2022-03-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Det är farligt. Den mannen fastnar i saker och släpper aldrig taget så han måste bokstavligt talat bli stoppad. Det finns kanske inget annat.

Vi har sett en nejsägare. ”Russian Spy Chief.” Han lever förmodligen inte nu.

En rysk general kan också ha joinat honom.
Det är inte ofta ryssarna är snabba med att meddela andra när en av sina egna har gått bort.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3g8Q6/rysk-general-dodad-av-prickskytt-i-ukraina
Han har svårt för förändringar överlag.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
SVT lämnar Ryssland efter den nya lagen när de inte får ljuga längre! Bra.

Bert Sundström vågade inte vara kvar i Ukraina när det smällde. Då skickades han för att fortsätta ljuga om Putin i Ryssland. Nu får han åka hem.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mork-rida-av-censur-bert-sundstrom-reser-hem-fran-moskva
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
En motor som går på tomgång tar stryk, och går den på tomgång konstant dygn efter dygn ... Ja då undrar jag hur många som blir stående på grund av motorhaveri.

Där har du så fel som du kan ha.

En motor mår bra av att vara igång.

Det är mycket dåligt för en motor att bli kall, startas, bli varm, stängas av osv.

Man har motorolja för att den ska smörjas internt och man har kylarvätska för att den inte ska överhetta.

Jag är utbildad mekaniker och gjorde även min värnplikt inom transport/underhåll.

På våra övningar hade vi igång våra fordon väldigt ofta och väldigt mycket under vinterhalvåret.
Citera
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Ryska slagit ut ryska?
mm, friendly fire.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
I kväll är det i vart fall en demonstation för Ryssland i Belgrad. Serbien sticker onekligen ut. Hur länge kan Vucic sitt i en hel soffgrupp samtidigt?
De ser varandra som "bröder" men Vucic måste välja, rassija eller EU. Jag vill inte ha serbien i EU. Som att erbjuda putin en trojansk häst.
Citera
2022-03-04, 21:46
Medlem
Man tog Krim så enkelt så troligen blev Putin övermodig. Han bad underrättelsetjänst och militär att utarbeta en plan, och ange hur stora resurser som behövdes för en blixattack som skulle ta 5 dagar. Efter mycket grundligt arbete och utredande lades planen fram och den 18 januari cirka fattades beslutet. Det gällde bara först att inte irritera Kina som ville få ut mesta möjliga av sin djävla vinterolympiad.

Planen fallerade. Ni förstår väl att huvuden måste rulla. Vem skall Putin egentligen skylla på när underrättelsetjänst och militär överskattade sin egen förmåga och samtidigt underskattade Ukrainas försvarsvilja.

Tror ni jag dragit dom 5 dagarna ur röven? På sociala medier säger fångatagna soldater, även några fallskärmsjägare, att uppdraget beräknas vara över på 5 dagar.

Vilka huvuden skall rulla?
Citera
2022-03-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
SVT lämnar Ryssland efter den nya lagen när de inte får ljuga längre! Bra.
BBC journalisterna skickades hem också. Tänk så fort de lägger benen på ryggen och drar när dom inte kan vara spinndoktorer längre. Då går det undan.
Citera
Medlem
Han kan ju stoppa alla medier i världen, ryssarna kommer ju såklart att få veta ändå vad som händer på ett eller annat sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Nej än finns det mera tanks att plocka fram Ryssland har 15,400 stycken men de är ju utspridda i landet och det tar ju lite tid att frakta fram vagnarna till Ukraina.

Men ju längre tid som går så blir ju även logistiken fintrimmad och matriellet till kriget kommer att flyta på smidigare och depåerna kommer att flyttas närmare och närmare fronterna.
Det var även samma problem i början under WW - 2.

15400 tanks varav 5400 rullar.
Seriöst ryska armén är patetisk, stora antal men gammal utrustning som i bästa fall rullar.

Det är helt klart nu att deras nya vapen som ska matcha väst är försvinnande litet antal. Resten är en rullande skrotgård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AviramHawk
Vansinig strategi för en arme som för försvarskrig.

Nja, alltså har man kapaciteten och möjligheten att anfalla strategiskt viktiga mål så som flygbaser mm med missiler eller liknande så är nog det inte en så dum idé. Detta påstås även Ukraina ha gjort👍🏻
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
De ser varandra som "bröder" men Vucic måste välja, rassija eller EU. Jag vill inte ha serbien i EU. Som att erbjuda putin en trojansk häst.
Jag tror inte att Serberna vill vara en del av EU heller.
Citera
2022-03-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
BBC journalisterna skickades hem också. Tänk så fort de lägger benen på ryggen och drar när dom inte kan vara spinndoktorer längre. Då går det undan.

Du hade nog inte varit så kaxig när Putin hotar dig med 15 års fängelse heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in