2022-03-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Krig tar fram bästa eller det sämst hos människan...

I detta fall kommer det bästa fram i Mariupol...

Video: https://www.youtube.com/watch?v=37Ji90vxgpU

Är soldaten en ukrainare?
Citera
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Här en indisk källa som berättar om situationen. De blir misshandlade av ukrainska trupper och vägras gå på tågen:https://www.ndtv.com/india-news/indian-students-kept-as-hostages-by-ukrainians-in-kharkiv-says-russia-2800139

Detta är en rysk propaganda kampanj för att påverka Indien. Överallt på youtube och Tiktok dök det upp videor om att nazister i ukraina behandlar indiska utbytesstudenter hemskt, samma natt som invasionen började! Det här har verkligen funkat i indien tyvärr där folk nu på allvar tror att Ryssland ska und rädda några studenter från de hemska nazisterna i europa…

Snälla vi måste alla rapporterar de rysstroll som repostar rysk propaganda.

Det har ingen betydelse vad som är rätt eller fel, det här handlar om supermakter där den starkaste kommer slå ner den svagare brutalt och vi i Sverige har redan valt sida, finns ingenting vi kan göra annat än att hållla ihop och förstärka vår sidas propaganda. Allt annat riskerar att vi hamnar i ett brutalt dåligt läge.

Det har ingen betydelse om donbass är historiskt ryskt eller inte, precis som det inte hade någon betydelse om oljefälten i kuwait borde tillhöra iraq eller västländska företag, precis som det inte hade någon betydelse om danzig var tyskt eller polskt…

Det ända som beryder något är vilken sida som stampar den andra och sedan vilka katastrofala följder det får för förloraren.
Senast redigerad av mr13377 2022-03-05 kl. 13:26.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Är soldaten en ukrainare?
Rysk soldat
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Den här bilden figurerar på twitter. Kanske är det han kanske inte men om inte så verkar det inte ovanligt med lite extra kilon i flygvapnet direkt.
https://mobile.twitter.com/loogunda/status/1500067620351266819/photo/1

Nu börjar man förstå man varför SU-57 är försenat. Det kan inte vara enkelt att utveckla ett smidigt jaktflygplan med en väl tilltagen cockpit.
Citera
2022-03-05, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Krig tar fram bästa eller det sämst hos människan...

I detta fall kommer det bästa fram i Mariupol...

Video: https://www.youtube.com/watch?v=37Ji90vxgpU

Vad är bästa med det? Ryssråtta som gnäller och par alkisar som lyssnar på. Hoppas att det finns en Azov-sniper i närheten.
Citera
Avstängd
Frysta dollartillgångar för centralbanken i Moskva pekas ut som den hårdaste sanktionssmällen mot Ryssland hittills efter attacken mot Ukraina. Men en del experter varnar för att dollarn därmed kan förlora sin status som världsvaluta. Det skulle kunna slå hårt mot USA:s ekonomi
Citera
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loco1214
Ursäkta. Från St. Petersburg till Washington

Någon skrev i tråden att det eventuellt kan handla om diplomater med familj.
Såg ingen källa tyvärr..
Citera
2022-03-05, 13:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Therefor,min vän......din tanke är fin och fylld av tankar till de som betalar priset nu....ren och vacker solidaritet ja!Den känslan har jag med och har haft långt innan dagens agenda vaknade till liv....men nej,det är inte försent för någonting även om du står mitt i en gata med ett döenda barn i din famn.Tanken bygger på ilska,känslan på desperation,men i den stunden finner du inget svar.Jag förstår dig och känner som dig....Endast vill jag påkalla lite ödmjukhet oavsett hat
Vi bemöter inte hot mot Sverige med ödmjukhet.

Våld ska med våld bemötas.
Citera
2022-03-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Du hörde rätt. Skådespelaren och komikern

https://www.euronews.com/culture/2022/03/02/president-zelenskyy-the-actor-and-comedian-now-playing-the-role-of-a-lifetime
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volodymyr_Zelenskyy
Inte nog med det, demokratiskt vald (till skillnad från runk-puttler som måste fuska för att vinna) modig och leder sitt folk mot den ryska aggressionen (till skillnad mot runk-puttler som trycker i en bunker i Uralbergen) och som fått gång i sitt lands ekonomiska utveckling (till skillnad mot runk-puttler som sett Costa Rica springa om Ryssland i välståndsligan).

Det krävdes en skådespelare till president för att knäcka Sovjetunionen.
Citera
2022-03-05, 13:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Något som slagit mig är hur stridsvagnens tid som någon yttre stridsspets har fått sig en ordentlig törn i detta krig. Av att tolka från de bilder som kablas ut verkar dessa mest vara krypande pricktavlor för AT-infanteri, drönare och luftangrepp. Krypande likkistor mer eller mindre. Är stridsvagnens tid förbi? Jag antar att den varit det länge men att den har en roll om fienden saknar allt som har med moderna stridsmedel att göra.

Man pratade en hel del om det redan när moderna robotar dök upp.

Enligt uppgifter har amerikanska Javelin lyckats slå ut målet 280 gånger av 300. Det skulle inte förvåna mig om det är likadant med den svenska roboten.

En skyttepluton har blivit livsfarlig för fordon om den har tillgång till sådana vapen.

Faktorer som gör vapnen så bra är att de själva styr mot målet så skytten behöver bara trycka av. Roboten träffar också målet ovanifrån där stridsvagnar traditionellt inte har haft mycket pansar.

Sammantaget gör det att stridsvagnar och andra fordon inte fungerar bra ifall stridsavståndet är litet, alltså, man vill inte slåss i städer eller i tät skog och liknande.

Ändå har olika länder hållit fast vid vagnarna och sett en nytta i dem.

En sak jag kan tänka mig är att utvecklingen går mot att inte ha så mycket frontpansar. Moderna örlogsfartyg har exempelvis inte mycket till pansar eftersom motståndarens vapen ändå skulle slå igenom det.
Citera
2022-03-05, 13:27
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
En fastklistrad ukrainsk flagg app stridsvagnen. Är det en stridsvagn dom lyckats ta över?
Lite osäkert, jag tolkar det som att någon klämt fast den där papperslappen på stridsvagnen. såhär skriver ett annat konto som twittrat samma video:

” While a Russian armored vehicle was passing the rally of Ukrainians in Kherson today, a man climbed on top of the vehicle with the Ukrainian flag.”
Citera
2022-03-05, 13:27
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loco1214
Ett flyg är på väg från Moskva till Washington. Hade inte USA stängt luftrummet??

Har du sett det på internet flygradarsida så du vet vilken sort det är ?

Mest sannolikt är det några diplomater från USA som åker hem men även ryska sådana omväg till någon form av förhandling är min killgissning.
Senast redigerad av Ny.Deodorant 2022-03-05 kl. 13:28. Anledning: Stavfelsrättningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in