2022-03-03, 10:57
Medlem
Före någon anklagar mig för något: jag stödjer Ukraina.

Jag hoppas innerligen att formuleringen i det ursprungliga inlägget från den ukrainska specialförbandsledningen var resultatet av en enskild individ i affekt, eller en synnerligen illa genomtänkt skrämseltaktik.

Nu har inlägget redigerats så den formulering som indikerade att de planerade krigsbrott försvunnit. Dessutom har de lagt upp en video där en tillfångatagen rysk officer från raketartilleriet intervjuas. Posten nämner även hur krigsfångar hamnar under Genèvekonventionerna, som är en klar indikation på att de vill indikera motsatsen till deras ursprungliga inlägg.

Vi får hoppas att detta är en genuin korrektion och inte bara att de sopar det under mattan.

Det är sjävklart förståeligt att det blir känslosamt när en sida använder sig av terrorbombning, men när ens svar är hämnd snarare än att åberopa den internationellt överenskomna rättvisan tar man ofta de första stegen mot ett levande helvete.

Detta är inget man ska skämta bort, de som kan sin historia vet hur hämnd och frustration kan få från början goda människor att utföra dessa typer av handlingar.

Dessutom är den rent av en dålig taktik. Man har vetat detta sedan urminnes tider, trots det upprepas samma misstag gång på gång. Ge inte fienden anledning till att strida hårdare.

Specialförbanden bör vara en förebild för professionalism, självdisciplin och etiskt uppträdande. Jag hoppas innerligen att de rätta åtgärdarna har gjort angående den som gjorde den ursprungliga posten, och att det inte är en indikation på ett större fenomen.

Även de sidor av ett krig som har den övergripande rätten på sin sida kan begå fel. De västallierade under andra världskriget hade onekligen rätt sak på sin sida, trots det begick de vad som måste kallas för krigsbrott, ibland riktigt stora. Trotts detta hade de den övergripande rätten på sin sida.

De som kan ryska hävdar att originalposten pratade om att det inte kommer göras ansträngningar till att ta fångar. Ok. Men den biten som pratar om att det inte kommer att fungera med att be om nåd längre då?
Senast redigerad av NotRendered 2022-03-03 kl. 11:15.
Citera
2022-03-03, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Den här krisen uppstod för att Putin marscherade in i Ukraina, hur man än vänder och vrider på det så är det bara så.

Krisen blev mångdubbelt värre när Putin gick in i Ukraina.

Men den har pågått sen den där kuppen. Det har ju fortsatt på låg nivå i östra Ukraina sen dess.

Det ursäktar inte invasionen, den är helt åt helvete oavsett. Men man kan inte titta på saker isolerat. Det är ett misslyckande att situationen inte lösts, och därför det kunde bli som det blev.
Citera
2022-03-03, 11:00
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Ordagrant så står det ju inte att de ska avrätta krigsfångar. Det står att de inte ska ta några krigsfångar då det kommer till vissa enheter i de Ryska styrkorna.

D.v.s att de ska rulla över dem oavsett om de ger sig. Det är så klart också fel enl genevekonventionen.
Men så är det i krig. Det finns regler. Och dessa regler bryts konstant. Av båda sidor.

Men jag står ändå fast på min sida, och det är Sveriges, Europas och Ukrainas.
Citera
2022-03-03, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Krisen blev mångdubbelt värre när Putin gick in i Ukraina.

Men den har pågått sen den där kuppen. Det har ju fortsatt på låg nivå i östra Ukraina sen dess.

Det ursäktar inte invasionen, den är helt åt helvete oavsett. Men man kan inte titta på saker isolerat. Det är ett misslyckande att situationen inte lösts, och därför det kunde bli som det blev.

Det spelar ingen roll. Ryssland gick för långt och kommer få ta konsekvenserna av det hela. Ingen retorik i hela världen räddar dom ur det här.
Citera
2022-03-03, 11:16
Medlem
löls avatar
Användning av flyganfall och artilleri är inget krigsbrott.
Om en motståndare varnar civilbefolkningen att dom ska lämna och inte gör så samt om en fiende arme befinner sig i en stad och använder den som försvar så är det inget konstigt att beskjuta denna stad.

Att säga annat är befängt.

Då kan du skära halsen av varje soldat som gör sin plikt enligt dessa terrorister.
Eller har jag fel?
Citera
2022-03-03, 11:17
Medlem
HipToBeSquares avatar
Detta är en av anledningarna att vi inte ska ha att göra med några ukrainare. De är totala psykopater och bestialiska mord har skett i Sverige utförda av ukrainare. Hjälpa dessa idioter är ett stort misstag.
Citera
2022-03-03, 11:18
Medlem
Bör ses som psykologisk krigsföring. Videon är flera år gammal och hänvisar till azov gruppen med ca 300 medlemmar, absolut inga som representerar Ukraina. Sen slängde Putin ut humaniteten genom fönstret när han tog in psykopattjetjenerna som säkerligen slaktar allt de kommer över. Inget annan än rysspropaganda det här.
Citera
2022-03-03, 11:19
Avslutad
Det är precis det jag fruktade för att ryska soldater skulle utsättas för krigsbrott av de ukrainska nynazistiska förbanden. Återigen blir det tydligt att Europa och natos nummer ett gullegris är inte vad de trodde.
Citera
2022-03-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Användning av flyganfall och artilleri är inget krigsbrott.
Om en motståndare varnar civilbefolkningen att dom ska lämna och inte gör så samt om en fiende arme befinner sig i en stad och använder den som försvar så är det inget konstigt att beskjuta denna stad.

Att säga annat är befängt.

Då kan du skära halsen av varje soldat som gör sin plikt enligt dessa terrorister.
Eller har jag fel?

Raketartilleri riktat mot bebodda delar av en stad, som i fallet med Kharkiv, är ett krigsbrott. Ingen människa som har någon som helst förståelse för det ryska raketartilleriets precision skulle kunna använda sig av ett proportionsargument för att försvara legitimiteten ifall det faktiskt fanns militära mål inom träffområdet. Som det verkar inte ha funnits ändå, civila var målet med attacken.

Ej heller kan man göra något sådant argument när man bombar en miljonstads största torg mitt på ljusan dag.

Att hota en by fylld med civila att den jämnas med marken om de inte ger upp är ett krigsbrott.
Citera
2022-03-03, 11:32
Avslutad
Om Ukraina mot förmodan begår brott så får det hanteras i samtal på ministernivå.

Det här är ingen tid för skvaller.

Nu behövs västerländsk enighet.
Citera
2022-03-03, 11:35
Medlem
Att sanningen får stryk i krig är vi alla väl medvetna om, men visst är det obehagligt när det man får höra är avrättningar av krigsfångar och de ska slaktas som grisar.

Dock ska vi ju vara medvetna om att även vi själva här i Flashback skriver ofta att folk ska avrättas och de borde dö, ingen nåd ska visas och halva världens befolkning förtjänar att dö etc.

Så ta det lite lugnt nu.

Det finns säkert nyanser även i de värsta lögnerna och vi vet också att det pågår propagandakrig från både USA/NATO/EU/SVERIGE/UKRAINA/BELARUS/RYSSLAND och en miljon andra små självständiga grupper av människor med egna övertygelser och intressen.

Det är därför det blir världskrig ibland..

Iallafall, det finns mängder av situationer där man ute på slagfältet väljer att skjuta fienden istället för att ta någon till fånga. Livet ute på slagfältet är vidrigt. Inte alltid man ens har resurser att ta någon till fånga utan i krigets hetta och i kampen så behövs kanske alla fem soldaterna man har för att förstöra målet, om det då på vägen dit är 3 soldater som ger sig.

Vad händer? Ska de fem soldaterna ta de tre soldaterna tillfånga och avbryta sin attack? Nej, de skjuter de tre soldaterna och fortsätter sin attack mot målet där kanske ytterligare 8 soldater finns. 6 av dem skjuts ihjäl och 2 undkommer. Av de fem attackerande återstår nu två personer.

Målet är förstört. Uppdraget slutfört.

Vari ligger krigsbrottet?
Citera
2022-03-03, 11:35
Medlem
Nu vet jag inte om detta är sant eller inte. Men det är inte ovanligt att sådant utförs av icke-reguljära grupperingar. Skulle kunna tänka mig att Azov skulle utfört något sådant men har svårt att tro att Ukrainska reguljära armén skulle börja avrätta folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in