2022-03-03, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jo, i väst så är sådan information offentlig:
https://www.defconlevel.com/

Till att börja med så används DEFCON bara av USA, och det är en hemligstämplad information. Den sidan du länkade säger ju själv hur de "beräknar en estimate". Läs själv deras "about":

Question: Is the current Defcon level made public?

Answer: No, the current level is not made public right away for security reasons. The alert status for each military branch may also differ at any given time. The status levels on the 'current' page and regional command pages are determined by community intelligence alerts and known threats but is not recorded on the official Change History page until a status change is revealed to the public by the U.S. government. Taken from Defcon Level Warning System: https://www.defconlevel.com/about.php

Så nej, du vet ingenting om vad för "DEFCON" level som är just nu, eftersom det är just hemligstämplad info. I bästa fall får du veta det i efterhand. Nu har väl dock viss info från USA antytts att det är DEFCON 2 som gäller, så varför vi ska "gå till DEFCON 2" när vi redan är där, vet jag inte.

Då DEFCON också används för olika delar av USAs trupper så är det inte heller riktigt relevant. Du kommer aldrig få veta DEFCON i deras innersta central, där det ändå är den enda DEFCON som är relevant eftersom det är därifrån man kommer samla hela sitt försvar oavsett tillhörighet.
Senast redigerad av Woozah 2022-03-03 kl. 11:30.
Citera
2022-03-03, 11:27
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Trafikstockningen är inte särskilt märklig. Förutom att de säkerligen har brist på bränsle, så är det inte bara att rulla in med en konvoj i en tungt försvarad storstad. Det spelar ingen roll hur lång den är. Det skulle bli en massaker på de ryska trupperna. I norr står offensiven helt still. Det är i söder det händer saker. De styrkor ryssarna har på plats i norr har inga som helst möjligheter att inta ett Kiev som vägrar ge sig. Man skulle behöva mobilisera enormt mycket mer trupper.

Jag får intrycket av att ryssarna i norr bara hoppas på att Ukraina ske ge sig om de kan tillfoga ukrainarna svåra förluster i söder och därefter rulla in i Kiev. De gör ju inga seriösa försök att rycka fram och verkligen tränga in i förorterna.

Nåt som är talande för hela anfallet är att ryssarna inte törs använda sitt flygvapen särskilt offensivt. De är antagligen livrädda för att mängder av plan ska bli nedskjutna om de försöker. Detta är rätt stort problem för dem, eftersom det blir svårt att ge understöd år trupperna.

Jag tror ryssarna i norr väntar på att styrkorna i söder ska sluta upp och omringa Kiev.
Citera
2022-03-03, 11:27
Medlem
asploevets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenmoert
5 miljoner ukrainare har flytt till Ryssland sedan USAs statskupp Maidan som tillsatte nazistregimen 2014 och de fortsätter komma nu. Nazister och Banderister flyr naturligtvis åt andra hållet..

Nazister som lyder under en jude? Är zelensky en judisk nazist? Är ukrainska folket nazist vänliga?

Min tolkning är att de är nationalister/patrioter till stor del och inte vill leva under rysk rädsla/förtryck/förlegade idéer.
Väljer att stå upp för demokratin med sina liv, det säger en del.
Är det vad som svider hos er?

Har sett att pro ryssen använder denna hårda retorik om och igen, men jag får inte ihop matematiken.
Ligger det någon sanning bakom eller är det bara slagträ?
Senast redigerad av asploevet 2022-03-03 kl. 11:30.
Citera
2022-03-03, 11:28
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av margiela94
Länk till hotet mot Sverige och Finland, ingen verkar förstå vart hon fått det från

https://mobile.twitter.com/pietroraffa/status/1499057647575838728?t=aGzB71IWFvk0hG_0jxCCHg&s=19& fbclid=IwAR3Unylv3GOFzFcRhSegMd-6aAcPewO6ovf0-j0gN66daM-Rs5YOePo8t58

Fast USA brukar ju ha väldigt bra underättelsetjänst och det är nog svårt för dem att vara väldigt specifika med vad de får denna informationen ifrån. Dock är det väll rimligt att de neutrala länderna (som nu dessutom skickat vapen till Ukraina) är näst på tur om Rysslamd väljer att expandera konflikten.
Citera
2022-03-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om inte IKEA stänger sina varuhus i Ryssland bör vi helt bojkotta IKEA här i Sverige.

Putin insåg naturligtvis att det skulle bli sanktioner men han kunde nog inte föreställa sig omfattningen. Hur kan vi själva slå mot Rysk egendom i Sverige?

Maila facket (LO / IF metall) och be dem ta ut personalen på Kubal (ägs av Rusal) i strejk. Skäms på Sundsvalls kommun, facket och energibolagen som inte agerat. Ingen ström = ingen produktion
Citera
2022-03-03, 11:29
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Minns ni när Ceausescu trodde att han skulle bli applåderad men blev utbuad? Han hade levt i sin bubbla, omringar av ja-sägare för länge. Några dagar senare hängdes han av sitt eget folk.

Jag ser samma tendenser här. Putins alla clownliknande planer om att ta Kiev och att avsätta presidenten inom 48-72 timmar visar på vilken övertro han har till sin egen förmåga.

Självklart har det funnits rådgivare och generaler runt omkring honom som tvekat på detta men som ändå svarat "Självklart, Ryssland har världens bästa armé" på frågan om de tror att de kommer lyckas med operationen snabbt.

Detta avspeglar sig nu i den strandade konvojen. När idén/historien/fantasin inte överensstämmer med verkligheten. Där står de nu utan bensin och mat. Precis som den gamla sovjet-tiden när alla byggen stod stilla för att spikarna var slut eftersom att chefen för spikfabriken var politiskt tillsatt och hade bestämt att vi ska ha X antal spikar här per år.

Konvojen består av en rad vilsna själar, många säkert kognitivt nedsatta och lågutbildade som blivit nedlurade till kriget. Många säkert mot sin egen vetskap. Detta har visat sig nu med åtskilliga klipp på gråtande ryssar som ringer hem och inte fattar vad de gett sig in på.

Putin står med brallorna neddragna. Jag hoppas att han likt Ceausescu hänger i en snara på Röda Torget inom några veckor.

Den som lindar snaran runt halsen får gärna vara den gamla kvinna som blev gripen igårkväll för att hon demonstrerade. I publiken önskar jag föräldrarna till de barn som dött i Ukraina senaste veckan.

Putin är inget annat än en ond och störd man. Det är obegripligt hur vi alla låtit det gå såhär långt. Men mest obegripligt är väl att Ryssarna inte avsatt honom men det är en helt annan historia.

Han och hans fru arkebuserades efter en summarisk rättegång, du kanske tänkte på Mussolini?

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2022-03-03 kl. 12:09.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Fortfarande känslor och inte fakta. Hur många städer har pulvriserats av Ryssland. Hur många hus? Vatten, el, mat infrastruktur fungerar. Tror du världen blir bättre av fake news?

När man vet hur Ryssar beter sig i krig, och det dessutom finns ögonvittnen och bilder, ligger det för mig närmare sanningen, än vad en användare här skriver. Tror du på det själv, att Ryssarna bombar ett fåtal byggnader i varje stad? Har du sett hur Grozny såg ut efter Ryssarna anföll där?
Citera
Medlem
Det lär komma sjuka strider i odesa idag/ikväll/imorgon! Sjukt många krigsfartyg på väg mot nikolaev och odesa!

Omaha beach känslor
https://twitter.com/ASBMilitary/status/1499283861301301249?t=nyUZk9V2EYjnGSRfJzevAw&s=19
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag försöker sprida det att IKEA måste bojkottas. Men det bor ju så mycket utlänningar i Sverige som inte bryr sig. IKEA behöver en rejäl läxa. Men dom kanske stänger ned snart i Ryssland, jag hoppas det.

Hade behövts demonstrationer utanför varuhusen o mediatäckning.

Jag har även pratat allvar med de jag känner som jobbar på Ikea. Oetiskt att jobba på arbetsplats som straffar Ukraina o stöttar Putin.
Citera
2022-03-03, 11:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja alla länder kommer att köra via Ukraina, tills öppet krig mellan Väst och Ryssland är oundvikligt.
Vi tröttar ut Ryssland i Ukraina så mycket vi kan, sedan tar vi skiten. Nog är nog. De skulle inte hotat oss.
Citera
Medlem
Ördögs avatar
nt
Senast redigerad av Ördög 2022-03-03 kl. 11:33.
Citera
Medlem
Ukrainarna har drivit ur ryssen ut Bucha!

Videos överallt nu på nya hissade ukrainska flaggor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in