2022-03-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Spirit
Nu undrar jag en sak som ni experter gärna får svara på:

När en enskild person massmördar människor så blir han efterlyst och är han inte i landet så blir han internationellt efterlyst och därefter dömd och kastas i fängelse på livstid.

Men när en enskild person (Putin) massmördar tusentals oskyldiga i krig så ska man endast medla med personen i fråga att kriget ska ta slut, att sluta attackera landet i fråga och människorna som bor där annars blir det sanktioner och liknande.

Varför agerar inte omvärlden med Putin som en massmördare som måste arresteras och kastas i fängelse för alltid?

??

Blir han avsatt så kommer han förmodligen att ställas inför ngn typ av rätta. Sitter han kvar kommer sanktionerna inte att lättas och han kommer vara anklagad för mord på civila och ingen väst ledare kommer vilja skaka hand med honom.

Allt är relativt och hur Ryssland lyckas hantera kriget längre fram, i perspektiv för drygt 1 år sen (maj) dödade Israel 200 civila i flygattacker mot Gaza.
I det fallet hotades inte Netanyahu av väst för att hamna i fängelse.
Citera
2022-03-04, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cazzofiga
Konvojen sitter fast utan bränsle utan mat! Ryska soldater gömmer sig i skogen runtomkring!

Skulle väl även bli minusgrader framöver nu har jag för mig runt det området.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Får de mat? Kör de på tomgång för att värma sig? Vill soldaterna komma fram till Kiev?

-Nej de är hungriga.
-Vet inte, de kanske inte har något bränsle kvar för det? Samt att någon annan skrev att de gömmer sig i skogen bredvid vägen. Men andra säger att de måste köra på tomgång för att radion skall fungera.
-Nej de vill hem nu. De är riktigt trötta på Putins krig.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Ja, folket här verkar tro att Ukraina är ett litet land å svagt land, det är det inte.
44 m människor,
220k militär + 220k reserv + XX antal civila som är redo att kriga för landet VS 200k ryska soldater.

Under drygt 9 dagar har man tagit strategiska städer och man står utanför huvudstaden samtidigt som ryssarna är väldigt försiktiga med att man inte dödar för många civila.

Det är därför Putin varande alla som bor i Kiev, att ta skydd eller dra.

Snart kommer bombningen av Kiev att börja om inte Zelensky avgår.

Ukraina vinner mediakriget men Ryssarna vinner militärkriget.

Ryssland har alltså ytterligare 800k i militären samt 2 miljoner i reserv hemma i Ryssland som kan utnyttjas.

Skulle dock Ukraina lyckas hålla sig kommer man att antagligen bomba varje storstad.
Ryssarna har inte råd att förlora detta kriget.

De där 800 k i militären är inte gripbara markstridskrafter. Man går inte till markstrid med militärdistriktens löneavdelningar eller fältköken. Putte har nog inte så värst inte mycket mer stående manöverförband att hämta. En total mobilisering av reserverna kommer ta tid och kosta på ekonomin utav helvete. Det är också tveksamt om det finns utrustning till reservförbanden, framförallt tyngre utrustning, så det blir nog till att åka lastbil med en gammal ak 47 mellan knäna… Det var ett känt problem med kategori-c förbanden redan på Sovjettiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ryska soldaterna kommer på sikt att vägra strida. Lösningn är att regimen i Kreml bara byts ut och att debaclet sedermera skylls på Putins sjukdom. Ryska folket märker också att cencuren är omfattande och anar oråd.

Återstår att se men det tror jag inte då man har massa soldater å reserv som inte har kriget.
Putin kommer inte att bli avsett, högst osannolikt.
Citera
2022-03-04, 19:40
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Får de mat? Kör de på tomgång för att värma sig? Vill soldaterna komma fram till Kiev?

Fordon slut på bränsle, fordon försöker gå vid sidan av väg fastnar pga tjälen släppt i marken.
Citera
2022-03-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
De har redan förlorat.

De tar över delar av Ukraina, kanske halva landet (östra sidan) blir ryskt.
En hel del infrastruktur, fabriker, bostäder med mer att bygga upp. En hel del missnöjda invånare, mycket militärnärvaro även efter kriget med mer.

Det kostar pengar. Ryssland har inte pengar.

Tror inte att du inser att Ukraina har massa naturtillånger som kommer att tillhöra Ryssland.
Om det blir missnöjda invånare kommer man att tvångsflytta folk.

Detta är inget nytt för ryssarna.
Citera
2022-03-04, 19:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Skön inställning ändå. Så där ska jag också börja tänka. Typ om jag mördar nån. Då ska jag säga: ”folk kommer tacka mig om hundra år”.

Breivik resonerade på samma sätt. Så det är han och Putin. Skillnaden då att den ena sitter med kärnvapen.
Citera
2022-03-04, 19:41
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Källor. Om det är läckor från CIA kan det vara intressant.

Jag googlade och hittade ingenting om det, däremot att han ska ha behandlats för bukcancer 2020.

Googla, andra eller tredje träffen.
Jag googlade på "Putin brain cancer".
Citera
2022-03-04, 19:42
Medlem
naturtvåls avatar
Läs vad Max skriver om ömsesidiga samarbetet mellan usa och nazisterna i azov...

Max Blumenthal reports that the US has provided military assistance to the Azov Battalion, known as a bastion of neo-Nazism within the Ukrainian armed forces. He also discusses US and Israeli ties to the far-right government in Poland, where neo-Nazism is on the rise

Källa: https://thegrayzone.com/2018/02/05/max-blumenthal-us-is-arming-neo-nazis-in-ukraine/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Först å främst är Ukraina inte demokratiskt.

Andra ledare som Nigel Farage menar att EU å NATO jävlas med Ryssland.
https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/nigel-farage-ukraine-russia-eu-b2022400.html

Det spelar egentligen inte någon roll om Ukraina är demokratiskt då den anfallande inte heller är det.
Man bara får inte anfalla andra länder, vad är det som är så jävla svårt att fatta?
Och att den där engelsmannen säger något är det väl ingen människa som lyssnar på?
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Av det jag sett så har det varit väldigt lite flyg uppe den senaste tiden. Dom tog tillbaka flygplatsen utanför Kiev. Verkar som Ukraina har bra koll på luftrummet nu. Vapen från USA som börjar verka?
Hår är en bra länk han uppdaterar mycket relevant info Super MÖP men insatt, hans fru är Ryska tror jag och kan översätta info:

https://cornucopia.se/category/forsvar/

Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Oki, hoppas NATO stänger ner sitt GPS system i helgen så kommer det verkligen bli kaos i Ukraina. Kommer kosta oss väst en hel del med att vissa trafik system kommer behöva stå stilla men det är värt det <3

Nej, Ryssland har eget navigeringssystem och är inte beroende av GPS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in