2022-03-02, 20:09
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
CIA är överallt, men att de kan dra igång en mobb?? Tveksamt... folkliga protester inträffar. Och han var korrupt och djupt impopulär.

Eller du tror det var Putin som drog igång lastbilschaffisarna i Ryssland?

På vilka starka krafters order agerar du själv? Inget händer utan starka krafter i bakgrunden ju.

Det är inte sunt att se alla andra som idioter, och sig själv som den ende som är klarsynt...

CIA har gjort detta ett otal gånger och man använder sig oftast av sociala medier. Som du säkert vet har inte Ryssland särskilt stort inflytande på sociala medier. Återigen refererar jag till Victoria Nulands bandade telefonsamtal. Taskigt förstås av ryssarna att avlyssna henne och sen släppa de inspelade samtalen på internet.

Det är smickrande att du betraktar mig som en sådan betydande revolutionär kraft men jag måste nog tillstå att det är en smula överdrivet.
Citera
2022-03-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Ja, ett praktexempel på det fetade är din text ovan.

Haha! Ja där fick du mig verkligen!

Ät nu dina rovor, ditt salt och drick ett glas vodka. Hur är det nu med balett?
Är det inte ganska... gay?

För övrigt anser jag att Putin bör förstöras.
Citera
2022-03-02, 21:02
Medlem
Citat:
CIA har gjort detta ett otal gånger och man använder sig oftast av sociala medier. Som du säkert vet har inte Ryssland särskilt stort inflytande på sociala medier. Återigen refererar jag till Victoria Nulands bandade telefonsamtal. Taskigt förstås av ryssarna att avlyssna henne och sen släppa de inspelade samtalen på internet.

Det är smickrande att du betraktar mig som en sådan betydande revolutionär kraft men jag måste nog tillstå att det är en smula överdrivet.

Jag tänker ju just på alla protester i västvärlden som anti-vax, dieselupprop osv... självklart då styrda av Kreml.

Inget händer utan en stark hand som föser fåren ju??
Citera
2022-03-02, 21:28
Medlem
Ryssland är ett misslyckat mångkulturprojekt utan nationell identitet.

Det är skrattretande att antiglobalisterna vurmar för Ryssland när det enda det är, är en sämre version av väst där folket har mindre inflytande på sina liv och lever i en diktatur utan yttrandefrihet. Fattiga är dem också trots naturtillgångar. Eliten roffar åt sig mer än i väst.

Om man tycker att invandringspolitiken är skit och klagar på att man inte får hetsa mot folkgrupp här så kan man ju prova att uttrycka sitt missnöje öppet i Ryssland.

Att man sedan hatar NATO vars enda brott är collateral damage i Mellanöstern samtidigt som man hatar muslimer..

Jag får fan inte ihop det.

1. Du är antagligen ett ryskt trollkonto.
2. Du har svårt att erkänna när du har fel och lider av confirmation bias.
3. Du får stånd av starka ledare men vet inget övrigt om Ryssland.
4. Du älskar att tycka tvärt emot alla andra för det är det enda som gör dig unik. BASIC.
5. Du är invandrare och USA/Israel har bombat ditt land.
6. Du har inte förstått att ryssar inte är ett vitt folk.

En majoritet av det ryska folket skulle nog kunna jämföras med mena-flyktingar.
Citera
2022-03-02, 22:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det här är inte raketforskning. Att Ryssland är mångkulturellt gör inte Putin till globalist. Eftersom Putin inte eftersträvar en unipolär värld med en global världsordning. Han vill ha en multipolär värld. Ifall du nu inte vill beskylla honom för att vara någon slags serietidningsskurk som vill bli världshärskare.

Putin vill ha en multipolär värld, intill möjligheter yppas för en unipolär värld under rysk ledning. Tro inget annat.

Någon serietidningsskurk är han nog inte, utan en livs levande auktoritär ledare, med en stark strävan att återskapa ett imperium under rysk - och hans egen - ledning.

Citat:
Artikeln du länkar till som lyfter fram WEF och Klaus Schwab är bra. Dock är det inga nyheter för mig som sen många år blivit kallad ”konspirationsteoretiker” när jag försökt sätta ljuset på de här globalistfilurerna. Det finns mycket mer att säga i ämnet än vad som står i artikeln. Exempelvis är det ingen slump att Klaus Schwabs mamma är en Rotschild. Sen handlar det inte bara om WEF utan om ett nätverk av globalistaktörer som samverkar men har lite olika roller. Bilderberggruppen kan nämnas.

Vad jag förstår är Schwab tämligen öppen med sin agenda, så någon konspiration blir nog svår att hitta. Han har ett politiskt program, helt enkelt.

Citat:
Jo, det är helt omöjligt så länge vi tvingas leva med globalistimperiet USAs stövel på nacken. Vad som måste ske är en förskjutning av makten i världen såtillvida att USA försvagas rejält. Jag satte ett visst hopp till att Trump skulle kunna ta tillbaka USA när han vann men det falnade successivt och slocknade helt efter det massiva valfusket 2020.

USA är redan kraftigt försvagat, både genom inre konvulsioner och efter 20 år i Afghanistan, som man nyss förlorade. Så, jo visst kan vi.
Citera
2022-03-02, 22:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du skrev: "Putin har inga problem med globalism".

Jo det har han, det är tack vare fenomen som globalism, alltså handel och ekonomiska samarbeten och beroende av varandra över hela världen, som just nu skapar hans största problem. det är tack vare detta man kan klämma åt honom.
och det är också tack vare detta som världen kan hjälpa Ukraina.
En värld som vore antiglobalisitsk, där alla sköter sig själva och sitt och skiter i allt annat...där skulle krig av denna sort florera hela tiden, eftersom incitamenten för större nationer att klampa in och roffa åt sig från mindre nationer skulle vara enormt stort.

Globalismen, och globaliseringen, är det som gjort Tyskland beroende av rysk gas, som givit Ryssland oerhörda intäkter bl a genom råvaruförsäljning och som berikat Putins oligarkkumpaner. I en mindre globaliserad värld, hade Putin inte haft resurser att angripa Ukraina. Att stödja Ukraina hade emellertid varit fullt möjligt. Det gick utmärkt väl för utlänningar att delta i Spanska inbördeskriget och i Andra Boerkriget, trots att dagens globalisering inte alls var så utvecklad vid de tidpunkterna, även stora mängder pengar skickades till Spanien på 30-talet.

Citat:
Och det är ukrainarnas vilja att få lov styra sig själva, (ex leva i en "europeisk" liberal demokrati) som gör att de slåss och inte nån konservatism.

Det Du beskriver är en stark nationalistisk drivkraft. Den är också delvis konservativ, i det att de vill bevara den självständighet som de ernådde 1991.
Citera
2022-03-03, 06:20
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tänker ju just på alla protester i västvärlden som anti-vax, dieselupprop osv... självklart då styrda av Kreml.

Inget händer utan en stark hand som föser fåren ju??

Så fort du blir svarslös postar du goja. Lyssna på Victoria Nulands bandade telefonsamtal vetja. Men det är psykologiskt intressant hur väst systematiskt beskyller Ryssland för att ligga bakom alla möjliga dissidentföreteelser i väst utan tillstymmelse av bevis. Det kan bara röra sig om projicering.
Citera
2022-03-03, 06:37
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Putin vill ha en multipolär värld, intill möjligheter yppas för en unipolär värld under rysk ledning. Tro inget annat.

Någon serietidningsskurk är han nog inte, utan en livs levande auktoritär ledare, med en stark strävan att återskapa ett imperium under rysk - och hans egen - ledning.

Vad jag förstår är Schwab tämligen öppen med sin agenda, så någon konspiration blir nog svår att hitta. Han har ett politiskt program, helt enkelt.

USA är redan kraftigt försvagat, både genom inre konvulsioner och efter 20 år i Afghanistan, som man nyss förlorade. Så, jo visst kan vi.

Men det är ju en serietidningsskurk du framställer Putin som. Det är hjärnspöken från din sida utan tillstymmelse av verklighetsförankring. Rent ekonomiskt dessutom så har världen sen decennier tillbaka gått mot multipolaritet. USA och väst har tappat sin dominerande roll mätt som andel av världens BNP till förmån för BRICS och andra emerging markets.

Jag kan lova att Schwabs öppenhet med WEFs verksamhet inte hindrar etablissemanget i väst från att gapa om ”konspirationsteorier” när man tar upp vad han sagt och skrivit. Noterbart är att journalistdamen som häromdagen försökte hetsa Boris Johnson att starta WWIII med Putin var högt uppsatt i WEF.

USA är absolut försvagat politiskt och ekonomiskt. Men landet utövar fortfarande ett enormt inflytande tack vare sin militär och kontrollen de har över den globala finansiella infrastrukturen. Inte minst genom dollarns dominerande ställning som global reserv-och transaktionsvaluta.
Citera
2022-03-03, 08:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Men det är ju en serietidningsskurk du framställer Putin som. Det är hjärnspöken från din sida utan tillstymmelse av verklighetsförankring. Rent ekonomiskt dessutom så har världen sen decennier tillbaka gått mot multipolaritet. USA och väst har tappat sin dominerande roll mätt som andel av världens BNP till förmån för BRICS och andra emerging markets.

Jag kan lova att Schwabs öppenhet med WEFs verksamhet inte hindrar etablissemanget i väst från att gapa om ”konspirationsteorier” när man tar upp vad han sagt och skrivit. Noterbart är att journalistdamen som häromdagen försökte hetsa Boris Johnson att starta WWIII med Putin var högt uppsatt i WEF.

USA är absolut försvagat politiskt och ekonomiskt. Men landet utövar fortfarande ett enormt inflytande tack vare sin militär och kontrollen de har över den globala finansiella infrastrukturen. Inte minst genom dollarns dominerande ställning som global reserv-och transaktionsvaluta.

Jag konstaterar att såsom utvecklingen går i Ukrainakriget, så gör Putin onekligen sitt bästa för att inta rollen som serietidningsskurk. Eller ännu värre. Hans eftermäle kommer inte att bli vackert efter detta.
Citera
2022-03-03, 15:49
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Jag jämför både med Sovjettiden och Jeltsintiden och tittar på vad som hänt under Putins tid vid makten. De sociala problemen har minskat markant. Alkoholismen är inte alls lika allvarlig vilket märks främst på att männens medellivslängd ökat. Sen behöver du inte göra dig dummare än vad du är. Kulturmarxist är du för att du stödjer feminism och HBTQ. Sånt som inte finns i Ryssland.

Jag stödjer varken feminism eller HBTQ.

Ni putinister har väldigt svårt att bestämma er för huruvida ni ska kalla meningsmotståndare för nazister eller kulturmarxister.
Citera
2022-03-03, 19:59
Medlem
Direktsvar på frågan i ämnesrubriken:

All imperialism är fel enligt konservatismen. Redan konservatismens lärofader Edmund Burke var en välkänd antiimperialist.

Det fanns konservativa strömningar under 1800-talet som var imperialistiska och/eller försvarade europeiska imperier. På den tiden kunde ganska så olikartade politiska rörelser kallas konservativa. Men från 1880-talet börjar Burke att räknas som konservatismens lärofader i Europa, och Russell Kirk slår 1953 fast att även all sann amerikansk konservatism måste bygga på Burke.

Vidare framhåller konservatismen den historiska erfarenheten som en källa till de värden som konservatismen omhuldar i sin politiska filosofi och praktik. Den historiska erfarenheten skiljer sig mellan olika länder. Sveriges historiska erfarenhet är att Ryssland är farligt. Detta är relevant för hur man som svensk konservativ bör förhålla sig till Ryssland rent allmänt.

Varken den "strategiska konservatism" som Putin tillskrivs eller den eurasianism som har Alexander Dugin som sin chefsideolog hör till den egentliga konservatismen i Edmund Burkes efterföljd, med världsberömda tänkare som Russell Kirk, Michael Oakeshott och Roger Scruton som dess företrädare.

Alltså är det fullständigt självklart att som konservativ vara skeptisk till Ryssland i allmänhet och emot det som Putin nu håller på med i synnerhet.
Senast redigerad av sbaum 2022-03-03 kl. 20:03.
Citera
2022-03-04, 12:11
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det har nog funnits och finns säkert fortsatt svenska konservativa nationlister som gärna hade velat erövrat nått närområde i nån töntig drift av att sätta sig själv och sin nation över andra.

Finns ingen svensk nationell rörelse eller parti som vill bedriva erövringskrig mot Tyskland, Finland och baltstaterna för att återupprätta svenska stormaktstiden. Putins imperialism saknar motsvarighet på den svenska politiska kartan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in