2022-03-05, 09:43
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
”Alla som dör från och med nu dör också på grund av er, på grund av er svaghet, på grund av er brist på enighet, sa han [Zelenskyj].” (källa: Zelenskyjs Facebooksida)

Jävla sandlåderetorik!

Medan ubermajoriteten älskar att hata Putin (och i många fall passar på att sympatihata hela den ryska civilbefolkningen) så har densamma utsett Zelenskyj till världens hjältaste hjälte. Nu visar den Ukrainske presidenten att han definitivt inte har något emot att dra in hela världen i en dödlig konflikt med ingen vinnare. Det är föga troligt att han inte förstår konsekvensen av den förödelsesmaskin han ber om att få aktivera genom sina krav. Jag tänker allra främst på hans krav att försvarsalliansen ska etablera en flygfri zon över Ukraina.

Jag ser Putin som en farlig person och som ett allvarligt hot mot min och mina medmänniskors hälsa och frihet. Han skrämmer skiten ur mig, rentutav. Men jag har samtidigt, i all den hyllning som har överösts Zelenskyj, inte varit helt övertygad om att Zelenskyj skulle vara så hjältelik som ubermajoriteten vill få honom att framstå. Och så kommer ovan video som ett brev på posten …

Som jag ser det, i nuläget i alla fall, så är Zelenskyjs ageranden inte mindre äventyrande för världsfreden än vad Putins dito är. Och medan penismätningar fortgår hos världens ledare och politiker, så lider civila i både Ukraina och Ryssland något så in i helvete.

Så brukar populister låta, även om jag förstår hans frustration och trötthet. Men öststatare brukar väl gå rakt på sak som han? Tycker också att han har en väldigt mörk och grov röst, han låter inte som politiker eller presidenter brukar låta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Kapitalister är inga känslomänniskor.
Går inte att jämföra dessa i denna situationen
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad är Budapest fördraget?

Ett avtal 1994 där Ryssland lovade att respektera Ukrainas gränser i utbyte mot att de fick alla Ukrainas kärnvapen.
En kort period var Ukraina världens 3:e största kärnvapenmakt...

https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum_on_Security_Assurances
Citera
2022-03-05, 09:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Även Internet leverantörer börjar stänga ute Ryssland...

"And a leading American conduit of Internet data, Cogent Communications, severed ties with its Russian clients to prevent its networks from being used for propaganda or cyberattacks aimed at beleaguered Ukrainians."
Zaire i snö

Ryssland blir ett stort Nordkorea.
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag menar att Ukraina I 8 år har skjutit granater på människor som de räknar till sin egen befolkning. Vore som att Sverige lät det regna granater över samerna.

Samerna? Uppbackade av ett jättesameland med kärnvapen?

Imperia samii?? Hehe lite komiskt i tragedin.
Citera
Medlem
ändå samma folkgrupp
och när tror du på allt en POLITIKER säger???

Inte ens Putin tror det själv att de är nazister, precis som Irans president vet att förintelsen ägde rum, men förnekar det... men politiker som snackar skit...oj..... stoppa pressarna...

men bara lär dig om det kulturella mellan nationer , för det spelar en väldans roll.

civila dör i krig och även i framtida Svenska krig ....går inte komma undan

Men du har inte ens förstått att BÅDA PARTER har öppnat korridorer för civila och sen dör folk ändå, men lägg ner utrotningskrigs doktrinen ...blir bara pinsamt... tror du ryska/Ukrainska soldater vars moster, fru, bästa vän är från dessa länder kommer acceptera en order att döda civila? som de har koppling till?? lägg av

Ska ta ett extrem fall

Miep Gies som gömde Ann Frank klarade sig med nöd och näppe just pga Förhörsledaren var från Wien som hon var

Hade det vart du eller jag hade vi haft exakt en sekund att be för våra synder

Så underskatta inte KULTUR...räknas alltid in, konstigt bara att SVT och FOI inte gör det...har de en agenda. Det är basic i krigföring

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt Putin så befolkas Ukraina av nazister. Putin vill utrota nazister. Putin har nu kvinnor, barn o journalister som måltavla. Så helt klart beter de sig som i Syrien.
Citera
2022-03-05, 09:45
Medlem
undercover-racists avatar
Snart så är en betydande del av Ukraina övertaget av Ryssland då Ryssland haft gott om tid att mobilisera och planera nya angrepp. Befarar att ukrainarna kommer att tappa modet.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
En majoritet av amerikanarna stödjer import stopp av rysk olja och en "no fly zone" över Ukraina.

https://www.reuters.com/world/us/exclusive-americans-broadly-support-ukraine-no-fly-zone-russia-oil-ban-poll-2022-03-04/?taid=6222a48718c5730001d48d5d&utm_campaign=trueAn them%3A%20Trending%20Content&utm_medium=trueAnthem &utm_source=twitter&utm_source=reddit.com

Citat:
Some 74% of Americans - including solid majorities of Republicans and Democrats - said the United States and its allies in the North Atlantic Treaty Organization should impose a no-fly zone in Ukraine, the poll found.

An equally bipartisan 80% of Americans said the United States should stop buying Russian oil.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Monumental missbedömning, sen är de Ukrainska generalerna gamla kollegor till de ryska, de förstår hur de tänker och vilken taktik de använder.
Ukraina har sagt att man kommer att använda en rörlig och flexibel taktik i möjligaste mån.
Fokus på underhåll verkar bromsa ryssarnas framfart.

Han anmärkte även på den långa konvojen. Att det var en väldigt konstig strategi. Räcker att ukrainare tar ut några av de fordon som är längst fram så stannar hela kolonnen. Sen ska tydligen ukrainarna förstört en bro bakom kolonnen, så de kan inte backa heller.

En sådan lång kolonn på en smal väg är idioti. Nu gömmer sig soldaterna i skogen samt har brist på mat, vatten och bränsle.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Han säger att ledningen är nazister. Han har inte uttryckt hat mot Ukrainare.

Nä, enligt Putin är Ukrainas samhälle neonazistiskt o ska förgöras som Nazityskland. Putin är en mördare på nivå av SS

"It is not surprising that Ukrainian society was faced with the rise of far-right nationalism, which rapidly developed into aggressive Russophobia and neo-Nazism," Putin said, per The Washington Post.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Vad är Budapest fördraget?

Ett avtal, formellt kallar memorandum, från 1994 där Ryssland och Ukraina erkände varandras gränser och Ryssland, USA och Storbritannien garanterade (typ) Ukrainas gränser mot att Ukraina skrotade sina kärnvapen. Följdes av ett vänskapsavtal 1997 mellan Ryssland och Ukraina där Ryssland återigen garanterade Ukrainas gränser mot att man fick leasa flottbasen i Sevastopol.

Avtal med ryssar har sällan något värde om ryssen i efterhand ändrar sig.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Övergiven rysk strv.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1500012530407727106
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem