2022-03-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packapappaspack
331 st enligt FN. 331 för många enligt mig men bra att gå efter konkret fakta som finns för tillfället, då allt är propaganda i detta krig.
Jag är ganska övertygad om att det är fler.
De kan knappast komma in i byggnader som är bombade.
Områden som det förekommer strider osv.

Tusentals var kanske överdrivet, men tror minst 1000 civila redan åkt med.
Och säkert uppemot 5-8000 militärer totalt på båda sidor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det finns flera kartor med ryssarnas avancemang. Mariupol omringat och utan värme och el och vatten. Invånarna plundrar. Filmer med hemska bilder från fronterna på twitter. Det är förstås svårt att avgöra vilka trupper som lider de största förlusterna, men kartorna som beskriver framryckningarna är relativt samstämmiga. Yta efter yta intas, stad efter stad ringas in.

Jag kan inte förstå hur man kan ha uppfattningen att det finns någon chans att stå emot denna övermakt. Eller rättare sagt: Jag blir överraskad av att medierna lyckas förmedla någonting annat än det som fortgår.

https://www.youtube.com/watch?v=oTEpYQ3AxEU
Ja, vi får väl se hur långt styrkorna kan sträcka ut sig och hur det går med logistik och motivation. Det mesta av Ukrainas försvarsmakt är fortfarande intakt, och sett till yta har de ännu inte tappat särskilt stora delar av landet.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
De kan nog glömma EU nu.
Om Putin/Ryssland överlever det här så får de nog förlita sig 10 år framåt på Ryssland.

En del serber har börjat hamstra mat och drivmedel så pass att den allsmäktige presidenten, måste gå ut och säga att det absolut inte behövs.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Jag antar järnridån är på väg ner igen. Har man Ryska vänner kanske man ska föreslå att de lämnar landet medans de får?

Fleeing Russians Report Lengthy Interrogations at Airports
Russians leaving the country via a dwindling number of available routes are facing lengthy interrogations at airports, according to first-person accounts published by the MediaZona news website Wednesday.

+++
https://www.themoscowtimes.com/2022/03/02/fleeing-russians-report-lengthy-interrogations-at-airports-a76721
På ett sätt bra att Putinregimen visar sitt äkta och nu helt öppna fascistiska tryne.
På ett annat sätt oerhört sorgligt för de ryssar som inte vill vara en del av den här skiten.
Citera
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
För att Svenska folket genom våra politiker tror att Sverige alltid står i centrum och viktigast i alla former av katastrofer och konflikter vart det än händer i världen. Men visst, om Ryssland vill ha något från Sverige så är det Gotland eller Öland. Annars kommer de aldrig gå på Sverige.

Ja, jag menar det. Det känns som ett surrealitiskt lajv just nu. Folk har helt tappat sansen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Hade Putin velat det ukrainska folket illa hade de varit blodbad för längesen han går in med massor med trupper för att ta deras tvserie regering. Som säkert redan flytt landet och lämnat sina landsmän i stor skräck. Ukraina är inte ett demokratiskt land det är väldigt korrupt. Marocco är ett mer demokratiskt land.
Fel, Ukraina hamnar på en mindre smickrande 86e plats (delad med Mexiko) i 2021 års demokratiindex medan Marocko ligger på plats 95. Ryssland ligger förövrigt på 124e plats, strax efter Angola. https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex

Puttler är en jävla skitstövel.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Givetvis är det tråkigt med krig men är det så sinnessjukt ur ett ryskt perspektiv? Det finns väl både historiska och realpolitiska skäl som är legitima med ryssarnas syn på saken? Våra grannar är väl att ta i, det var väl ingen som kände "broderskap" med Ukraina innan? Men jag begriper inte varför svensken ballar ur och tror att vi står på tur

Folk ballar nog ur pga det är tydligt att Putin är bindgalen. Och för en sådan person är väl allt logiskt.

Ukraina har närmat sig väst för att de har sett att det är en bättre värld, de vill vara självbestämmande och leva på sikt i ett fullt demokratiskt land. Och då är Putins perspektiv helt irrelevanta. Så jävla enkelt är det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du svarar inte på min fråga.

Lyssa nu, Putte ringer till Maggan och säger " ge mig Gotland annars får du en atombomb i Huvudet"

Ska vi då:

1. Ge med oss. Vi ger Putte Gotland.

2. Säga nej och syna hans bluff?

Så klart ska vi be klothuvudet att dra åt helvete.
Citera
2022-03-04, 23:07
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Kvinnor och barn mördas.
Har du aldrig upplevt i kärlek människa?
Ett tips. Man sår det man skördar.

Du har alltså inga källor, var väl som jag trodde. Trollen har väl gömt alla källor.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tactile
Japp, det kommer ta lite tid innan alla förstår hur hårt detta faktiskt kommer slå mot Ryssland. Som jag har skrivit tidigare, sanktionerna kommer slå spiken igenom kistan och ner genom marken.

Jag förstod hur illa det skulle bli först när man klippte till Rysslands valutareserv i utländska valutor. Det drog undan benen för ryssarna fullkomligt. Svårt att göra affärer över gränsen när man har en komplett pajasvaluta som ingen vill ha och man inte har tillgång till hårdvaluta. Nog få storbolag som är jättesugna på byteshandel istället för kontanter. ”Ni kan få en klump guld, 40 000 eltandborstar och en lite sliten darttavla” är nog inte ett bud som skulle få t.ex. Volvo lastvagnar att bli sugna på att kränga lastbilar till Ivan.
Citera
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Blir intressant när den öppnar Senaste bud är på tisdag enligt ryssarna

Just nu är dollarn 124 rubel.
Tisdag, djävulens dag i Ryssland alltså…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Du har över 9000 inlägg på Flashback vet inte hur man länkar en video från Youtube?

Herregud. Jag vill tro att du försöker sprida desinformation, men förmodligen bara autistisk.

Sök på youtube: "Daily Brief"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in