2022-03-05, 14:55
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Är det tekniskt korrekt att säga att någon har ryssofobi om ryska bomber faller runt öronen?
Känns lite orättvist att prata om fobi när det omöjliga anfallet som inte skulle ske är i full gång

För ett par år sedan hörde jag någon uttrycka något i stil med "islamofobi är den irrationella rädslan för att få sitt huvud avskuret". Russofobi kan definieras på ett liknande sätt. Det är den irrationella rädslan för att bli angripen militärt av den maktfullkomliga diktaturen i Kreml.
Citera
2022-03-05, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SS70
Ja han har ju kärnvapen 30mil ifrån Sverige.

Det är det jag menar, han är så pass trängd snart att det är befogat med oro.

Krävs ett nedskjutet ryskt plan av NATO eller vise versa och vi har ett världskrig med kärnvapen där hela mänskligheten kommer att utrotas.
Citera
2022-03-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Fy fan vad jag är rädd för att Putin snart tar till Kärnvapen.

Om han menar allvar kommer väst dra tillbaka sina sanktioner och sluta ge Ukraina vapen, då får Ukraina klara sig själva
Citera
2022-03-05, 14:56
Medlem
Rysslands president Vladimir Putin säger att alla länder som inför ett flygförbud över Ukraina kommer anses vara delaktiga i konflikten, rapporterar AFP.

Uttalandet kommer efter att Ukraina de senaste dagarna bett om en flygförbudszon över landet för att försvåra den ryska invasionen.
Citera
2022-03-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tjetjenerna lär ha haft livet av halva personalen på kraftverket. Idioterna begriper inte att det behövs skolad personal för att driva ett kärnkraftverk.

Det känns inte direkt betryggande att Europas största kärnkraftverk just nu kontrolleras av ett gäng inavlade islamister som historiskt sett exporterat terrorism och flertalet gånger hotat med att slakta hela Europa.

Putin-fanatikerna och fejk-nationalisterna härinne tycker givetvis det är toppen dock.
Citera
Medlem
Citat:
Rysslands president Vladimir Putin säger att alla länder som inför ett flygförbud över Ukraina kommer anses vara delaktiga i konflikten, rapporterar AFP.

Uttalandet kommer efter att Ukraina de senaste dagarna bett om en flygförbudszon över landet för att försvåra den ryska invasionen.

Vad innebär ett flygförbud?

Inga plan flyger ju över ukraina?
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Delar av den 64 kilometer långa militärkonvojen som har varit på väg mot Kiev har modellerats i en ny 3D-video med hjälp av satellitbilder. I klippet kan du följa dess väg från ovan och se dess omfattning.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-3d-modellen-visar-den-ryska-konvojens-omfattning

Ett utmärkt tillfälle att använda sk motti-taktik som går ut på att splittra fiendens förband till flera små enheter. Man omringar dessa grupper med små och lätta trupper för att sedan successivt eliminera dem en och en. Det är en effektiv taktik speciellt mot mekaniserade trupper eftersom de är tvungna att hålla sig på vägar.

Så länge de inte kommer någon vart är det nog bättre för försvararna att rikta sin uppmärksamhet mot andra mål.

Som man brukar säga, du skall aldrig avbryta en fiende som håller på att göra bort sig.
Citera
2022-03-05, 14:58
Medlem
Citat:
Vad innebär ett flygförbud?

Inga plan flyger ju över ukraina?

Militärplan så klart
Citera
2022-03-05, 14:59
Medlem
Citat:

Vi inför inte flygförbud va
Citera
2022-03-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Militärplan så klart

Jo jag fattar det men hur ska något annat land säg Sverige införa ett flygförbud ovanför Ukraina?

Jag fattar inte alls, vad innebär ett flygförbud? Det är väl bara Ukraina isåfall som kan införa ett flygförbud över sitt egna luftrum det är inte så att Mexico kan göra det eller australien?
Citera
2022-03-05, 15:01
Medlem
Citat:
Jo jag fattar det men hur ska något annat land säg Sverige införa ett flygförbud ovanför Ukraina?

Jag fattar inte alls, vad innebär ett flygförbud? Det är väl bara Ukraina isåfall som kan införa ett flygförbud över sitt egna luftrum det är inte så att Mexico kan göra det eller australien?

Känns som detta mer är riktat mot nato länder
Citera
2022-03-05, 15:01
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Hellre mat på bordet och en varm kåk än alla de där löjliga borgaraccesoarerna.

Dessutom ska ”vi” inte glömma att Indien och Kina inte ställt sig bakom ”blockaden”.

Och i vilket fall kommer de skita i alla hot och antydningar. Ja, man kommer ljuga rätt upp i ansiktet på väst.

Menar du på fullt allvar att ryssarna invaderar Ukraina för att dom saknar mat och värme?

/Provokatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in