2022-03-05, 01:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Jag finner detta. Jag har absolut inga synpunkter vad som menas men kanske det kan ge någon vägledning för om det skulle kunna vara någon sorts sanning.

Ukraina har tagit bort åldersrestriktioner och ytterligare förenklat procedurerna för sina medborgare att gå med i militären, sade brigadgeneral Yuri Galushkin i ett uttalande på fredagen. Tidigare var det bara de mellan 18 och 60 som kunde vara med.

Oleksii Reznikov, försvarsminister, sa på Facebook: "Jag beslutade, i samförstånd med befälhavaren för det territoriella försvaret av Ukrainas väpnade styrkor, brigadgeneral Yuri Galushkin, att involvera patrioterna över 60 år i det territoriella försvaret, som är moraliskt och fysiskt redo att göra motstånd och besegra fienden.”

Ukrainare har fått rådet att helt enkelt bära sin legitimation för att ansluta sig till de väpnade styrkorna.

"Så, om du går vilse, lycka till", tillade han.

Över 60 är väl inga fel med? Folk som är det kan ju fortsatt kunna döda ryssar?

Sverige har 16-70. Dock för vapen i hand gäller väl dock samma som Ukraina 18 minst. De 16-17 får väl typ gräva diken etc.

Citat:
Alla mellan 16 och 70 år som är bosatta i Sverige är totalförsvarspliktiga. Det betyder att de, om det behövs, är skyldiga att delta i verksamhet som krävs för att förbereda Sverige för krig.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Sverige 16-70 even

Och vi låter inte ens kvinnorna smita iväg!

2 § Totalförsvarsplikt gäller för varje svensk medborgare från början av det kalenderår när han eller hon fyller sexton år till slutet av det kalenderår när han eller hon fyller sjuttio år. Totalförsvarsplikten gäller också under motsvarande tid för var och en som utan att vara svensk medborgare är bosatt i Sverige. Lag (2010:447).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Jag finner detta. Jag har absolut inga synpunkter vad som menas men kanske det kan ge någon vägledning för om det skulle kunna vara någon sorts sanning.

Ukraina har tagit bort åldersrestriktioner och ytterligare förenklat procedurerna för sina medborgare att gå med i militären, sade brigadgeneral Yuri Galushkin i ett uttalande på fredagen. Tidigare var det bara de mellan 18 och 60 som kunde vara med.

Oleksii Reznikov, försvarsminister, sa på Facebook: "Jag beslutade, i samförstånd med befälhavaren för det territoriella försvaret av Ukrainas väpnade styrkor, brigadgeneral Yuri Galushkin, att involvera patrioterna över 60 år i det territoriella försvaret, som är moraliskt och fysiskt redo att göra motstånd och besegra fienden.”

Ukrainare har fått rådet att helt enkelt bära sin legitimation för att ansluta sig till de väpnade styrkorna.

"Så, om du går vilse, lycka till", tillade han.

Givetvis ska alla män försvara sitt land, märkligt att en del är förvånad.
Citera
2022-03-05, 01:59
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan

2 § Totalförsvarsplikt gäller för varje svensk medborgare från början av det kalenderår när han eller hon fyller sexton år till slutet av det kalenderår när han eller hon fyller sjuttio år. Totalförsvarsplikten gäller också under motsvarande tid för var och en som utan att vara svensk medborgare är bosatt i Sverige. Lag (2010:447).

Bra, så länge jämställdhet gäller så ska kvinnor också ställa upp. Det är så de vill ha det. Kvinnor kan göra allt män kan.
Citera
2022-03-05, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan

).

helt jävla rätt

Feminst tjejerna i Sverige ska ha samma villkor som oss män. Dom ska inte springa och gömma sig om det blir krig. Dom vill ha alla fördelar som män har då ska dom ha alla nackdelar med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
1. Ämnena jag har diskuterat är att Ryssland inte är irrationella i sitt handlande. Att Sverige inte bör gå med i NATO och att USA/NATO har större skuld generellt än Ryssland och att dom också har underblåst denna konflikt, genom tex Maidankuppen. Vad du är inne på har jag inte uppfattat. Kanske för att jag får samma floskler riktade emot mig ifrån ungefär 10 olika användare just nu

2. Hur demokratiskt Ukraina är kan diskuteras. Nej jag har ingenting direkt emot demokratier men jag tror inte det funkar överallt eller att alla vill ha det. Jag tycker inte demokrati är så heligt att det rättfärdigar 20 år långa krig emot fårahedar och deras familjer.

Putin är diktator i Ryssland och har begått krigsbrott genom att beordra krig mot Demokratin Ukraina. Det är inte upp till dig att bestämma om Ukraina är en suverän demokratisk stat. Att Putin väljer att invadera Ukraina kan resultera i ett långt jävla krig och DET är Putins fel, ingen annans.

Du kan försöka smita ut diskussionen och försöka prata om andras fel och misstag eller om andra vill ha/inte ha demokrati. Ukraina är en demokratisk stat som Diktatorn Putin i Ryssland har röstat krig mot ,detta baserat på lögner och svek och bedrägliga avsiktsförklaringar. Saken blir ejhelker bättre av att ryska trupper upprepade gånger bryter mot krigsrätten redan från dag 0....

Vill du diskutera huruvida något ska anses bra/dåligt passande/opassande ang demokrati så kall käften här och joina någon annanstans med den topic:en.

Att så FUD och antidemokratisk propaganda är fan lägre stående aktiviteter än landsförräderi ...
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
1. Ämnena jag har diskuterat är att Ryssland inte är irrationella i sitt handlande. Att Sverige inte bör gå med i NATO och att USA/NATO har större skuld generellt än Ryssland och att dom också har underblåst denna konflikt, genom tex Maidankuppen. Vad du är inne på har jag inte uppfattat. Kanske för att jag får samma floskler riktade emot mig ifrån ungefär 10 olika användare just nu

2. Hur demokratiskt Ukraina är kan diskuteras. Nej jag har ingenting direkt emot demokratier men jag tror inte det funkar överallt eller att alla vill ha det. Jag tycker inte demokrati är så heligt att det rättfärdigar 20 år långa krig emot fårahedar och deras familjer.

Nu höjdes nivån i tråden!

Men denna sanning får inte sägas i ett inlägg enligt fanatikerna här, utan måste då genast dränkas i ett hav av floskler, lögner och påhopp...

Sanningen är enkel, det hade inte varit någon konflikt i ukraina, om inte usa/ cia hade organiserat och finansierat en statskupp där...
Citera
2022-03-05, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Givetvis ska alla män försvara sitt land, märkligt att en del är förvånad.

Du menar väl alla kvinnor (som inte har små barn) och män?

Låter rätt sjukt när du skriver bara män. Lever vi inte 2022 där det ska vara jämnställt för kvinnor och män?
Citera
2022-03-05, 02:02
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Om du tror att NATO aldrig dödat barn kan du kolla här till att börja med https://en.m.wikipedia.org/wiki/Civilian_casualties_during_Operation_Allied_Force

Skiter i Putin.. Jobbar men jag maskar mycket helt enkelt.

Det rättfärdigar inte att barn och kvinnor dör i detta nu. Förstår inte du det din skitstövel?
Citera
2022-03-05, 02:09
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Bra, så länge jämställdhet gäller så ska kvinnor också ställa upp. Det är så de vill ha det. Kvinnor kan göra allt män kan.

Håller med men hur många tror du kommer att ställa upp för Sverige i denna FETTEXT " Totalförsvarsplikten gäller också under motsvarande tid för var och en som utan att vara svensk medborgare är bosatt i Sverige. Lag (2010:447)."

Dvs allas våra invandrare!
Citera
2022-03-05, 02:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag förstår bara inte varför Ukraina blev allas Jerusalem helt plötsligt.

För att Putin invaderade?
Citera
2022-03-05, 02:11
Medlem
Citat:
Inte älskare men jag respekterar att inte alla länder vill vara lika lama som Sverige är.
Det "lama" Sverige har en nästan lika stor ekonomi som hela Ryssland. Ryssland har 150 miljoner invånare. Trots detta har de bara cirka 60% större ekonomi innan sanktionerna. Nu efter sanktionerna så kommer t.o.m. Sverige vara en ekonomisk stormakt jämfört med Ryssland.

Ryssland är verkligen ett skämt. Mycket av den utrustning som de slåss med i Ukraina är från 50-70 talet. De äter dessutom fältrasoner som gått ut för flera år sen. Det finns ingenting som Ryssland är en stormakt på annat än att vara helt värdelösa. Inte ens militärt är de något att räkna med. Ryssland anfaller ett fattigt u-land och har fortfarande efter 9 dagar misslyckats med att ta över flera gränsbyar och städer som ligger precis brevid den ryska gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in