2022-03-03, 09:37
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Skriver du om Putin?

Nej jag besvarade en användares inlägg rörande Ukrainas president.
Citera
2022-03-03, 09:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Nej är fler ell r menar du av de som skickat vapen osv

Det är inte så många som är nära Ryssland. De kan inte anfalla Schweiz.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
S-400 fixade inte att stoppa den taktiska robot som UA sköt på en flygbas i Rostov.

Sjukt. Har de s400 där nere alltså?

Jag trodde de mest hökl till stationärt kring Moskva, öeningrad och Murmansk / Kaliningrad.
Citera
Medlem
trillians avatar
Minns ni när Ceausescu trodde att han skulle bli applåderad men blev utbuad? Han hade levt i sin bubbla, omringar av ja-sägare för länge. Några dagar senare hängdes han av sitt eget folk.

Jag ser samma tendenser här. Putins alla clownliknande planer om att ta Kiev och att avsätta presidenten inom 48-72 timmar visar på vilken övertro han har till sin egen förmåga.

Självklart har det funnits rådgivare och generaler runt omkring honom som tvekat på detta men som ändå svarat "Självklart, Ryssland har världens bästa armé" på frågan om de tror att de kommer lyckas med operationen snabbt.

Detta avspeglar sig nu i den strandade konvojen. När idén/historien/fantasin inte överensstämmer med verkligheten. Där står de nu utan bensin och mat. Precis som den gamla sovjet-tiden när alla byggen stod stilla för att spikarna var slut eftersom att chefen för spikfabriken var politiskt tillsatt och hade bestämt att vi ska ha X antal spikar här per år.

Konvojen består av en rad vilsna själar, många säkert kognitivt nedsatta och lågutbildade som blivit nedlurade till kriget. Många säkert mot sin egen vetskap. Detta har visat sig nu med åtskilliga klipp på gråtande ryssar som ringer hem och inte fattar vad de gett sig in på.

Putin står med brallorna neddragna. Jag hoppas att han likt Ceausescu hänger i en snara på Röda Torget inom några veckor.

Den som lindar snaran runt halsen får gärna vara den gamla kvinna som blev gripen igårkväll för att hon demonstrerade. I publiken önskar jag föräldrarna till de barn som dött i Ukraina senaste veckan.

Putin är inget annat än en ond och störd man. Det är obegripligt hur vi alla låtit det gå såhär långt. Men mest obegripligt är väl att Ryssarna inte avsatt honom men det är en helt annan historia.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
För nytillkomna läsare;

Jag söker vettiga analyser av konvojen, innan hela det företaget driver mig till vansinne.
Tack.

1. Konvojen består egentligen av flera mindre konvojer.

2. Bedöms av amerikanska underrättelsetjänsten rapporter ha stannat på grund av soppatorsk, men lider även av matbrist.
Konvojen i sig blockerar även vägen för tankbilar att komma fram.

3. Består mestadels av infanterister i obepansrade bilar, inga frontförband. Utgörs av Rosgvardiya som är Rysslands nationalgarde, dvs rena ockupations trupper.

4. Ukraina har troligtvis ej slagit till än då dom bedömer att det finns andra mål med betydligt högre militärt värde att slå till mot först.
Citera
Medlem
Putin kan nog räkna sina dagar.
Citera
2022-03-03, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Källa?

Står lite överallt på twitter och även ryssk twitter meddelar att man skall öva där uppe nu.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tänk när vanliga ryssar på hemmaplan märker att löner och pensioner inte räcker till. Tänk då också när ryska nyheter matar ut segerkommunikeer samtidigt som förhandlingarna inte leder framåt?

Dag efter dag, timme efter timme. Och snart blir det vecka efter vecka. Nu har vi 8 dagar.

Detta kan inte ha varit planen. Hur svullen kan han vara nu om vi får se honom live och inte förinspelat?

Officerarna ser väldigt trötta ut.

Det ryska folket har inte ens börjat bry sig om sanktionerna än. Åtta dagar är ingenting. Det finns fortfarande kvar allt man vill ha i butikerna och de flesta har fortfarande cash på fickan. Vanliga ryssar tror säkert att detta är något tillfälligt. Att det går över om några veckor.

Om en månad har folk inga kontanter kvar och varorna börjar ta slut i butikerna. Då kommer det långsamt gå upp för folk att detta bara kommer att bli värre. Putin kommer få STORA problem på hemmaplan om han inte lyckas avsluta detta på ett par månader.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Du glömde USA: F-22 och A-10.

Problemet med att önska avancerade vapen är att använda dem rätt om man aldrig har sett dem förut. Inte ens CG är lätt att använda med alla olika siktesinställningar för olika ammunitionstyper etc.

+1.
Gjorde värnplikt som gamla flygbasjägare och CG skytt. För det första ska man inte skjuta mer än 6-8 skott om dagen, skjuter du mer skadar du njurar och lever. För det andra om man råkar stå något fel eller skymmer bakom är man garanterat halvt död. Det är inte ett vapen man "springer" runt i bebyggelse med. Pansarskott är en leksakspistol i jämförelse.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Tror du inte det blir lite kallt att sitta där? Ryska stridsfordon värms ju inte med elektrisk värme utan genom motorvärme. Dvs, motor av, ingen värme, motor på men utan att köra, jättelite värme, köra fordonet, jävligt varmt. Har man någon gång åkt ryskt stridsfordon så vet man att det inte direkt är utformat för komfort och uthållighet i uppsittning.

Vore intressant om du kunde delge mig dina tankar kring varför man bara står där på vägen istället för att gruppera ut förbanden, om det nu är en reserv.

Du kan vara helt säker på att dom har både värme och mat så det räcker.

Det finns andra sätt att hålla värmen än genom motorvärme.

Det märks att du inte har gjort lumpen...
Citera
2022-03-03, 09:40
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha, nu ska lilla Sverige förstås leka världsbank också (från Aftonbladet):

Sverige garanterar lån för Ukraina
Sverige planerar att ge garantier för lån på 50 miljoner dollar från Världsbanken till Ukraina, enligt ett pressmeddelande från regeringen. Det motsvarar nästan en halv miljard kronor.

Världsbanken förbereder redan ett lån på 350 miljoner dollar till landet men den summan blir möjlig att utöka i och med de garantier regeringen nu föreslår.

Ukrainas ekonomi var redan före den ryska invasionen och kriget hårt pressad.

”Genom att ställa ut en garanti till Världsbanken bidrar Sverige till att stötta Ukraina finansiellt i denna ekonomiskt mycket svåra situation” säger biståndsminister Matilda Ernkrans (S) i pressmeddelandet.

(TT)

De där pengarna kommer vi att förlora. Förstå mig rätt - jag är på Ukrainas sida. Men det här har vi inte råd med... och så typiskt Sverige.

En halv miljard är felräkningspengar för Sverige. Vi hade 2021 en BNP på 5 383 miljarder kronor, och det var ett skitår. Statliga intäkter/utgifter var ca 1 100 miljarder. Dessutom sällsynt att en sådan garanti behöver tas i anspråk.
Citera
2022-03-03, 09:40
Medlem
Ja du ...om du general skickar du hela gänget i stadsskytte krig så man får samla en massa liksäckar eller tröttar ut motståndet??

Du vet mat behövs för att slåss ...du har väl räknat ut den biten hoppas jag

Ryssland verkar ha luften så kan bromsa VARENDA förstärkning UA kommer med, så konvojen kan lugna sig... men den är inte "stilla "
De vill inte hamna i Artelleri regn

Sen kommer de angripa Odessa för full kontroll i kusten

Varsågod...eller tror du på "soppa torsk " teorin fortfarande så kan jag inte hjälpa dig

Så länge du är artig och sluta kalla folk dumheter utan ens veta ens bakgrund så kan du fråga vad du vill och jag svarar

Men kalla mig INTE troll, kallar du min farfar troll som slogs mot de, dödade de i Finland men han sörjde de, njöt inte att döda de, såg inte ner på de och sa att man ska respektera sin fiende och inte underskatta de

Putin är min fiende men han har räknat ut detta metodiskt tro inget annat

Sen går KRIG ALDRIG som planerat, då ändrar man taktik.....målet är fortfarande igång eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja nu ser det ut så. I Krigets början kan väl knappast du tycka att Ryssarnas taktik var genomtänkt?

Haha men du har militärakunskaper menar du?
Vad håller den 6 mil långa konvojen på med? ALLA militärexperter i Sverige och utomlands, även underrättelsetjänst hävdar att Ryssarna inte har ordning på logistiken samt att stridsmoralen är usel. Därav att den står och stampar på samma ställe.

Vi pratar 2 dagar innan han ber Kazakstan om hjälp. Du tycker inte det är anmärkningsvärt med tanke på att Ryssarna har samlat trupp och förberett denna invasion i flera månader utanför Ukrainas gräns?

Kan du inte bara erkänna att detta krig är ett fiasko för din chef Putte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in