2022-03-04, 22:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Ok. Den var 20% i USA på 80-talet också. Vet inte vad du vill ha sagt? Att det är stor risk för inflation när man går ut i krig är inte så konstigt det är just därför man höjer. I Sverige låg den på 9% under 90-talet.
Just det. Om "normalnivån" hade legat i 9% idag och Ryssland varit 20 ggr högre så hade Ryssland nu legat på 180 % ränta. Sug på den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Putin var medlem av kommunistpartiet i Sovjet. Deras religion var ateism så troligen är Putin ateist.

Men han verkar bry sig om gamla värderingar. Han säger att den låga moralen i väst förstör Europa inifrån. Att folk här sysslar med onaturliga saker. Han syftar givetvis på hbtq grejerna.

I Kina är det också alltmer opopulärt att vara homo eller att vara flickaktig pojke. Men de är också ateister. Så var kommer denna gamla kristna moralen från?
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Någonting måste ha hänt med Putin rent mentalt.

Jag har följt denne man i snart tre decennier, och han har varit smart, beräknande och inte minst ... alltid vetat och förutspått vad nästa drag ska leda till.

Därför är det han nu gör obegripligt. Är det ett utslag av sjukdom, eller att han vill avsluta allt? Hur som helst lär den konflikt Putin nu skapat leda till hans egna fall, och Rysslands avslut som stormakt för de kommande 100 åren.
Citera
Medlem
Det är svårt att uppskatta naturligtvis men jag tror att ryssarna oftare råkar ut för "friendly fire" än vad Ukraina gör. Dom skjuter ju oftare och mer.

Ukraina skjuter mer när dom vet att målet är rätt.

Men skall man dö i krig så hade jag hellre tagit en friendly fire mitt i skallen än att ligga och plågas.
Citera
2022-03-04, 22:16
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Han har alltid känt sig förföljd och varit misstänksam mot de flesta.

Jovisst, men det förklarar ju inte varför han invaderar ett land som har en relativt stark krigsmakt med bara 200 000 man. Utan att ens ha en fungerande logistik. Generalerna måste ju slita sitt hår. De ekonomiska konsekvenserna blir enorma och nu gnäller han på sanktionerna och hävdar att han inte vill sina grannar nåt ont. Det är skrattretande!

Uppenbarligen har han ju tappat verklighetsförankringen helt.
Citera
2022-03-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Största problemet är inte vilka bilder som postas överallt om strider där den ena eller andra sidan skildras.

Problemet är att Putin invaderade Ukraina. Redan där så förlorade han.
På marken vinner han. Men propagandakriget förlorar han.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Spetsnaz är ett dumt begrepp att använda. Ryska poliser vid en speciell raid kan vara Spetsnaz. Sedan har "alla" ryska organisationer Spetznaz: Polisen, tullen och miltären. De behöver inte alls vara så speciella.

Ryska fallskärmsjägare har många gånger stridsvana och deras enheter har hög beredskap.

Håller med, lite av ett ”specialförband-”begrepp. Säger inte så mycket. Arméns och flottans spetsnäsor brukar väl dock ses som rätt spetsiga? Eller ja, brukade anses vara det före den ryska tattarkampanjen i Ukraina.

VDV verkar inte direkt ha gjort bländande insatser. Kanske ingen vidare idé att skicka iväg dem på modern variant av lätta brigadens anfall runt Kyiv och hoppas på det bästa. För mig dock ingen större sorg om alla insatta förband ur vår gamla potentiella fiende 76. LLD utplånats, vilket verkar vara fallet.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Hur ser du som är på plats i Ryssland på den framtida ekonomin? Allt "normal" eller? Har du investerat något på Moskva-börsen? När öppnar den igen?
Jag är själv inte investerad i något bolag på moskva-börsen. Men läst om endel bland annat amerikaner som är det och som säger att dom kommer "sitta lugnt i båten". Värdepapper är ju just värdepapper och kommer vara värdepapper. Blir det total handelsblockad kan ju saker och ting ändras, men det känns osannolikt. Jag befinner mig själv inte i Ryssland och är inte ryss så kan inte avgöra vad det går för tankar där borta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Men han verkar bry sig om gamla värderingar. Han säger att den låga moralen i väst förstör Europa inifrån. Att folk här sysslar med onaturliga saker. Han syftar givetvis på hbtq grejerna.

I Kina är det också alltmer opopulärt att vara homo eller att vara flickaktig pojke. Men de är också ateister. Så var kommer denna gamla kristna moralen från?
Homosexuella förföljdes även i Sovjet.
Citera
Avslutad
På SvD finns en artikel om att Ukrainas president överlevt 3 mordförsök senaste veckan. Det anmärkningsvärda är att planerna ska ha avslöjats av missnöjda ryska agenter som inte vill ha krig. Bäva månne Putin.. vad sker i kulisserna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
"Tre veckor efter invasionen den 9 april 2003 hade Iraks huvudstad Bagdad intagits och Saddam Husseins regim störtats." Från Wikipedia.

Varifrån får du att det tog dem 10v att omringa Bagdad?
In i Bagdad, ja. Men för att hålla staden och omringa den 10v.
Tog ju Ukraina 6 dagar att omringa Kiev i princip.
Skall tilläggas att USA bombade ju Irak i princip 24/7 också.
Nu har ju ryssen aktat sig från att bomba Kiev.
Citera
2022-03-04, 22:18
Medlem
GubbenILaddans avatar
Kan inte resten av världen bara stoppa fittryssarna? Alla känner väl till nazitysklands framfart, ska vi låta detta ske ännu en gång? Fittryssarna mördar civila, kanske dags att vi sätter ner foten snart??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in