2022-03-03, 18:38
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMfubbe
Det gillar vi, trotjänare sedan NGT entrade tråden. Va nära att sälja igår då jag inte tyckte att dom pengarna jobbade som de skulle under ett sånt här race…men bara att rulla upp ännu en splirre och sitta lugnt i båten så löste även detta sig, förhoppningvis !
Från rapporten:
Citat:
Strong Q4 2021 Financial Performance
Q4 2021 Segment EBITDAs at $154m, a 51% margin
Accelerating New Business Initiatives
2022 revenue expected to increase by around 10%
Beyond the Core new businesses expected to represent above 20% of revenue in 2025
Smoke weed every day!
Citera
2022-03-03, 19:26
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Från rapporten:

Smoke weed every day!
Med dessa marginaler behövs det inte stor omsättningsökning för att pengabadandet ska bli mer än trevligt…

Positiv marknadsutveckling, redan positiva kassaflöden, riktigt höga bruttomarginaler, stabil kassa, sund skuldsättning (men tillräckligt för att få hävstång) och världsledande produkt.

Dessutom lär utfasningen av rysk energi leda till ökade krav på exploatering i övriga världen. Kommer förutsatt att globala ekonomin inte totalt säckar ihop ta fart ordentligt i hela oljeservicesektorn.

Ska bli kul att se hur börskursen reagerar imorgon. Sjunker den (vilket jag nästan hoppas på) köper jag mer.
Citera
2022-03-03, 20:12
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Well played! Jag fick ju skrämselhicka och lämnade vid 20 till noll vinst. Ja, håller med, shit will hit the fan, men lite till kan vi spela, tror vi sparkar fram problemen nu iom FEDs agerande att minimihöja räntan, men jag ligger lika mycket likvid som portföljen nu.

Jo, men tror vi båda sålt ut oss för tidigt ur ståltåget.
En vetebulle med kaffet imorgon?
Citera
2022-03-03, 22:31
Medlem
brolinlevers avatar
Mellanmjölk idag, för allt utom kol som fortsatte rusa. Klapp på axeln till mig som köpte Corsa i dippen igår/idag och får en 20% i uppgång.

FYI kan inget om kolbranschen, men fan vad pengar de tjänar om priserna ligger här några månader. Jag tror jag har läst någonstans att man behöver det till uppvärmning om man valt att övergå till förnybara/hållbara energikällor.

Frågan är hur länge det är hållbart att alla råvaror blir dyrare samtidigt som de flesta pengar satsas i sådant som inte är kommersiellt gångbart i dagsläget. Hade jag inte lagt alla pengar i råvaror skulle man kanske satsat på total meltdown, fan vad det känns dystert.

Kolla in priserna om ni vågar i länken, vik upp alla råvaror, ca 50 st, en handfull, har gått ner senaste året, resten är upp mer än 50%.
Inflationen kommer bli bra mycket värre
https://tradingeconomics.com/commodities
Citera
2022-03-03, 22:47
Medlem
brolinlevers avatar
Naturgasturken

du förespråkar rotering för att följa cykeln inom olja(vettigt) och dessutom är insatt i branschen. Jag snubblade över ICL, när jag försökte hitta något vettigt att köpa inom sädesslag/farming, vilken är deras main business.

Hur som helst så säljer ICL någon form av saltlösning, "brine", till oljeborrare. ICL är tydligen en av få bolag som klarar av att framställa den här vätskan med en kvalité som är acceptabel för oljebolag.

Min fråga: Är Brine något som är på frammarsch och kommer att bli stort inom oljeborrning eller är det en tankevurpa av gigantiska format från mig?

Som alltid tacksam för dina allmänbildande svar
Citera
2022-03-03, 22:59
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Mellanmjölk idag, för allt utom kol som fortsatte rusa. Klapp på axeln till mig som köpte Corsa i dippen igår/idag och får en 20% i uppgång.

FYI kan inget om kolbranschen, men fan vad pengar de tjänar om priserna ligger här några månader. Jag tror jag har läst någonstans att man behöver det till uppvärmning om man valt att övergå till förnybara/hållbara energikällor.

Frågan är hur länge det är hållbart att alla råvaror blir dyrare samtidigt som de flesta pengar satsas i sådant som inte är kommersiellt gångbart i dagsläget. Hade jag inte lagt alla pengar i råvaror skulle man kanske satsat på total meltdown, fan vad det känns dystert.

Kolla in priserna om ni vågar i länken, vik upp alla råvaror, ca 50 st, en handfull, har gått ner senaste året, resten är upp mer än 50%.
Inflationen kommer bli bra mycket värre
https://tradingeconomics.com/commodities

Shiiiit. Det är helt sjukt med kolet, satt och velade med Peabody och köpknappen, det första försöket sket sig grovt, och sedan tryckte jag på och kom in på 20,92. Är redan upp 10,59%.
Citera
2022-03-03, 23:15
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Shiiiit. Det är helt sjukt med kolet, satt och velade med Peabody och köpknappen, det första försöket sket sig grovt, och sedan tryckte jag på och kom in på 20,92. Är redan upp 10,59%.

En hygglig årsavkastning på en dag är inte att förakta

Eller bra avkastning normala år i alla fall, nu kommer 10% knappt täcka inflationen. Men för en dag räcker det gott
Citera
2022-03-04, 10:04
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Det är väl inte för sent att hoppa på tåget? Jag köpte Glencore idag. Utgår från att det kommer att gå fortsatt bra för företaget. Metaller av olika slag behövs ännu mer än förut när det ska byggas vindkraftverk och solpaneler. Satsningen på alternativ energi (om det inte bara är tomt prat) kommer att gynna företag som Glencore.

Omöjligt att veta om det är försent att hoppa på tåget, då hade det varit lätt att göra affärer.
Jag tror inte att det är försent, utan att kurserna kommer spika som de gjort sista veckorna. Detta säger jag trots att jag sålt av mina innehav.

Varför just Glencore?
Kan ganska lite om bolaget, men spridd verksamhet bland metaller och en fin rapport från februari så det bådar väl gott.
Annars har du Norsk Hydro (alu), Alcoa (alu), SSAB, CLF, X, NUE, STLD (stål), gruvjättarna RIO, BHP och VALE. LUMI har också gått fint... finns många bolag i sektorn, skulle titta på amerikanska bolag nu ff.
Satsningen på grön energi vettefan om det ska vara anledningen till att gå in, snarare massiv inflation och brist på råvaror vilket drar spotpriserna i taket.
Grön energi har förvisso ökat p.g.a. osäkerheten med energiförsörjningen. Tittar då på Powercell, NEL... (bra bolag att rida på 2020, men de tjänar ju fan inga pengar än). Danska Orsted har haft en okej uppgång sista veckorna.

Men i den här tråden är det haram att prata om vätgasbolag o dylikt svammel, kolkraft och kärnkraft is the shit.
Citera
2022-03-04, 15:59
Medlem
Smutzs avatar
Hade faktiskt tänkt ringa farstastekarna på Avanza och be dem köpa mig lite storryskt PhosAgro men lyckligtvis avvaktade jag och hann inte köpa innan Putin fick damp.

Det jag klurar på nu är om fosfor och fosfater kommer göra en likande resa som oljan. Alltså fortsatt hög efterfrågan, en produkt vi faktiskt måste ha men en viktig leverantör stängs ute.

Har under dagen tittat på ITAFOS, rejsade 10% igår men enligt diverse TA-astrologer på twitter är detta bara början.

Någon för mig okänd analysfirma vid namn Raymond James sätter riktkursen till 4 Justin Trudollar vilket är 100% upp.

Har tittat på senaste kvartalsrapporten men förmodligen inte tillräckligt noga, såg inget som direkt avskräckte iallafall utan om fosforpriset går upp borde den här tuffa på fint. Nästa rapport kommer 25e mars.

Några tankar om ITAFOS eller fosfor i allmänhet? Någon som sitter på några kul innehav?
Citera
2022-03-04, 17:13
Medlem
bajssprutans avatar
Jag sitter på ett innehav på memekontot. Citerar mitt inlägg från en fosfortråd som dök upp för ett tag sen:

Citat:
Om man kollar på googles första resultat när man googlar "phosphorus mining stock" som är Arianne Phosphate Inc

Köpte tusen DAN på memekontot. LFG!

Såvida knulla fram fler människor inte blir omodernt så vinner jag.

Disclaimer, inget pumpförsök, bara hederlig gambling. Finns ett par andra för den som behärskar google och har ett par hjärnceller.
Jag valde den här för att min granne heter Dan, och han är hygglig. DD is done.
Aktien har inte direkt rört sig, lite ner, lite upp. Men grannen är fortfarande hygglig.

Fyndigheten ligger i Kanada, inte orkat läsa på rejält då det var ett rent tramsköp, men pennystocks har pumppotential.
Citera
2022-03-04, 18:22
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:

Har du några cash kvar så är Ramaco ner 10%, utan synbar anledning, dippköpsläge!?

Edit: Ska sägas att de har en stor del av sin produktion såld redan, men vad som ser ut som ett P/E på under 4 får väl ändå sägas vara billigt
Jag köpte på mig en hög i alla fall
Senast redigerad av brolinlever 2022-03-04 kl. 19:01.
Citera
2022-03-04, 18:27
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag sitter på ett innehav på memekontot. Citerar mitt inlägg från en fosfortråd som dök upp för ett tag sen:

Aktien har inte direkt rört sig, lite ner, lite upp. Men grannen är fortfarande hygglig.

Fyndigheten ligger i Kanada, inte orkat läsa på rejält då det var ett rent tramsköp, men pennystocks har pumppotential.

Blir mer intresserad av din granne Danne, verkar vara en bra kille. Finns det seriöst ingen som kan något om fosforgruvor? Det kommer från gruvor eller? Det är ju ev ett co-play med krigsindustrin, kanske. Man använder det i något vapen vill jag minnas, kan det vara spårammunition till maskingevär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in