Citat:
Ursprungligen postat av
BonerBatman
Något som slagit mig är hur stridsvagnens tid som någon yttre stridsspets har fått sig en ordentlig törn i detta krig. Av att tolka från de bilder som kablas ut verkar dessa mest vara krypande pricktavlor för AT-infanteri, drönare och luftangrepp. Krypande likkistor mer eller mindre. Är stridsvagnens tid förbi? Jag antar att den varit det länge men att den har en roll om fienden saknar allt som har med moderna stridsmedel att göra.
Man pratade en hel del om det redan när moderna robotar dök upp.
Enligt uppgifter har amerikanska Javelin lyckats slå ut målet 280 gånger av 300. Det skulle inte förvåna mig om det är likadant med den svenska roboten.
En skyttepluton har blivit livsfarlig för fordon om den har tillgång till sådana vapen.
Faktorer som gör vapnen så bra är att de själva styr mot målet så skytten behöver bara trycka av. Roboten träffar också målet ovanifrån där stridsvagnar traditionellt inte har haft mycket pansar.
Sammantaget gör det att stridsvagnar och andra fordon inte fungerar bra ifall stridsavståndet är litet, alltså, man vill inte slåss i städer eller i tät skog och liknande.
Ändå har olika länder hållit fast vid vagnarna och sett en nytta i dem.
En sak jag kan tänka mig är att utvecklingen går mot att inte ha så mycket frontpansar. Moderna örlogsfartyg har exempelvis inte mycket till pansar eftersom motståndarens vapen ändå skulle slå igenom det.