2022-03-04, 11:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Finns inga uppgifter om pansarskotten anlänt eller om dom hamnat i ”rätt” händer. Skulle tro risken är stor att ryssarna lägger beslag på dem.

Tror nog detta skulle aviseras ifrån rysk sida på bästa tv-tid: "-Här beslagtags NATO`s material som var på väg till "nazisterna" !"

Lägg till några medaljer som delas ut, lite film på grabbarna som äter soppa och ser glada ut etc.. Ryssland är i desperat behov utav "goda nyheter" att visa upp, för egna befolkningen är ju minst sagt konfunderad/inte enig i vad som sker..(man drabbas ju på hemmafronten även)
Citera
2022-03-04, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Vi provar igen. Kan du länka de korrekta priserna? Är det så svårt?
Jorden är platt eller hur?
Jag skiter i vad du tror, tycker och tänker; och jag postar, eller avstår från att posta, vad jag vill, och skriver inget på beställning.

Har man framförhållning och bokar lite längre fram i tiden så finns det biljetter för så lite som 4.836 rub, vilket motsvarar ungefär 400 kronor. För den som har bråttom är det alltså 12.278 som gäller, dvs i svenska pengar ca en tusenlapp. Det stämmer att det bara finns enstaka platser kvar de närmaste dagarna, men t.ex. den 8 mars på eftermiddagsavgången finns det just nu 204 platser kvar i ekonomiklass (pris 9.798 rub = ca 900 spänn).

Att du inte klarar att hitta sådan här information själv visar att du - liksom de brittiska "journalisterna" - inte vet något om det land du diskuterar, inte kan språket, osv.
Citera
2022-03-04, 11:29
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Exakt så kommer det att bli. Och Kinserna och Väst skrattar hela vägen till banken

Hur kommer mitt bankkonto (men även EUs) påverkas av att plocka in bla Ukraina i Europeiska Unionen?
Ukraina kommer knappast vara den guldkalv som Storbritannien var.
EU sitter i en rävsax om dom ger sken av att vilja ta med Ukraina i unionen, och kanske en av orsakerna till kriget.
Citera
2022-03-04, 11:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagAxelochVladimir
Fruktansvärda öden men vem är det som har sådan militär kapacitet att slå tillbaka Ryssland?
Det är på inget sätt ukrainarna själva, så vem är det eller vems högteknologiska vapen använder de?

De högteknologiska vapnen kommer från väst. Det är väl ingen hemlighet.

Däremot är det sannolikt att de som håller i vapnen är ukrainare. Alternativt frivilliga utlänningar med militärutbildning som kommit privat till Ukraina för att hjälpa landet.
Citera
2022-03-04, 11:30
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige skulle nog kunna ta emot ca. 200,000 flyktingar iallafall.

Ja minst. Jag har redan anmält oss till att ta emot i vårat hem. Vi har ett gästrum och en bäddsoffa i vardagsrummet. Jag uppmanar alla att göra det.

https://www.refugeeswelcomestockholm.se/2022/02/26/hjalp-manniskor-pa-flykt-fran-ukraina/
Citera
2022-03-04, 11:31
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagAxelochVladimir
Fruktansvärda öden men vem är det som har sådan militär kapacitet att slå tillbaka Ryssland?
Det är på inget sätt ukrainarna själva, så vem är det eller vems högteknologiska vapen använder de?

Förhoppningsvis så är det svenska vapen som använts så att man äntligen får något för all skatt som man har betalat.

Svenska vapen tillsammans med Ukrainska soldater verka kunna grilla ryssdjävlar.
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Många verkar ha haft nån föreställning om att den ryska interventionen skulle gå lika snabbt och överväldigande som invasionerna av Irak 1991 och 2003 (bägge gångerna hade USA med allierade totalt luftherravälde nästan med en gång: en amerikansk militär kallade flygkampanjen före inmarschen i januari 1991 för "a turkey shoot", som att skjuta på en sittande och hjälplös kalkon).

I fallet Ukraina ´var detta en orealistisk bild, men det utesluter inte att Ryssland med ganska stor säkerhet kommer att vinna militärt och ta kontrollen över, i varje fall, större delen av landet.

Att jämföra en insats 1000 mil ifrån Amerika som dessutom behövde korsa Atlanten och strida i ett ökenlandskap med att ockupera ett grannland med perfekta förutsättningar med 80% direkta gränsövergångar går helt enkelt inte.

Ryssland hade helt perfekta förutsättningar och är enligt sig själva en militär stormakt. Då ska man lyckas betydligt bättre år 2022 med all modern krigsteknologi som tillkommit.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Polen har tagit emot en halv miljon flyktingar på en vecka, Sverige har tagit emot ca. 1000.

Hej ’svenne’. Nyckelordet är en vecka. Polen har en över 500 km lång gräns till Ukraina. Var tror du folk som flyr Ukraina hamnar? Tror du det slutar där?
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tack för uppgifterna!

Ja den ryska armén går det ju "mindre bra" för...

Har du sett några uppgifter om hur det gått för det ryska flygvapnet eller flottan? Jag kan tänka mig att de inte varit fullt lika misslyckade som armén.

Av det jag sett så har det varit väldigt lite flyg uppe den senaste tiden. Dom tog tillbaka flygplatsen utanför Kiev. Verkar som Ukraina har bra koll på luftrummet nu. Vapen från USA som börjar verka?
Hår är en bra länk han uppdaterar mycket relevant info Super MÖP men insatt, hans fru är Ryska tror jag och kan översätta info:

https://cornucopia.se/category/forsvar/
Citera
2022-03-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Tycker du inte Sverige visat solidaritet de senaste 20 åren och du skriver ju att Polen tagit emot en halv miljon redan?
Den policy EU kör på innebär i princip att det är vidöppna dörrar in i hela EU för alla som hävdar att de var bosatta i Ukraina under februari 2022 (även personer som bara var där tillfälligt, och som är från typ Sudan eller Uzbekistan). Inga kontroller att tala om, ingen prövning av flykting- eller asylskäl - och rätt till TUT och arbetstillstånd med en gång, dessutom välfärd från det land de hamnar i. Det kan alltså handla om uppåt 40 miljoner, eller ska vi vara snälla och gissa fem miljoner enbart detta året? Och de får slå sig ner var de vill.

Inte en chans att EU-länderna klarar av detta ekonomiskt eller politiskt. Ylva Johansson som är EU:s "point woman" på området har bara duckat för frågor om detta.
Citera
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De högteknologiska vapnen kommer från väst. Det är väl ingen hemlighet.

Däremot är det sannolikt att de som håller i vapnen är ukrainare. Alternativt frivilliga utlänningar med militärutbildning som kommit privat till Ukraina för att hjälpa landet.

Man ska inte glömma att de har tillgång till västs hela arsenal av spionsatelliter, underrättelser, etc. Så länge ukrainarna har detta samt det fortsätter strömma in högteknologiska vapen kan detta pågå hur länge som helst.
Citera
Medlem
Markdaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Mycket intressant analys av fyra stjärniga Generalen Jack Keane på Fox news:

"Russia is failing it's northern objective", "There is a chance that Russia will have to call for full mobilization of the reserve troops.".

https://www.youtube.com/watch?v=taEmocVzjio

Risken blir såklart att de gör detta då Putin har gått full retard. Kvantitet vinner ju över kvalitet som ryssarna har varit duktiga på, men till vilket pris?

Never go full retard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in