Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Återigen, ömsesidigt beroenden och nytta i form av handelsavtal och övriga samarbeten är det som håller nationer, eller individer för den delen, från aggressiva attacker.
Medan utnyttjande, förtryck eller "praktiskt" uttryck chauvinism, är det som skapar aggressioner av den typ som nu Putin sysslar med.
En mindre globaliserad och mer nationalistisk värld hade skapat en radda fler aggressioner än vad vi alltså haft.
Nej det jag beskriver är en nations önskan att få leva i liberal demokratisk frihet och slippa det förtryck som den gravt nationalistiska Putin vill påföra dem.
Jo, handel mellan länder kan leda i rätt riktning då de kan leda till ömsesidigt beroende. Men jag vill hävda att Putin cyniskt har utnyttjat spelet. Dels har han köpt tyska politiker genom att ge dem höga poster och feta arvoden. Sedan är ju den som köper gasen i en extrem kortsiktig beroendeställning vilket man helt bortsett från.
Pengarna från handeln har Putin berikat sig själv och de sina med samt utvecklat nya wunderwaffe som kryssningsrobotar, stealthflygplan och moderna tanks.
Det är lätt att låna pengar och hålla ekonomin flytande, men det är fasen inte lätt att låna gas eller annan energi. Så makten ligger hos den som har kranen till pipen.
Nu snabbygger Tyskland hamnar för att kunna ta emot flytande gas (LNG) och USA kan sälja vad jag hört.
Putin är gammal och trött, han trodde nog inte Tyskland skulle lägga om sin östpolitik så dramatiskt. Och hans nya wunderwaffe är knappt i produktion, så de deltager ju inte i kriget av vad jag sett. Förutom kryssningsrobotarna som smäller till ibland mot strategiska mål.
Förövrigt är inte utrikeshandel något nytt utan fanns även i den gamla världen.
På det vill jag påminna att även bistånd cyniskt kan utnyttjas och leder sällan till reell nytta.
Det är naivt att tro annat och man bör vara medveten om detta.