2022-03-04, 12:24
Medlem
En allians som förövrigt blir värdelös om Finland går med i Nato och inte vi, inte en chans de som Natoland skulle gå i krig för Sverige mot Ryssland. Vi blir ensamma precis som Ukraina nu.

Blir så jävla less "det händer inte oss" trots allt pekar på att vi troligen är härnäst efter Ukraina att jag vill spy, vi är inte neutrala längre och Ryssland har hotat oss även innan vi började skicka vapen mitt i en pågående konflikt.

Kanske ångrar sig Maggan när det skjuts vid våra kärnkraftverk också och hundratals civila bombas ihjäl varje dag. Samtidigt som övriga Europa/Norden lever på som vanligt utan risk för ryska attackplan dånande i luften.

Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige ska inte gå med i Nato och man borde inte skicka vapen och indirekt kriga mot Ryssland heller.

Sverige har en bra allians med Finland.
Senast redigerad av norrlandskille88 2022-03-04 kl. 12:28.
Citera
2022-03-04, 12:25
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Sverige har aldrig någonsin i historien varit neutrala.

Varken före eller efter WWII
Under Palmes tid ökade samarbetet med USA bakom kulisserna och det har fortsatt så till att numera ha synkroniserade övningar, underhålls, logistik och kommunikationsförmågor

Jag vet. Det är befängt att säga att Sverige är neutralt.

Mycket möjligt det du skriver. Det var före min tid men det är den uppfattningen jag också har fått.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
https://ibb.co/j5bfy5X

LOL kallar du det en länk?
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartGulFantast
Den vidriga censuren gick på bet!

Se RT english live via denna smidiga länken

https://rumble.com/vwbbjn-putin-announces-special-operation-in-donbass-special-coverage.html

Tack
Ska titta på det efter vi kollat läget på MordorNews middagssändning.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det vore nog inte så smart att sätta in egna sanktioner i det här läget i och med att man då tappar ännu fler intäktsströmmar än man redan gjort. Det är svårt att slå tillbaka med samma mynt när man är i numerärt underläge. Sanktioner ger alltid negativa effekter åt bägge håll, men västvärlden har fördelen att kunna dela på sin kostnad medan Ryssland tvingas bära följdeffekterna ensamma.

Samtidigt så verkar ju ekonomisk rim och reson redan ha flugit ut genom fönstret, så vem vet. Det är kanske nu gasvapnet avfyras på allvar.

Kom ju häromdagen ett uttalande ifrån rysk sida som var i stil med : De ekonomiska relationerna till tyskland är på noll !

Så jag kommer inte att bli förvånad över om man stänger gaskranen, helt och hållet. Jag misstänker även att Putin & co hade räknat med att northstream2 skulle ha vart i "full sving" även innan man körde igång sin invasion. Det kunde kanske ha dämpat tysklands lust för att gå så med så aktivt till 100 % med på sanktionerna.
Citera
2022-03-04, 12:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Har någon i tråden koll på Ukrainas kärnkraft?
Är det fem reaktorer ukrainarna har igång? + Tjernobyl (död)
Ligger en aktiv reaktor nära polska gränsen?
Reaktorerna är riktiga wild cards. Jag har inte hört en enda komentator (i media) säga något vettigt eller analytiskt om dessa reaktorer. Nyligen brann (!) ett kärnkraftverk i Ukraina ... vad fan händer?
Om ryssarna har tänkt manipulera Ukrainas elförsörjning via kärnkraften och om de tänker ta alla kärnkraftverk, blir jag kallsvettig och jag är inte ensam om det....
Dessa reaktorer är en orsakerna till att Väst/NATO inte kan stå utanför kriget.
Ska vi bara titta på medan stissiga ryssar erövrar kärnkraftverk som börjar brinna?
Lugn nu. Inte ens Putin är så galen att han har intresse av kärnkraftolyckor (som skulle drabba Ryssland nästan lika mycket)
Vad som kommer hända är att erövrade kärnkraftverk stängs ned och "läggs på is".
På så sätt tar Ryssarna bort strömförsöjningen för Ukraina utan ökad risk för kärnkraftsolyckor.
Den brand vid utanför ett kärnkraftverk, som du refererar till, var inte så farlig och släcktes snabbt.
Citera
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Efter att ha sett ett antal söndersprängda civila där ryssarna beskjutit ett bostadshus med artilleri så undrar man ju om inte FN kan sanktionera ett anfall mot ryssen och köra ut dem ur Ukraina då de uppenbarligen begår krigsbrott mot civila.

Är det verkligen rätt väg för FN, EU, Nato att bara titta på när ryssarna slaktar civila?

Sanktioner i all ära, de kommer att kännas senare men det är nu det behövs hjälp för civilbefolkningen.

Många kommer att gå åt vid en attack mot Kiev.

Dags att nypa åt Putlers kulor nu och slå ut hans invasionsstyrka.
Typ som Koreakriget. USA vs USSR via FN-proxy.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tänkte på den här.
https://youtu.be/h1K6oSWbd1I
Lite intressant, UA har uppgivit 7 st förstörda Tunguska, TOR och Pantsir, igår visades bilder på 5 st av dessa, jag har sett en övergiven TOR tidigare och en förstörd Pantsir, så förlustsiffrorna verkar korrekta.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige ska vara neutrala, neutrala på riktigt som Schweiz.

Ska och ska… Möjligen din åsikt. Men även Schweiz har fördömt den ryska aggressionen och har infört sanktioner mot Ryssland enligt EU-modell. Så Schweiz har valt sida.
Citera
2022-03-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du menar att ryska (soldater) seperatister i donbass och krim började mörda rysktalande ukrainare och jagade ut ukrainska medborgare från sina hem?

Objektivt och utifrån ett gemensamt utalande av FNs https://www.un.org/press/en/2014/ga11493.doc.htm Så har Ryssland (och i färlägningen då givetvis även du) fel. Ukraina har rätt. Det är även sant om man utgår ifrån Budapestföredraget som ryssland bröt mot.

Det är väll rimligtvis lika fel som dina övriga känslor i ämnet. inte för att det har något med något att göra, behöver du legitimera varför det är fint att ryska invasionstyrkor spränger dagis och förskolor och mördar barn så kan du ju bara titta till dig själv.

Ja, det skrevs in i ukrainas författning i samband med valuresultaten 2019
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine%E2%80%93NATO_relations

Innan ryssland bröt budapestföredraget och invaderade Ukraina (krim/donbass) så var det inte aktuellt. eller ja, det är ju fortfarande inte aktuellt. Om man nu inte bara bortser från den objektiva verkligheten och bara tar in Putin märkliga svammel i alla frågor.
Jaså, jag tycker båda har skjutit på varandra men det är bara en part som överhuvudtaget inte gått vidare med Minskavtalet.

Vad säger alla fördrag om Afganistan, Irak och Syrien då? Vi kan nog alla stoppa upp resolutioner och fördrag där bak då USA, Kina och Ryssland sätter sig på tvären.

Men stackare, tror du verkligen att någon medvetet spränger skolor, dagis och sjukhus? Vad militär ska göra är att hålla sig borta från dom ställerna, varken skjuta eller dra på sig eld där. Dessutom ska människor evakueras och inte används som sköldar. Här säger du att jag känslosam när nu drar in barn i det hela. Ja, barn lider värst av detta. Bara skräcken sitter i resten av livet. Oraken till att jag ville att världen skulle ge ryssarna dessa säkerhetsgaratier dom ville ha och nu försöka avsluta kriget så snabbt som möjligt. Det går ju inte och ni eldar på, skiter fullständigt i dessa barn, ryssarna ska dö och det är det viktigaste.

Det har aldrig förekommit något folkomröstning om NATO-frågan vad jag vet. Sen att det skrivs in Ukrainas författning är ju en helt annan sak, väntat av Kiev-regimen och för att provocera ryssarna än mer (allt dom lever för verkar det som).

Budapestföredraget. Tänk om dom sovjetiska fyllbultarna hade tänk på det och skrivit in att NATO inte ska expandera eller se enskilda forna sovjetländer som fiender. Man undra då om NATO och väst hade respekterat det.

Du ser ingen som helst objektiv verklighet, du ser bara en sida och brinner av hat.
Citera
2022-03-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Återigen. Ukraina är en suverän stat som har all rätt att fatta vilka säkerhetspolitiska lösningar de vill. Att landet skulle bli ett natoland med landgräns håller inte, eftersom det redan finns ett antal natoländer med sådan gräns.

Det verkar som Putin har en annan syn på just Ukraina, än han har med Polen och Baltikum.

Ukrainska flyktingar är säkert jätte glada att Zelensky löste NATO frågan på ett så lysande sätt. Ingen verkar ifrågasätta någonting…

Kolla bara på NATO propagandan som pumpas ut. Zelensky hyllas som hjälte för att han var med och ledde Ukraina in i ett krig.

Folk dör men alla flyktingar älskar honom ändå.
Europeiska ledare står på kö för att hylla Zelenskys mod och ledarskap osv
Citera
2022-03-04, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord2Moyne
Du ska inte berätta för oss svenskar vad vi ska eller inte ska. Du är inte svensk någonstans, ditt as.

Invandrare har lika mycket att säga till om som svenskar, det kallas demokratti.

Jag vet var dina stövlar är parkerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in