Citat:
.
Det har ju spekulerats en del i varför man inte använder sina luftburna styrkor mer, och en förklaring kan förstås vara rädslan för luftvärn. Men, jag börjar fundera på om det kan vara så, att det inte är lika lätt att dupera de ryska flygförarna, som man tydligen lyckats med alla dessa stackars infanterister?!
Generellt sett, krävs det ändock en del utbildning för att hamna i cockpit på en Mig/Il/Su, om man jämför med vad som krävs för en värnpliktig fotsoldat.
Då har man förmodligen också helt andra referensramar, jämfört med infanteristerna, och följaktligen svårare att övertyga om att en invasion av broderlandet är det enda rätta.
Det har ju spekulerats en del i varför man inte använder sina luftburna styrkor mer, och en förklaring kan förstås vara rädslan för luftvärn. Men, jag börjar fundera på om det kan vara så, att det inte är lika lätt att dupera de ryska flygförarna, som man tydligen lyckats med alla dessa stackars infanterister?!
Generellt sett, krävs det ändock en del utbildning för att hamna i cockpit på en Mig/Il/Su, om man jämför med vad som krävs för en värnpliktig fotsoldat.
Då har man förmodligen också helt andra referensramar, jämfört med infanteristerna, och följaktligen svårare att övertyga om att en invasion av broderlandet är det enda rätta.
De luftburna styrkorna har ju gjort en MYCKET blek figur när dom väl använts. I väst har vi väl en tendens att tänka att ryssarnas ”motsvarande” styrka till våra håller samma kvalitet. VDV eller vad fan dom heter är ju inte direkt FJS med välmotiverade intelligenta och vältränade individer eller US airborn med överlägset material och logistik utan tycks mest vara mediokert skytte som åker helikopter.
Citat:
.Sen är Ryssland ett kommunistland, dvs man gör EXAKT det man blir tillsagd att göra utan att tänka alls. Dvs man försöker inte göra något bättre eller smartare utan man bara gör det befälen säger. Det är ett tankesätt som inte fungerar i krig där man måste ta egna initiativ. Ihopkopplat med usel moral, dels för att man inte vill kriga mot ett broderfolk och dels för att de värnpliktiga inte vet var de är eller vad de skall göra eller varför så har man en gigantisk soppa.
Vad som händer när man avviker från en sovjetisk anfallsplan är ju kaos. Ryssarna försöker sig nu på blitzkrieg utan att inse att det fungerar bara om lokala befäl agerar för att uppnå uppsatt mål och hela tiden tar och behåller initiativet, helt oförenligt med sovjetisk doktrin känns det som. Att sedan trycka in en mängd typ kravallpolis som blockerar vägen i ett invassionsskede är ju hål i huvudet.
Men snart är vi väll där det alltid hamnar med ryssen, ryssar dör i mängder och urskiljningslös beskjutning med artilleri. Den strategin är ju också följden av att välriktad indirekt eld verkar vara ett helt okänt begrepp för ryssar samt att deras materiel i stor utsträckning verkar vara skräp.