2022-03-04, 14:53
Medlem
Vill någon hjälpa mig att förstå Sveriges strategi gällande Nato?

Om jag har förstått det rätt så lyder en teori till Putins invasion av Ukraina gällande att Ukraina flaggat för ett intresse för Nato-medlemskap.

Putin har öppet hotat med att Sv/Fi inte ska heller involvera sig med Nato. Han kan så att säga ses som det svartsjuka exet som vägrar acceptera att se på när Sverige inleder en annan relation. Ändå ”tafsar” Sverige öppet på sin KK mitt framför på Putin, utan att inleda en stabil relation.

Vi har ett nära samarbete med Nato, men inget säger att väl i nuläget att Nato skulle hjälpa oss militärt på plats vid en eventuell invasion? Så vad är strategin bakom att vi öppet retar björnen? Vore det inte bättre att ligga låg fram tills; om och när ett eventuellt faktiskt medlemskap blir aktuellt?
Citera
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Antagligen kommer Ryssarna att ta hela sydkusten samt gränsområdet mot Moldavien. De kommer dessutom antagligen att ockupera hela området öster om Dnjepr och då samtidigt ringa in en stor del av de ukrainska stridskrafterna som finns i de östra delarna. Därutöver inringa Kiev. När detta är klart och Ukraina kapitulerat är det dags för förhandlingar. Ukraina tillåts uppstå i det område som finns väster om Dnjepr och kommer att sakna kust mot Svarta havet, detta förutsatt att det framtida Ukraina binder sig att vara neutalt och släpper sin ambition att bli medlem i NATO.

Detta tror jag också på och antagligen det som varit hans plan från början.
Frågan är om Moldavien klarar sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är mycket möjligt men isf. rör det sig om ett tidigt stadie då mig veterligen så får parkinsons-sjuka det jobbigt att tala tydligt vilket jag inte märkt av från Putin.

Ryktet var 2020 att Putin blivit opererad och fått en cancer-tumör bortopererad men jag tvivlar. Jag tror att Manissa är närmre.

Precis. Parkinson innebär en svag och lite sluddrande röst.

Hans ticks kan bero på vad som helst, annan sjukdom, medicinering eller en bara personlig egenhet framför allt otålighet och rastlöshet.
Citera
2022-03-04, 14:54
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Först och främst vill jag veta om Zelensky har flytt till Polen...

Till skillnad ifrån Putin så ledar han sitt folk.
Putin kommer att fly eller avrättas.
Citera
2022-03-04, 14:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Exakt och det är de som är farligt. En skadad hund kryper inte tillbaka och slickar såren om den inser att döden är nära. Tvärtom gör den allt för att skada fienden så mycket som möjligt. Putin är den skadade hunden och det är extremt farligt för västvärlden i synnerhet. Den enda utvägen i detta är att avrätta honom och tillsätta en kommitté som får styra landet temporärt.

Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Lol! Du kallade precis din egen stora ledare för en hund!

Fucking dumbass! Nu får du väl en förgiftad pilspets i dig snart...

Hett Tips: Skippa kallingar och gå kommando under några dar

Hunden är inte skadad, den inser bara att den kommer att svälta ihjäl nu när den bet den hand som föder den. Att tala om "normaliserade relationer" fungerar inte nu. Putin borde lära sig av den feniciska kvinnan;

"24Han svarade och sade: »Jag är icke utsänd till andra än till de förlorade fåren av Israels hus.» 25Men hon kom fram och föll ned för honom och sade: »Herre, hjälp mig.» 26Då svarade han och sade: »Det är otillbörligt att taga brödet från barnen och kasta det åt hundarna.» 27Hon sade: »Ja, Herre. Också äta ju hundarna allenast av de smulor som falla ifrån deras herrars bord.» 28Då svarade Jesus och sade till henne: »O kvinna, din tro är stor. Ske dig såsom du vill.» Och hennes dotter var frisk ifrån den stunden."
Citera
2022-03-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Kan inte denna tråden få vara fri från spekulationer om Putins hälsa? Det finns redan en tråd om det.

den handlar väl om putins mentala hälsa men visste det kanske passar bättre där ändå
Citera
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Detta tror jag också på och antagligen det som varit hans plan från början.
Frågan är om Moldavien klarar sig?

Moldavien står på tur efter Ukraina
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Vill du ha kärnvapenkrig, för det är precis vad som kommer att hända om Nato går in. Sedan så kan man även fråga sig hur demokratiskt det genomkorrupta Ukraina faktiskt är.
Ukraina är korrupt som fan ja. Men dem var faktiskt påväg i rätt riktning det är något man inte kan ta ifrån dem.
Citera
Medlem
Allt snack om WWIII är så överdrivet. Ryska armén är ett totalt skämt och helt upptagen i Ukraina. Nu kommer det bilder hur man skeppar stridsvagnar till Ukraina från Kinesiska gränsen.

Ett krig med NATO skulle innebära att Ryssland anfölls på alla fronter samtidigt och inom bokstavligen 10 minuter skulle samtliga kommunikationscentraler och kända officerare slås ut. En och annan atomubåt kunde ställa till med lite problem, kanske...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Till sist tror jag Putin börjat fundera på sitt eftermäle, och att all denna öppenhet mot omvärlden och inom egna leden, tex rysk media/uppstickarmedia.
Den som skall ta över efter honom skall ta över ett stor-ryssland, och jag tror han personligen saknar KGB-doktriner med allt vad det innebär.
Jag tror ärligt talat han saknar järnridån, och att han fått för sig att landet mår bättre bakom sådan ridå.

Frågan är vem som är galen nog att faktiskt vilja ärva det nya isolerade Ryssland. Tänk att tvingas överta ett misslyckat tredje världskrig och ett land mer hatat än nordkorea. Det blir till att tvångs-välja någon stackare till denna uppgift
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Vi bör gå med i Nato omedelbart. Det är det eller kanske bli en Sovjetstat så det är ingen ide att försöka vara "neutral" eller alliansfri. Sd verkar ändra sig i frågan så det kanske finns en riksdagsmajoritet. Rysslands tsar har blivit helt galen.

Sovjet knäcktes ekonomiskt för 30 år sedan så det är bara att låta Ryssland gå samma öde till mötes.
När Ryssland väl har gjort sig kvitt med tsar Putin och kryper till korset måste omvärlden vara stenhård. Precis som nazi-Tyskland styckades upp är det en god ide att stycka upp Ryssland så att de aldrig mer får storhetsvansinne och försöker implementera rysk kolonialism i Europa.
Det kan gott existera flera rysktalande länder precis som det finns spansk- och arabisktalande länder.
Södra Ryssland kanske kan delas in i flera små statsbildningar utifrån de olika etniciteter som lever där.
Citera
2022-03-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är mycket möjligt men isf. rör det sig om ett tidigt stadie då mig veterligen så får parkinsons-sjuka det jobbigt att tala tydligt vilket jag inte märkt av från Putin.

Ryktet var 2020 att Putin blivit opererad och fått en cancer-tumör bortopererad men jag tvivlar. Jag tror att Manissa är närmre.

Ok. Parkinson + medicinen kan leda till dramatiska psykiska förändringar (bla paranoia).
Vissa parkinsonpatienter blir helknäppa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in