alla länder. Blir sverige angripet måste du fightas om du är man och antar attdet ej gäller kvinnor eller oidentifierade kön då dessa människor har fullt upp med alla människors likavärde hbtq festivaler Greta osv
Citera
2022-03-05, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag tycker Ryssland kunde hålla sig till det vänskapsavtal man träffade med Ukraina 1997 där man lovade respektera Ukrainas gränser. Eller det från 1994 där man gjorde samma sak. Eller i vart fall respektera FN-stadgan och inte föra anfallskrig mot Ukraina. Problemet är ju bara det att man aldrig kan lita på att ryssen håller sitt ord.
USA har väl skrivit på diverse internationella avtal utan att det har hindrat dem från att anfalla länder som de tycker utgör ett hot mot USA?
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Nu har ju inte det skotska parlamentet upprättats med hjälp av norska ockupationstrupper så det är lite skillnad.
Det är riktigt. Ingen utomstående har behövt tvinga engelsmännen att respektera skottarna. Det har engelsmännen klarat av att göra på egen hand.
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Jag tycker att Ryssland skulle ha följt Budapest memorandumet där Ryssland garanterar Ukrainas territoriella integritet i utbyte mot att Ukraina överlämnas sina atomvapen till Ryssland.

Skottland är inget vidare exempel då inget av Storbritanniens grannländer invaderat Skottland och krävt att de ska få självstyre. Istället valde Storbritannien att låta Skottland folkomrösta om ett regionalt parlament 1997.

Puttler-Ryssland invaderade Ukraina 2014 och satte sedan upp 2 sk folkmordsrepubliker, så den närmaste jämförelsen är väl snarare när Hitler-Tyskland invaderade Jugoslavien och satte upp lydstaten Kroatien under Ante Pavelić.
Jag försvarar inte Putins agerande men jag klarar av att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jag kan se att Ukraina kunde ha gjort mer under 8 år än att avfyra granater mot en befolkning i en del av landet som inte känner sig helt bekväma inom landets gränser. Vad har hindrat Ukraina att anordna en folkomröstning om ett regionalt parlament för Donbass? Eller bara införa det, som Minskavtalet stadgar. Donbass var helt klart en krutdurk, och man gjorde inget. Passiviteten straffar sig tyvärr. Sen tror jag inte att befolkningen i Donbass är glada över den här utvecklingen heller. De hade nog också gärna sett en annan lösning.
Citera
2022-03-05, 16:44
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Han är den enda från Ukraina vid bordet som bär kostym ser det ut som:

https://nuevodiarioweb2.cdn.net.ar/i1700/nuevodiarioweb2/images/17/84/178426_e2f03f7639e243efff611f7963206376511268f6bf0 5d9c33bc3d19bfe6ce2cb/md.jpg

Alla Ryssar bär kostym.

Det var kanske så dom fick sina misstankar

Citat:
Ursprungligen postat av therefore
"Brottet skulle ha motiverats av hans svek mot sitt land, genom att ge information till ryssarna. De dödade honom vid dörren till hans lägenhet."

Så det låter ju inte helt orimligt.
Arrangemanget med mötet vid den Belarusiska gränsen var redan vid valet att utse Ryska hälsoministern som förhandlare helskumt och synnerligen oseriöst. Att det var ett arrangemang av mer förtäckta och förrädiska anledningar är inte osannolikt.
Senast redigerad av Taggad 2022-03-05 kl. 16:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in