Citat:
Ursprungligen postat av
Laurentii
Vill någon hjälpa mig att förstå Sveriges strategi gällande Nato?
Om jag har förstått det rätt så lyder en teori till Putins invasion av Ukraina gällande att Ukraina flaggat för ett intresse för Nato-medlemskap.
Putin har öppet hotat med att Sv/Fi inte ska heller involvera sig med Nato. Han kan så att säga ses som det svartsjuka exet som vägrar acceptera att se på när Sverige inleder en annan relation. Ändå ”tafsar” Sverige öppet på sin KK mitt framför på Putin, utan att inleda en stabil relation.
Vi har ett nära samarbete med Nato, men inget säger att väl i nuläget att Nato skulle hjälpa oss militärt på plats vid en eventuell invasion? Så vad är strategin bakom att vi öppet retar björnen? Vore det inte bättre att ligga låg fram tills; om och när ett eventuellt faktiskt medlemskap blir aktuellt?
Din liknelse är helt riktig. Ukrainas strävan mot NATO är i praktiken inte genomförbar då de legat i konflikt sedan 2014. Det som retat Putin mest är nog att Ukraina utvecklats till en demokrati. Putin skapar sina egna syften för att utöka sitt välde. I Ukrainas fall hade det nog inte spelat någon roll, han hade invaderat ändå. Se på hur Belarus idag är en duktig lyd stat, näste president i Belarus är den samme som i Moskva.
Jag är tämligen säker på att Ryssarna under flera år faktiskt räknat in oss som en NATO allierad nation. Man tror att man genom hot kan skrämma Sveriges befolkning att ta avstånd mot NATO, en taktik som funkar i Ryssland och de slaviska länderna men inte i väst. Detta är en av de stora taktiska missarna Putin gör, och som oftast får motsatt effekt.
Genom vårt värdlandsavtal är vi i praktiken redan med i NATO. Att vi skulle vara alliansfria gäller således i teorin, i händelse av krig. Genom värdlandsavtalet har vi samövar med andra NATO länder, så på idrottsspråk kan man säga att vi övat oss att bli samspelta och förstå spelsystemet. Sverige har redan från början av denna konflikt bistått NATO med signalspaning främst mot Kaliningrad, intet nytt i Stoltenbergs uttalande idag. Genom det nya anslagen till försvaret som ligger på bordet så uppnår vi NATO´s krav på 2% av BNP. Det är heller ingen hemlighet att övriga NATO länder skulle ta emot Sverige med öppen famn om vi beslutar att bli fullvärdiga. Det återstår bara en formell underskrift så är vi ett NATO land.