Citat:
Ursprungligen postat av
Laurentii
Vill någon hjälpa mig att förstå Sveriges strategi gällande Nato?
Om jag har förstått det rätt så lyder en teori till Putins invasion av Ukraina gällande att Ukraina flaggat för ett intresse för Nato-medlemskap.
Putin har öppet hotat med att Sv/Fi inte ska heller involvera sig med Nato. Han kan så att säga ses som det svartsjuka exet som vägrar acceptera att se på när Sverige inleder en annan relation. Ändå ”tafsar” Sverige öppet på sin KK mitt framför på Putin, utan att inleda en stabil relation.
Vi har ett nära samarbete med Nato, men inget säger att väl i nuläget att Nato skulle hjälpa oss militärt på plats vid en eventuell invasion? Så vad är strategin bakom att vi öppet retar björnen? Vore det inte bättre att ligga låg fram tills; om och när ett eventuellt faktiskt medlemskap blir aktuellt?
Ryssland är inte vårat ex, utan vår ärkefiende.
Vi behöver dessutom inte gå med i NATO öht, vi får hjälp via EU. Svenska män ska inte skickas att dö för amerikanska intressen, tack! Vi kommer att få ännu mer hjälp än Ukraina får, och kommer självständigt att hugga av både huvud och pung på björnen om den öht lyckas kravla sig över Östersjön.