Citat:
Ursprungligen postat av
twoeggs
Vad är udda? Och återigen jag tog inte upp det som ett skäl som på något vis rättfärdigar Rysslands invasion, jag sa bara att NATO borde vetat vad de gjorde när de år 2008 proklamerade att Ukraina och Georgien var välkomna att söka sig till NATO. Att jag tog upp Monroedoktrinen var bara som en påminnelse vad sådana doktriner har för syfte, att skydda egna intressen. NATO visste alltså mycket väl vad de gav sig in på när det gäller Ukraina och att de visste att Ryssland såg på Ukraina som en neutralt land i frågan om NATO.
Dagens militärstrateger och politiker de förstår väl inte idag om hur Världen såg ut då,
och har glömt Monroedoktrinens idévärld.
Monroedoktrinen kan mycket väl ses som en slags ersättning för det brittiska imperiet.
Fast en annan slags intressesfär, säkerhetspolitiskt inte minst.
Dvs imperiet var britternas kolonialvälde, som USA irriterade sig mycket på.
Bland annat på dåtidens tullregler.
USA ville ha mera frihandel.
Före WW2 hade britterna en riktigt stor handelsflotta.
Tyvärr sänktes många fartyg under kriget, många brittiska sjömän miste livet.
Efetr WW2 insåg presidenterna Truman och Eisenhover att USA måste bygga ut sin handelsflotta mycket, därför ville man ställa det brittiska imperiet i "skamvrån", typ.
Sovjetunionen tillämpade sin egen variant av kolonialism som yttrade sig just genom det stora antalet satellitstater med lydriken med jasägare i ledningen.
Angreppet mot Ukraina är ett tecken på Putins revanschlusta efter kollapsen av Sovjetunionen.
Att Putin nu tänkte sig göra det som Gorbatjov inte gjorde, dvs tagit i med hårdhandskarna och stoppat den Glasnost, Perestrojka och skogsbrand han själv hade råkat startat
Lögnerna inom kommunismen tog sjukliga proportioner och blev som tydligast med Tjernobyl-olyckan.
Idag är det tex Kina som tillämpar kolonialism mot tex Afrika, Sri Lanka, Tibet, Vietnam, Laos, Kambodja och snart så försöker de också med tex Thailand.
Eftersom Kina styrs av kommunistpartiet så är det ganska svårt att sätta sig in i vilka politiska ambitioner det landet egentligen har.