2022-03-03, 12:57
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Kanske svårt för oss svenskar som inte deltagit i WW2 att förstå hur känsligt allt detta är för Ryssland. Sovjet offrade 25-30 miljoner i kampen mot nazismen. Andra världskrigets historia hålls levande i Ryssland på ett helt annat sätt än i Väst då 70% av krigets förluster inträffade på Östfronten. Av dessa 25-30 miljoner så var självklart en stor del ukrainare vilket man inte får glömma. Trots det var en stor del av ukrainarna pro-tyska till en början innan tyskarna började slakta dem med.

Att nynazister nu infiltrerat Kiev-regimen så pass mycket stör Ryssarna något otroligt. Stör är kanske också fel ord. Panik kanske vore ett bättre ord för att beskriva vad ryssarna känner. Ryssarna ser hur nynazister fått höga poster runt om i landet och de är medvetna om att dessa personer verkligen hatar allt ryskt. De har de bevisat i verkligheten då de dödat 13 000 civila ryssar i Donbass sedan 2014 trots att de var ukrainska medborgare. Det visar på hur odemokratisk och auktoritär Kiev-regimen är som skiter i sina egna minoriteter. De, nynazisterna, skulle helst vilja etniskt rensa Ukraina om de kunde.

Nyheten om att Ukraina skall avrätta ryska krigsfångar är den första i raden av många som kommer visa oss sakta sakta att Ukraina inte är de oskyldiga frihetskrigarna som i Väst gärna vill tro.

Om några år kommer man i Väst att ångra denna ensidiga hållning man haft.
Du glömde att säga att Sovjet var också pro-tyska. Stalin trodde tom att han var vän med Hitler.
Citera
2022-03-03, 12:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mortpiedra
JA det kan dom och NATO kan också få slut på lidandet genom att erkänna Krim som ryskt och garantera att Ukraina inte tilllåts inträde i NATO

Då kan NATO sluta finnas. Deras tes är att varje land får bestämma själva. De sks inte kunna bestämma för Ukraina. Om de vill och har kapacitet att gå med är det fritt fram. Det är vad NATO ju bygger på.
Citera
2022-03-03, 12:59
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ukraina bestämmer själv vart dom vill höra, dom vill inte ha er borsjtj och era kackerlackor.

Borsjtj är en UKRAINSK soppa dock, inte rysk.
Citera
Medlem
-Wolfcastle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Serbien anfölls inte av Nato, det anfölls av en del Natoländer.
Deras folkmord och etniska rensning av Bosnier hade säkert en del av kakan.

- Jag förstår mig inte på detta sjukt patetiska kommentar som är återkommande: Hur fan kunde Nato bomba Serbien?

Till alla jävla efterblivna nötter: Många här inne skriver att Ryssland måste stoppas med våld. Och då är dem inne i sitt första krig. Tänk om Ryssland, en kort stund senare skulle även anfalla Estland. Därefter Finland. Sist men inte minst Sverige. Är det inte läge för Nato att vidta åtgärder vid detta laget?

Serbien anföll (likt Ryssland): Slovenien, Koratien, Bosnien och Kosovo.

Nato anföll Serbien. Ja. Synd bara att inte detta satellitstat till Ryssland inte jämnades med marken.

Läs på. Innan ni väljer att öppna käften.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
I sticket kan man inte säga. Flera västländer pumpar in vapen, flyktingar tas emot. Massiva sanktioner från nästan alla världens länder. Att Nato/EU skulle skicka trupp har det aldrig varit tal om.

Nej Ukraina lämnas inte i sticket.
Det finns annat stöd än vapen och tanks.
Sanktionerna sargar den ryska björnen....
Citera
2022-03-03, 13:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opoq101
Skulle ryskt stridsflyg bomba sönder Stockholm för 5k pansarskott menar du? Då kan jag säga att Putte har skitit i det blå skåpet.

Nej. Ryssland har inte heller mobiliserat vid Sveriges gräns, och är förmodligen rätt upptagna ’på annat håll’.

Men Ryssland har de facto hotat Sverige, och som sagt, USA’s varningar har varit befogade hittills.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Staden Bucha 2 mil utanför Kiev (nära Hostomel flygplats) tillbakatagen av Ukrainsk militär:
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/t5p0fr/bucha_is_back_with_ukraine_3rd_march_1200/

Strider inne i staden 27/2:
https://twitter.com/DefenceU/status/1497873265397743616

Klipp på totalt söndersprängda ryska resurser i staden 27/2:
Enligt uppgift är fordonsmärkningen V tjetjenska styrkor.
https://twitter.com/shaunwalker7/status/1497946816087789569?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1497946816087789569%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.timesof israel.com%2Fliveblog_entry%2Fukraine-says-it-destroyed-russian-mil itary-convoy-outside-of-kyiv%2F
Citera
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Frankrikes president Emmanuel Macron har haft ett 90-minuterssamtal med Rysslands president Vladimir Putin, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

De verkar mer eller mindre ha dagliga samtal, dock utan framgång
Senast redigerad av Q6 2022-03-03 kl. 13:03.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Ja det kan kanske verka så för en som inte är insatt i Rysslands historia, men att det verkligen är han ses tex i detta https://graty.me/online/delo-ob-ubijstve-passazhirov-rejsa-mn17-malajzijskih-avialinij-na-donbasse-sud-prodolzhaet-izuchat-d okazatelstva-prichastnosti-obvinyaemyh/

Strelkov är i likhet med Ivashov kritisk till Putler se tex (FB) "Allryskt officersförbund" kräver slut på krigsplanerna och Putins avgång
Nuförtiden ägnar han dagarna åt att tweeta MÖPerier. Han är besviken på att han blivit avpolleterad och drömmer on en annan (icke-existerande) tid en återväckelse av den vita armétiden. En nyligen skriven artikel om honom finns här https://khpg.org/en/1608809608
Jag vet inte var i den där artikeln jag skulle se "att det verkligen är han". Du verkar vara en svamlare. För mig är det helt otänkbart att en person som stödjer den här invasionen skulle sitta och spamma bilder på döda ryska soldater på twitter. Det finns inte på kartan, och det finns inget du skriver som kan få mig att ändra mig. Så vi lägger ner det.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej Ukraina lämnas inte i sticket.
Det finns annat stöd än vapen och tanks.
Sanktionerna sargar den ryska björnen....

Lite som jag var inne på
Citera
2022-03-03, 13:01
Medlem
Citat:
Detta krig är en stor förlust för Ryssland från början och det visste Putin (och NATO) från början. Putin önskar ett så snart slut som möjligt (NATO önskar ett så långdraget krig som möjligt).

Putin har sedan 2008 sagt vad Ryssland vill: ett neutralt och demilitäriserat Ukraina.

Istället för akzeptera detta har NATO valt att offra Ukraina och den ukrainska befolkningen för att försvaga Putin/Ryssland.

принимать stavas det!
Citera
2022-03-03, 13:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
JA det kan dom och NATO kan också få slut på lidandet genom att erkänna Krim som ryskt och garantera att Ukraina inte tilllåts inträde i NATO
Så NATO ska straffa Ukraina för Rysslands invasion?

Förstå mig rätt;
Jag begriper att ryska regimen och stora delar av ryska folket fruktar NATO och Västs maktövertag, men det fungerar inte så att Väst backar om man hotar oss. Tvärtom hugger Väst huvudet av alla hot, precis som ryssarna gör när de ges chansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in