2022-03-05, 00:37
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkaka69
Många skänker miljoners miljoner till ukrainare.

Är det inte bättre att själva orsaken till kriget får betala allt istället? Om dom kan frysa folks konton och Putins pengar osv. Varför tar dom inte bara hans miljarder? Så vi andra slipper betala för hans skit?

Det hade ju såklart varit bra. Frågan är hur man hade löst det rent praktiskt.

Jag skänkte pengar, för mig kändes det bra att göra NÅGOT. Att ta ställning.
Så tror jag många känner.
Citera
2022-03-05, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
...

Fredsförhandlingar
Ryssland kommer att erbjuda Ukraina fred i landet under de kommande samtalen i helgen.
En förutsättning för fred är dock enligt Kreml att Ukraina måste avnazifieras och avmilitariseras, samt ett erkännande av Folkrepublikerna och Krim som en del av Ryssland.

Snygg uppdatering Bab. Ang. fred - man kanske kan komma fram till någon sorts Treaty of Versailles liknande Rhineland DMZ, länk nedan. Eller som man har på Cypern, där är det väl också någon sorts DMZ med FN i mitten.

https://www.nationalarchives.gov.uk/education/resources/german-occupation/#:~:text=According%20to%20the%20Treaty%20of%20Vers ailles%2C%20the%20Rhineland%2C%20a%20strip,area%20 or%20any%20fortifications%20built.
Citera
2022-03-05, 00:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Det här är såklart helt subjektivt men jämför Lavrovs tal nu jämfört med gamla klipp och jag tror du ser en skillnad. Man ser på hans kroppsspråk och mimik att han bara läser upp det han blivit beordrad att säga och inte tror en sekund på det. Jag får den känslan iallafall.

Han lär ju inte tillhöra Putins innersta krets heller.., får se hu länge Putin kommer att lita på Lavrov.., blir inte förvånad om han skulle bli utbytt om kriget fortsättningsvis inte går som tänkt..
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Tack för att du läste mitt inlägg Fricky och bra urklipp från LGs uttalande.

Först och främst, det uttalandet är onekligen besynnerligt och har med rätta omnämnts mycket på RT under dagen. Inte alls övertygad om att det var så fiffigt. Som du säger, känslorna tog över.

Men, att låta Ryssar som vill lämna landet få samma trygghet som Ukrainska flyktingar under en begränsad tid - är väl inte samma som att föreslå att man skulle mörda Putin om det var så du tolkade mig?

Om en stor Rysk flyktingström leder till oro i landet vilket i sin tur kanske startar en färgrevolution (jfr. Ukraina) betyder det väl inte att Putin ska förlora livet. Mig veterligen förlorade ingen president livet under revolutionerna i Ukraina.

Därtill tror jag att Putin kanske inte har det så himla lätt. Han förefaller vara en ultranationalist som vill skapa ett starkt Ryssland. När han tog över landet var det helt ruttet och han var tvungen att smeka oligarkerna medhårs för att komma någon vart. Han har sedermera varit tvungen att tillåta deras rikedomar. Att han förefaller rik och framstår som kleptokrat kan man diskutera men - han har nog knutit handen i fickan ibland när han tvingats böja sig för oligarkerna.

Därmed kan man kanske avslutningsvis också överväga att ge Putin en liknande olivkvist. Dvs. kanske skulle man erbjuda honom skydd och säkerhet om han valde att lämna landet. Japp, förstår att det låter helknäppt men, det är en av många alternativ.

.
Nej, det tycker jag inte att man kan likställa. Jag tänkte som sagt bara på senatorns uttalande efter att ha läst ditt inlägg, jag förstår om du blev förvirrad.

Min uppfattning är att USA's senatorer / Biden passar på att hälla bensin på elden. Ibland känns det som att dom vill starta ett krig med Ryssland.

Ett annat bra exempel är från i Torsdags.

"USA:s FN-ambassadör hävdar att Ryssland hotat med att invadera Sverige och Finland.

I natt kallade FN:s generalförsamling för första gången på 40 år till ett extrainsatt krismöte med anledning av kriget i Ukraina.

Ett uttalande som ifrågasätts av svenska experter.

– Det är fruktansvärt överdrivet, säger UI:s forskningsledare Jan Hallenberg.

– Det är slarvigt och svepande, säger Malena Britz, docent vid Försvarshögskolan."

Tycker att det luktar ganska illa. Jag sitter inte och säger att Sverige och Finland inte har fått en ökad hotbild, men att USA:s FN-ambadassadör kallade ett extra insatt krismöte (återigen, första gången på 40 år) pga dom ryska flygplanen som körde över Sverige känns väldigt överdrivet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Strålande!
Hörde tidigare idag om eventuell landsstigningsoperation i Odessaområdet för att
få full kontroll av kusten mot Svarta Havet.
Någon uppdatering om det?

Nej men en amerikansk "expert" sade på, jag tror det var CNN, att en landstigning inte räcker. Man måste göra en kniptång och även komma ifrån land.

Han antydde att staden är väl försvarad.
Citera
2022-03-05, 00:39
Medlem
Vintergrisens avatar
Här kommer en liten fråga till er som orkat hålla bättre koll på den senaste utvecklingen.

Har det framkommit något mer om hur förhandlingarna mellan de olika parterna har gått/går, annat då än att man skulle upprätta någon slags "demilitariserad" korridor för civila?
Citera
2022-03-05, 00:39
Medlem
Någon här som minns den märklige Irländaren (tror jag han var iaf) som hade en livestream?
Hittar inte länken längre.
Sist jag såg så var han ute och knalla och blev tagen av några soldater som fråga ut honom.
Ngn som sett ngt ifrån honom sedan dess?
Citera
2022-03-05, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Jag är emot att Sverige går med Nato och jag är för en stark eurasisk motvikt mot USAs dominans. Det är beklagligt att Ukraina blev utsatt för en CIA ledd statskupp så att det blev som det nu blev. Kort sagt.

Jag är emot att alliera sig med diktatorstater och hatare av demokrati...
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Öhh… ? Kollade du länkarna?

S&P sätter alltså CCC- .. Moodys och Fitch flaggar för att ytterligare sänkningar av kreditbetyget befaras.

Ryssland är långt ifrån investment grade och detta efter en enda veckas invasionskrig och mördande av både sanning och civila.

Ok jag såg bara en länk och där var det B-ratings, my bad. CCC är inte bra, men jag vill ändå inte sia in framtiden. Vi får se vilka motåtgärder som tas till, men väldigt ogenomtänkt om man inte förutser "värsta scenariot" när det gäller sanktioner när man väl går ut i krig med ett stort land som Ukraina.
Citera
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Nej det spelar ingen roll om det är demokratier eller inte. Men demokratier krigar inte med varandras, historisk fakta.

Så det är noll procents risk att usa invaderar finland. Det är inte noll procents risk att Ryssland invaderar finland.

Öht vilka krig har usa startat, kan du säga två till utöver Irak och Afghanista -blir jag förvånad.

Nä demokratier likvideras traditionellt med hjälp av CIA ledda statskupper.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_the_United_States Givetvis inte bara krig dom "startat" här, utan också såna
dom lagt sig i. Men om du gräver lite ska du se att dom är rätt duktiga på att indirekt starta krig för att få en anledning att lägga sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Han lär ju inte tillhöra Putins innersta krets heller.., får se hu länge Putin kommer att lita på Lavrov.., blir inte förvånad om han skulle bli utbytt om kriget fortsättningsvis inte går som tänkt..

Om jag får säga min mening tror jag att Lavrov kan ta över. Putin kan ha en allvarlig sjukdom. Oavsett man gillar Lavrov eller ej så verkar han inte vara en loser.
Citera
2022-03-05, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej men en amerikansk "expert" sade på, jag tror det var CNN, att en landstigning inte räcker. Man måste göra en kniptång och även komma ifrån land.

Han antydde att staden är väl försvarad.

ok. Det låter som att de kom i land i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in