2022-03-03, 22:27
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
.

Det har ju spekulerats en del i varför man inte använder sina luftburna styrkor mer, och en förklaring kan förstås vara rädslan för luftvärn. Men, jag börjar fundera på om det kan vara så, att det inte är lika lätt att dupera de ryska flygförarna, som man tydligen lyckats med alla dessa stackars infanterister?!
Generellt sett, krävs det ändock en del utbildning för att hamna i cockpit på en Mig/Il/Su, om man jämför med vad som krävs för en värnpliktig fotsoldat.
Då har man förmodligen också helt andra referensramar, jämfört med infanteristerna, och följaktligen svårare att övertyga om att en invasion av broderlandet är det enda rätta.

De luftburna styrkorna har ju gjort en MYCKET blek figur när dom väl använts. I väst har vi väl en tendens att tänka att ryssarnas ”motsvarande” styrka till våra håller samma kvalitet. VDV eller vad fan dom heter är ju inte direkt FJS med välmotiverade intelligenta och vältränade individer eller US airborn med överlägset material och logistik utan tycks mest vara mediokert skytte som åker helikopter.

Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
.Sen är Ryssland ett kommunistland, dvs man gör EXAKT det man blir tillsagd att göra utan att tänka alls. Dvs man försöker inte göra något bättre eller smartare utan man bara gör det befälen säger. Det är ett tankesätt som inte fungerar i krig där man måste ta egna initiativ. Ihopkopplat med usel moral, dels för att man inte vill kriga mot ett broderfolk och dels för att de värnpliktiga inte vet var de är eller vad de skall göra eller varför så har man en gigantisk soppa.

Vad som händer när man avviker från en sovjetisk anfallsplan är ju kaos. Ryssarna försöker sig nu på blitzkrieg utan att inse att det fungerar bara om lokala befäl agerar för att uppnå uppsatt mål och hela tiden tar och behåller initiativet, helt oförenligt med sovjetisk doktrin känns det som. Att sedan trycka in en mängd typ kravallpolis som blockerar vägen i ett invassionsskede är ju hål i huvudet.

Men snart är vi väll där det alltid hamnar med ryssen, ryssar dör i mängder och urskiljningslös beskjutning med artilleri. Den strategin är ju också följden av att välriktad indirekt eld verkar vara ett helt okänt begrepp för ryssar samt att deras materiel i stor utsträckning verkar vara skräp.
Citera
2022-03-03, 23:34
Medlem
Intressanta händelser under dagen, Rysslands fiasko går mot praktfiasko.
- Ukrainas flygvapen utförde ett anfall på den berömda militärkonvojen.
Enligt uppgift från Ukraina har de endast förlorat 5 flygplan hittills.

-Ryssland börjar få slut på precisions bomber till sitt flygvapen. Dom kommer snart att behöva gå närmare målen, med markant ökad risk för att bli nedskjutna.

-Ukrainska frivilliga soldater eldar upp 4 ryska tunguska luftvärnssytem till ett värde av 600 miljoner.
https://twitter.com/girkingirkin/status/1499436295520727043?s=21

- Ukraina uppger att dom omringat en stor rysk armeenhet utanför Kiev.

- Rysk tv-spelade svansjön. En klassiker reserverat för statskupper och när ledare dog under Sovjettiden. Visade dock vara en en rebellisk tv-station där de anställda sa upp sig.
https://9gag.com/gag/awzgKyB

- Finlands president akutåkte till USA för möte med Biden. Ryktas Nato anslutning.

-Finns uppgifter om tvångsmobilisering och att krigslagarna ska införas i Ryssland. Konstigt när det inte råder något krig enligt dom 🙂.

Blir spännande att se vad morgondagen bjuder på!
Citera
2022-03-04, 00:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det förefaller som Putin vekligen trodde de rysktalande ukrainarna skulle stödja Ryssland, liksom att de ukrainsktalande skulle bli rädda och lägga ner vapnen. En nu borttagen artikel från en statskontrolerad tidning ger tydligt utryck för det. Likaså att kriget skulle vara över på två dagar, sedan skulle ukrainarna hylla de ryska befriarna på stadens torg.

Då detta också är ett propagandakrig är det svårt att säkert veta vad som sker på marken. Men åtminstone enl. en hyfsat samstämmig media från väst har de rysktalande ukrainarna inte valt att stödja Ryssland utan antingen förhållt sig neutrala eller valt att stödja den ukrainska sidan. Likaså sägs många vitryssar gått över till ukrainarna. Vad rysk eller vitrysk media säger om saken vet jag inte, förmodligen nämner de det inte alls.

Ang värnpliktiga. Jag har sett ett antal videor med tillfångatagna ryska soldater. Nästan alla har sagt sig vara vanliga värnpliktiga (mellan 19 och 21 år). Men några har också sagt sig vara reservister på repövning, så tydligen finns även några sådana med. Vidare säger samtliga att de helt undanhållits all information och bara fått besked om att de deltar i en militärövning och blivit chockade när de insåg hur det egentligen låg till.
Instämmer, den grundläggande analysen från Moskva byggde på fantasier. Nu skjuter Ryssland främst sönder rysktalande städer.
För varje dag ökar hatet mot Ryssland och Putler bland de rysktalande.
Att Ryssland skickade inrikestrupper för att storma Kyiv är i linje med den ryska tron att Ukraina skulle kollapsa snabbt.
Citera
2022-03-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Intressanta händelser under dagen, Rysslands fiasko går mot praktfiasko.
- Ukrainas flygvapen utförde ett anfall på den berömda militärkonvojen.
Enligt uppgift från Ukraina har de endast förlorat 5 flygplan hittills.

-Ryssland börjar få slut på precisions bomber till sitt flygvapen. Dom kommer snart att behöva gå närmare målen, med markant ökad risk för att bli nedskjutna.

-Ukrainska frivilliga soldater eldar upp 4 ryska tunguska luftvärnssytem till ett värde av 600 miljoner.
https://twitter.com/girkingirkin/status/1499436295520727043?s=21

- Ukraina uppger att dom omringat en stor rysk armeenhet utanför Kiev.

- Rysk tv-spelade svansjön. En klassiker reserverat för statskupper och när ledare dog under Sovjettiden. Visade dock vara en en rebellisk tv-station där de anställda sa upp sig.
https://9gag.com/gag/awzgKyB

- Finlands president akutåkte till USA för möte med Biden. Ryktas Nato anslutning.

-Finns uppgifter om tvångsmobilisering och att krigslagarna ska införas i Ryssland. Konstigt när det inte råder något krig enligt dom 🙂.

Blir spännande att se vad morgondagen bjuder på!

Ja,...jävlar-i-havet!!
Det var coolt att se! Kvinnan som tittar åt kamerans håll, och konstaterar; "Inget krig."
...och alla bara går därifrån.
Det där kan mycket väl bli startskottet för ett större "myteri" inom den ryska propagandamaskinen.
Om det sker,...är Putins timmar räknade.

För att återknyta till krigsinsatsen: Det börjar nog sina i ammunitionsförråden även hos de ukrainska styrkorna, och det vore ju för jävligt om deras försvar skulle stupa på en sådan grej.
Vår försvarsminister borde springa ned i källaren en gång till, och se vad vi kan avvara!
Citera
2022-03-04, 00:37
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Bara skrattar när jag ser någonting om ryska trupper eller ryska invasionen. Ärligt talat jag tror fan att vikingarna eller riddare från medeltiden , med svärd och yxa och häsdt skulle stridit bättre än vad Ryssland har gjort hittills. Ryssland måste ju ha utrustning och skit från stenåldern förfan.

Pray for Ukraine alla i det landet har gått ihop ung som gammal och seriöst bevisat att man inte ska ge upp . Presidenten Zelenskiy är och kommer nog bli populär inom snar framtid. Fyfan när man ser tv4 och allt om alla familjer och barn.

Soldaterna som Ukrainarna tagit till fånga , jag bara undrar majoriteten av fångarna var ju förfan nästan barn . 18-25 åringar som säger sig ha ÖVAT eller haft militärövning i området . Hahahahahah asså kan de inte komma med någon bättre ursäkt . Men som sagt det folket i öst är ju tydligen efterblivna.

Hade jag varit Ukraina hade man ju avrättat varenda en som de tagit. varför skicka hem avskummen till Ryssland ställ dem till svars. eller bara skjut på fläcken.
Citera
2022-03-04, 00:47
Medlem
Citat:

Ja,...jävlar-i-havet!!
Det var coolt att se! Kvinnan som tittar åt kamerans håll, och konstaterar; "Inget krig."
...och alla bara går därifrån.
Det där kan mycket väl bli startskottet för ett större "myteri" inom den ryska propagandamaskinen.
Om det sker,...är Putins timmar räknade.

För att återknyta till krigsinsatsen: Det börjar nog sina i ammunitionsförråden även hos de ukrainska styrkorna, och det vore ju för jävligt om deras försvar skulle stupa på en sådan grej.
Vår försvarsminister borde springa ned i källaren en gång till, och se vad vi kan avvara!

Jo, det börjar komma fram lite protester i rysk media.
Det har även varit en aktieexpert som, skålade till aktiemarknadens minne och sa att han nu får jobba som jultomte istället , i rysk nyhetssändning.
Kanske inte direkt kopplat till kriget men ett tecken på hur sanktionerna påverkar.
https://twitter.com/peterliakhov/status/1499341576518217730?s=20&t=i6DMCPiz4lnrsOxxQT6ipQ
Citera
2022-03-04, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Bara skrattar när jag ser någonting om ryska trupper eller ryska invasionen. Ärligt talat jag tror fan att vikingarna eller riddare från medeltiden , med svärd och yxa och häsdt skulle stridit bättre än vad Ryssland har gjort hittills. Ryssland måste ju ha utrustning och skit från stenåldern förfan.

Pray for Ukraine alla i det landet har gått ihop ung som gammal och seriöst bevisat att man inte ska ge upp . Presidenten Zelenskiy är och kommer nog bli populär inom snar framtid. Fyfan när man ser tv4 och allt om alla familjer och barn.

Soldaterna som Ukrainarna tagit till fånga , jag bara undrar majoriteten av fångarna var ju förfan nästan barn . 18-25 åringar som säger sig ha ÖVAT eller haft militärövning i området . Hahahahahah asså kan de inte komma med någon bättre ursäkt . Men som sagt det folket i öst är ju tydligen efterblivna.

Hade jag varit Ukraina hade man ju avrättat varenda en som de tagit. varför skicka hem avskummen till Ryssland ställ dem till svars. eller bara skjut på fläcken.

Att inte beväringarna har koll på varför de är i Ukraina, är ingen direkt överraskning, om man är litet bekant med sovjetisk/rysk militärdoktrin.
Rysk militär är extremt hierarkisk, och beväringar ses i bästa fall som kanonmat. Alltså; ju mindre de vet, desto bättre är det.

Det är smart av Ukraina att skicka hem dessa småglin, om de nu gör det.
Då kommer nämligen sanningen fram i Ryssland, och det vill inte Putin och hans lakejer, eftersom deras bluff då avslöjas.
Dessutom motbevisas i så fall Putins påstående, att "nazisterna" är själlösa och barbariska.
Win-win liksom..
Citera
2022-03-04, 01:23
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Att inte beväringarna har koll på varför de är i Ukraina, är ingen direkt överraskning, om man är litet bekant med sovjetisk/rysk militärdoktrin.
Rysk militär är extremt hierarkisk, och beväringar ses i bästa fall som kanonmat. Alltså; ju mindre de vet, desto bättre är det.

Det är smart av Ukraina att skicka hem dessa småglin, om de nu gör det.
Då kommer nämligen sanningen fram i Ryssland, och det vill inte Putin och hans lakejer, eftersom deras bluff då avslöjas.
Dessutom motbevisas i så fall Putins påstående, att "nazisterna" är själlösa och barbariska.
Win-win liksom..

Vill hellre se dessa ryska småglin bli dödade och filmade , skjutna eller hängda och gärna filmade så resten av hela Ryssland fattar att ni är ett land som ska jämnas med marken . Ingen kommer någonsin förlåta er för invasionen av Ukraina.
Citera
2022-03-04, 07:56
Medlem
Citat:

Avrätta fångar jo men tjena det berättar mkt ommvem du är då. Avskummet är isåfall du
Senast redigerad av El-Strutso 2022-03-04 kl. 08:01.
Citera
2022-03-04, 08:00
Medlem
Citat:
Vill hellre se dessa ryska småglin bli dödade och filmade , skjutna eller hängda och gärna filmade så resten av hela Ryssland fattar att ni är ett land som ska jämnas med marken . Ingen kommer någonsin förlåta er för invasionen av Ukraina.

https://t.me/rf200_now/509
Citera
2022-03-04, 08:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Det är inte ett pv-vapen, det är den mest moderna motsvarigheten Ryssland har till stinger.

De har alltså dessa liggandes i vagnen (bollhavet = ”bakluckan”) som sedermera övergetts.

Det verkar ju rimligare än att vagnarna skulle bekämpats med flera LV-robotar in i "bollhavet". Jag fick intrycket att så hade skett. Min missuppfattning.

("Bollhavet" kallas så eftersom det utrymmet har vissa likheter med ett bollhav med personal och utrustning i svår blandning, särskilt efter att skyttegruppen suttit upp med all utrustning snabbt medtagen. Föraren sätter (av begripliga skäl) då full fart, utan hänsyn till om personalen och grejorna är på rätt plats. Resultat: "Bollhav")
Citera
2022-03-04, 08:20
Medlem
Citat:

Är det verkligen nödvändigt spela tuff? Likaväl som det är ryssar som inte vill skjuta ukrainare så är det ukrainare som inte vill skjuta ryssar.

För de har båda bröder, kusiner och andra släktingar som bor och lever i Ryssland/Ukraina. Folken är lika uppblandade som danskar/norrmän/svenskar.

Skulle du skjuta ihjäl norrmännen om en vecka? Någon galen ledare påstår de styrs av nazister. Startar attack och du blir oväntat en del av det hela.

Du skjuter ihjäl alla va?

Det är ungefär så situationen är. Väldigt få väntade sig att Putin skulle attackera hela Ukraina, de som trodde på en attack pratade seriöst om en rysk fredsbevarande styrka in i de två utbrytarregionerna som en möjligt scenario.

Jag är dock medveten om att i flashback hade man redan innan Putin attackerat gått till tredje världskriget och kärnvapenkrig med 90% av mänskligheten utrotat. Men det är flashbacklivet det. Har inget med verkligheten att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in