2022-03-05, 00:15
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vilka är dem? Nu är det ju Ryssland som anfallit Ukraina, inte Nato som anfallit.

21 Januari sa Ryssland:

"Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov förnekar att Ryssland planerar ett angrepp på Ukraina.

Det säger han efter fredagens möte med USA:s utrikesminister Antony Blinken.

– Jag upprepar att Ryssland aldrig hotat det ukrainska folket, säger Lavrov på en presskonferens"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8Qzv8d/ryska-utrikesministern-inga-planer-pa-att-angripa-ukraina

Ryssar är verkligen att lita på.
Alltså om de ändå var bra på och ljuga men Lavrov och Putler är ju på samma nivå som Graham Chapman i Monty Pythons papegojsketch.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Om Putin är smart så gissar jag att han kommer bjuda in Kina att hjälpa till och bygga upp Ukraina igen och locka med massiva kontrakt.

Kanske att Kina får bygga upp hamnarna kring Odessa och få parkera ett antal av sina stridsfartyg och handelsfartyg t ex.

Då sätter Putin även definitivt stopp för NATOs expansion efter det.
Så länge Rysk trupp finns kvar i Ukraina (eller i några år framåt i varje fall) kommer det pågå befrielsekamp/gerillakrig. Inte så lockande att investera i för Kina.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Dom dödar inte civilbefolkningen medvetet. Civila dör av både ukrainska och ryska attacker vid strider inne i städerna.

Klart att de gör.

https://news.sky.com/story/sky-news-teams-harrowing-account-of-their-violent-ambush-in-ukraine-this-week-12557585

Förövrigt, om du nu ser ned på Ukraina beroende på vilka du anser styr landet; borde du då inte göra det med Ryssland också?

Och borde det inte få dig att vara neutral i denna konflikt, snarare än att önska Ukrainas död?
Citera
2022-03-05, 00:16
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag sökte på kartan och fann Makariv. Det är bara en liten stad väster om Kiev, i Kiev "Oblast". Förmodligen vill Ukraina hålla rent så att Kiev inte blir omringat.

Jag uppfattade det som att det var en rejäl framstöt man gjorde, jag följer mest positiva nyheter eftersom för mig är det alltid rätt att stödja det land som blivit orättvist attackerad.
David mot Goliath.

Jag såg också en amerikansk expert uttala sig idag och han trodde att Ryssland skall försöka inta Odessa. En attack på land skall kombineras med landstigning, från sjön. Min personliga uppfattning är att det blir svårt att ta den staden. Jag tror att Ukrainska armén är väl förberedd.

Hoppas på det.
Go Ukraina!
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Här är reportaget: https://news.sky.com/story/sky-news-teams-harrowing-account-of-their-violent-ambush-in-ukraine-this-week-12557585

Ganska läskigt när kulorna viner.

Karma till en av de mest vidriga och lögnaktiga MSM, som får pröva en nära döden upplevelse i ukraina...
Citera
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
När har USA hotat Sverige?

Inte Sverige men deras deras utrikespolitik rörande Ryssland, Kina, och som bekant, arabvärlden är minst sagt hotfull vilket indirekt har lett till problem för oss (massinvandring) och kan leda till framtida problem (särskilt om vi går med i NATO och måste backa upp amerika hela tiden) som krig och i värsta fall kärnvapenkrig.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Hade kanske varit bättre om han hade reggat ett konto på Flashback och uttryckt sin åsikt här.
Jag får mer och mer känslan utav att många högt uppsatta i USA vill gå in i ett krig mot Ryssland.

Dom är duktiga på att hälla bensin på elden.
Citera
2022-03-05, 00:17
Medlem
Sprocket94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
NATO gränsar redan till Ryssland. Polen. Litauen, Lettland och Estland. Det är ingen slump att det är de länderna som tar allvarligast på situationen nu.
Kan även lägga till gränsen mot Norge uppe vid Murmanskområdet. Icke att förglömma.
Citera
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Samtidigt är många välutbildade ryssar boende i Sverige putlerister. Att man har en utbildning och är intelligent behöver inte betyda att man är en tillgång. Betänk Mohammed Atta.

Absolut sant men ändå ganska meningslöst. Är målsättningen att knäcka ryssens ekonomi är det viktiga att de jobbar och betalar skatt i Sverige och därmed inte gör det i Ryssland. Vad de har för politiska preferenser kan vi ju då skita ganska högaktningsfullt i.

Vore ju verkligen jättekul om vi kunde börja dela ut svenska pass till typ programmerare i St Petersburg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
“Billigare”

Både EU och Ryssland vill åt Ukraina till vare pris och har noll skrupler i antal döda Ukrainare.
Jag tror det blir en uthållighetskamp när väl olje och gas priser drar iväg i USA och Europa.

Putin bör sikta på att hålla ut till November då det är det stort val i USA.

>>>Ok Billigare kräver lite kontext.

Putin hotar med kärnvapen och kanske inte är helt i balans. EUs ledare bedömer att det kanske är ett rejält hot och då ställer de emot vad ett krig skulle kosta mot Ryssland inklusive kärnvapen. De väljer en väg där de kan påverka utan att Herr Putin skickar kärnvapen till höger och vänster. Och det blir "billigare".

Känns det bra nej, är det bättre än att kanske Herr Putin börja skicka kärnvapen. Ja

Skall vi stödja Ukraina på alla sätt möjligen utan att Herr Putin starta ett kärnvapenkrig, Ja.

Men det börja luta åt att vi faktiskt kan gå in med fullstyrka. Då vi västländer har skickat otroligt mycket krigsmateriel utan att Herr Putin har gjort något.

Skäms jag att vi inte har hjälpt Ukraina mera, Ja
Citera
Medlem
Hur långt har den där konvojen färdats egentligen?
Citera
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Varför man är mer orolig för ryssen än för USA begriper jag inte men jag inser att jag tillhör en minoritet där

Som finne minns jag inte när USA hotat oss på något sätt, ryssarna däremot...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in