Citat:
Ursprungligen postat av
Sollan777
Men det är väl ändå inte kul om någon är sjuk?? Och antagligen mår skit....får man dropp eller överhuvudtaget har så låga värden som hon har är det ganska allvarligt! Skärp er!!
Det är mer regel än undantag att gravida kvi när får järnbristanemni och därför får man äta järntabletter exempelvis Duroferon eller Niferex men dessa medför ofta GI biverkningar som folk tolererar i olika hög utsträckning...det är tvåvärdigt järn och man brukar få äta fulldos oftast 100 mg ×2 och ibland dubbla...fungerar inte detta brukar man få äta Feracu som är trovärdigt järn och svindyrt så därför subventioneras detta bara till kvinnor som haft otillräcklig effekt av tvåvärdigt järn...järninjektion i.v. med Venofer eller Ferinject är det sista man väljer och det p.g.a. man måste överväga risker mot nytta och att det inte är erövrat i tillräckligt stor utsträckning för att säga att det är ofarligt..man vill helt enkelt inte riskera ngt....det ges oftast till patienter som har IBD (inflammatorisk tarmsjukdom) ,de som geno gått en GBP (gastric bypass) eller av andra skäl inte kan ta upp järnet och eller pga avsaknad av tunntarmen inta kan ta upp exempelvis B12...
Sen kommer denna grupp patienter som ska ha allt som de själva tror är lättast, de ska ha järn i.v. för att det absolut inte "klarar av" järntabletter, de följer inte ordination, sitter och piper och ska absolut ha järninjektion till varje pris..det händer då att man inte pallar med denna dramatik på en fullspäckad spec. mödravård att man ger med sig för att denna patientgrupp vägrar ta till sig fakta och drar en massa resurser genom att gråta och hålla på..därför kan man ge med sig och ordinera järninjektion trots att det egentligen inte är medicinskt motiverat
Just därför tycker folk att det är överdrivet...ja och med största sannolikhet är det så det ligger till..ett hb kring 100 är väldigt vanligt...fick själv järninjektion först efter förlossningen med ett hb på 72 och det kan jag säga är skillnad jämfört med 95 eller 100..tro mig jag vet då jag haft bägge