Citat:
Ursprungligen postat av
Germanofil
Det är väl inte för sent att hoppa på tåget? Jag köpte Glencore idag. Utgår från att det kommer att gå fortsatt bra för företaget. Metaller av olika slag behövs ännu mer än förut när det ska byggas vindkraftverk och solpaneler. Satsningen på alternativ energi (om det inte bara är tomt prat) kommer att gynna företag som Glencore.
Omöjligt att veta om det är försent att hoppa på tåget, då hade det varit lätt att göra affärer.
Jag tror inte att det är försent, utan att kurserna kommer spika som de gjort sista veckorna. Detta säger jag trots att jag sålt av mina innehav.
Varför just Glencore?
Kan ganska lite om bolaget, men spridd verksamhet bland metaller och en fin rapport från februari så det bådar väl gott.
Annars har du Norsk Hydro (alu), Alcoa (alu), SSAB, CLF, X, NUE, STLD (stål), gruvjättarna RIO, BHP och VALE. LUMI har också gått fint... finns många bolag i sektorn, skulle titta på amerikanska bolag nu ff.
Satsningen på grön energi vettefan om det ska vara anledningen till att gå in, snarare massiv inflation och brist på råvaror vilket drar spotpriserna i taket.
Grön energi har förvisso ökat p.g.a. osäkerheten med energiförsörjningen. Tittar då på Powercell, NEL... (bra bolag att rida på 2020, men de tjänar ju fan inga pengar än). Danska Orsted har haft en okej uppgång sista veckorna.
Men i den här tråden är det haram att prata om vätgasbolag o dylikt svammel, kolkraft och kärnkraft is the shit.