2022-03-05, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Putin har missbedömt rejält. Jag hoppas att de behåller honom i livet. Sätter honom i en dacha med internetanslutning. Där kan han åldras och följa vad som skrivs om honom.
Putins eftermäle blir inte som han hade hoppats på.

Du såg hans spion bli mobbad va? Ser det ut som folk som du litar på störtar honom?
Citera
2022-03-05, 06:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Detaljstyrning finns på den nivå än, ja
Ok. Han har slösat elitstyrkor.

Men går det inte hyffsat för Putin nu? Flera städer omringade eller nästan omringade. Kherson kanske under kontroll. Och kärnkraftverket under kontroll. Samt en del av tv och internet utslaget.
Citera
2022-03-05, 06:17
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Spion, inte militär. Men ja, svr och gru är nog med också.

Det är ju därför han har dom flesta i ett järngrepp, fd svr och gru och tom kgb! Ingen säger el viskar nått utan att han vet om det!
Citera
2022-03-05, 06:18
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det verkligen Putin som styr på den nivån? Vilka förband som ska gå in först etc?
Du förstår nog inte. Vi skyller på Putin. Han är väl den som styr och är ansvarig? Det är han som tillåtit att det finns inkompetenta i Rysslands invasionsstyrkor.
Citera
2022-03-05, 06:20
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Det roligaste var att han nöjde sig inte med det, utan första dagarna fortsätter han skicka in sina elittrupper och alla är raderade. Tusentals av hans så kallade elittrupper är ju nu totalt borta. Mängder av elitförband som hade utmärkelser från Sovjet är helt raderade, för han trodde de var ordinära trupper.
Likaså alla de där elitutbildade fallskärmstrupperna som aldrig ens kom ur planen för man hade 8+ år gammal intel om Ukrainas luftförsvar.
1000+ som gick åt på ett dygn under de första striderna. Inte konstigt att Putins ersättningen till familjer och änkor är rena småpengarna; Moskva har helt enkelt inte råd med mer än så som de ryska förlustsiffrorna fortsätter rasa in dagligen!
https://www.nytimes.com/2022/03/01/us/politics/russia-ukraine-war-deaths.html
Citat:
Russian Troop Deaths Expose a Potential Weakness of Putin’s Strategy
Rising military casualties in Ukraine could seriously erode support for Mr. Putin.

When Russia seized Crimea in 2014, President Vladimir V. Putin was so worried about Russian casualty figures coming to light that authorities accosted journalists who tried to cover funerals of some of the 400 troops killed during that one-month campaign. But Moscow may be losing that many soldiers daily in Mr. Putin’s latest invasion of Ukraine
https://www.theguardian.com/world/2022/mar/04/russian-soldiers-ukraine-anger-duped-into-war
Citat:
Demoralised Russian soldiers tell of anger at being ‘duped’ into war
“Frankly speaking, they tricked us,” the officer replies, referring to his military superiors sitting in Moscow. “Everything we were told was a fake. I would tell my guys to leave Ukrainian territory. We’ve got families and children. I think 90% of us would agree to go home.”
Citera
2022-03-05, 06:20
Medlem
Citat:

Men går det inte hyffsat för Putin nu? Flera städer omringade eller nästan omringade. Kherson kanske under kontroll. Och kärnkraftverket under kontroll. Samt en del av tv och internet utslaget.

Det kan arta sig för honom, om han får ordning på ukrainare. Men jag är rätt säker på att de kommer göra konstant uppror, viker de sig, ja, då kan han rädda skinnet.
Citera
2022-03-05, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Likaså alla de där elitutbildade fallskärmstrupperna som aldrig ens kom ur planen för man hade 8+ år gammal intel om Ukrainas luftförsvar.
1000+ som gick åt på ett dygn under de första striderna. Inte konstigt att Putins ersättningen till familjer och änkor är rena småpengarna; Moskva har helt enkelt inte råd med mer än så som de ryska förlustsiffrorna fortsätter rasa in dagligen!
https://www.nytimes.com/2022/03/01/us/politics/russia-ukraine-war-deaths.html

https://www.theguardian.com/world/2022/mar/04/russian-soldiers-ukraine-anger-duped-into-war
Helt klart.

Man trodde Ukraina räknade högt.. risken är att de har räknat lågt ..
Citera
2022-03-05, 06:26
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminousChrome
Jo men jag kan inte få ihop varför han vill anfalla ett land som inte kommer röra hans oavsett om de får kärnvapen. Av precis samma anledning USA aldrig kommer att anfalla RYssland..

Får en att tro att kupp-iden faktiskt var huvudsyftet.

Kan ju vara så enkelt att Putin vill göra Ukraina till ett marinettland likt Vitryssland som följer minsta vink som Putin gör. Anser då att Ukriana kommit för långt från Ryssland och inte går att kontrollera. Putin kan då inte styra över Ukraina som han vill, vilket får följden av dessa invasioner. Sen skadar det förstås inte att Krim och de andra delarna besitter fin olja och mineraler.
Citera
2022-03-05, 06:26
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Märkligt nog fick jag ungefär samma resultat, men då räknade jag med en lucka om 50 meter och längd på fordom om 30 meter. Frågan är hur stor luckan är, och givetvis hur långa fordonen är.
60 000/160 =379, menar ni att det är 379 meter mellan varje fordon?
Citera
2022-03-05, 06:28
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:

Nu har de övergått till den gamla vanliga beprövade typen av krigsföring the hållit på med sedan andra världskriget, dvs bomba sönder städer och svälta ut befolkningen. Detta kommer rendera i en hemskt massa civila dödsoffer och jag tror inte detta är så populärt hemma. Men utfallet kommer till slut bli att Ukraina kommer vara tvungna att kapitulera. Deras chans är egentligen bara att det sker något hemma i Moskva som för bort Putin från makten, detta scenario ökar visserligen över tid då sanktionerna kommer slå hårt mot folket och bankerna i landet.
Citera
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminousChrome
Du såg hans spion bli mobbad va? Ser det ut som folk som du litar på störtar honom?
Vilken av Putins spioner talat du om? Jag har ingen aning vilka 'spioner' han har tillgång till.
Jag känner till att det är en del som ständigt blir utvisade från andra länder men jag har inga namn.
"folk som du litar på" ??? Vilka är det jag litar på? Jag förstår inte vad du antyder.
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Kanske inte enskilda förband, frågetecken, men helt klart vilken sorts förband. Och han har ju helt gjort bort sig hittills. Har svr och gru ens någon insatsstyrka kvar?
Jag fick uppfattningen att alla de där Wagner-dödspatrullerna han skickade in i Kiev (oftast under falsk flagg, utklädda till reportar eller åkandes i ambulanser) har gått åt eller tillfångatagits allihop? Thoughts and prayers åt dem, de kan brinna bäst de vill nere i helvetets åttonde cirkel.
Citat:
Det har kommit rapporter att fsb har förvarnat zelensky om mordförsök, så Putin är inte säker den vägen heller.
FSB borde ha någorlunda mer koll på läget än vad Putins önsketänkande eller landets officiella propaganda tillåter.
De vet att allt är på väg att gå åt helvete och att enda sättet att lösa konflikten är att göra sig av med den maktfullkomlige Dear Leader...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in