2022-03-03, 09:40
Medlem
Ryska militärledningen kommer inte på sikt att tolerera detta misslyckande. Det mest är felorganiserat och man kan inte låta soldater sitta dag efter dag i fordon.

Detta är en militär katastrof.
Citera
2022-03-03, 09:40
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha, nu ska lilla Sverige förstås leka världsbank också (från Aftonbladet):

Sverige garanterar lån för Ukraina
Sverige planerar att ge garantier för lån på 50 miljoner dollar från Världsbanken till Ukraina, enligt ett pressmeddelande från regeringen. Det motsvarar nästan en halv miljard kronor.

Världsbanken förbereder redan ett lån på 350 miljoner dollar till landet men den summan blir möjlig att utöka i och med de garantier regeringen nu föreslår.

Ukrainas ekonomi var redan före den ryska invasionen och kriget hårt pressad.

”Genom att ställa ut en garanti till Världsbanken bidrar Sverige till att stötta Ukraina finansiellt i denna ekonomiskt mycket svåra situation” säger biståndsminister Matilda Ernkrans (S) i pressmeddelandet.

(TT)

De där pengarna kommer vi att förlora. Förstå mig rätt - jag är på Ukrainas sida. Men det här har vi inte råd med... och så typiskt Sverige.

Man kan inte enbart vara på Ukrainas sida. Intar man en sådan position så tar man ställning för någonting mycket större.

"Det som sker i Ukraina går inte att greppa utan att förstå USA:s övergripande strategi för att dominera den eurasiska kontinenten - och krossa alla konkurrenter. Det skriver Terje Valen i en gästkrönika".
https://nyadagbladet.se/kronikor/ukraina-i-det-stora-schackspelet/
Citera
2022-03-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Va?^^

"Novosibirsk nära den svenska och finska gränsen" säger han. Men enligt google maps ligger Novosibirsk närmare Kina än något annat land.

Nejdu... På det där får du nog ta och länka till en källa.

Jag skrev fel område. S400 övningen är där borta, norr över för oss är de nån annan övning. Jag blandade ihop dem båda.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi har en biståndsbudget på 60 miljarder så att omfördela pengar från lata negrer och araber till Ukraina är inga problem.

Absolut, och i så fall skulle det vara OK - men kommer vi att göra det? Mest troligt inte. Det blir som vanligt våra egna gamla, barn, fattiga, sjuka, arbetslösa o.s.v. som drabbas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Ryssland bedriver lite väl ofta övningar i närområdet till andra länder. Givetvis i syfte att visa upp sig, skrämmas och provocera.

Vore ju roligt om alla Nato-länder nu drog ihop en stor övning utanför ryssland. Kan ryssland så kan Nato tänker jag.

Få den där provokatören att svettas lite.

Kränk gärna deras luftrum med en 10 plan om dagen också. Skjuter de ner något plan är det en krigshandling enligt deras egna snurriga logik.

Så trött på Putins översittarfasoner nu.

Gällande drt tunga luftvörnet i min post blandade jag dock ihop två regioner. Mitt fel.
Citera
2022-03-03, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är inte så många som är nära Ryssland. De kan inte anfalla Schweiz.

Då ligger ju Finland mer pyrt till
Citera
2022-03-03, 09:43
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och du har noll koll, eller skall artilleriet skjuta på sin egen trupp, 90 % av trupperna i kolonnen är helt meningslösa eftersom de inte kan ge eld mot ukrainska styrkor.

Detta kommer snart att uppenbaras för både dig och mig.

Så det är bara att vänta, vilket är du får av merparten av tiden får göra i krig...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Japp, det stämmer. Ryssland är inte riktigt i position att kräva det dock.

Tyvärr verkar de ju göra vad de vill.

Vi får se vad som kommer fram under dagen.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
En halv miljard är felräkningspengar för Sverige. Vi hade 2021 en BNP på 5 383 miljarder kronor, och det var ett skitår. Statliga intäkter/utgifter var ca 1 100 miljarder. Dessutom sällsynt att en sådan garanti behöver tas i anspråk.

Men tänk också på vad man skulle kunna få för nästan en halv miljard svenska kronor! Om de skulle användas till landets skolor t.ex.. Eller äldreboenden. Eller gruppboenden. Eller kvinnojourer och akutboenden...
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha, nu ska lilla Sverige förstås leka världsbank också (från Aftonbladet):

Sverige garanterar lån för Ukraina
Sverige planerar att ge garantier för lån på 50 miljoner dollar från Världsbanken till Ukraina, enligt ett pressmeddelande från regeringen. Det motsvarar nästan en halv miljard kronor.

Världsbanken förbereder redan ett lån på 350 miljoner dollar till landet men den summan blir möjlig att utöka i och med de garantier regeringen nu föreslår.

Ukrainas ekonomi var redan före den ryska invasionen och kriget hårt pressad.

”Genom att ställa ut en garanti till Världsbanken bidrar Sverige till att stötta Ukraina finansiellt i denna ekonomiskt mycket svåra situation” säger biståndsminister Matilda Ernkrans (S) i pressmeddelandet.

(TT)

De där pengarna kommer vi att förlora. Förstå mig rätt - jag är på Ukrainas sida. Men det här har vi inte råd med... och så typiskt Sverige.
Småpengar i sammanhanget. Ju tröttare Ryssland blir i Ukraina desto mindre kraft har de att rikta mot Sverige.

Jag tycker att vi tar från biståndet och dundrar in med 2 miljarder dollar!
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Lite kul är det ändå att hela den ryska statsapparaten är som ett jävla såll.

Sedan kan alla Ryssland älskare tjata sönder sig om att det är en medveten taktik.

Nä, korruption heter det.

Jag tror det är många som inser att Putin skitit i det blå skåpet ordentligt.
Citera
2022-03-03, 09:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kanske läge att starta ny tråd om detta

Jag tvivlar på att det är tillräckligt intressant.
Lär papperskorgas direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina säger att de försöker organisera den idag och inleda mindre anfall. Den har troligtvis stått fast p.g.a. bränslebrist och dålig organisation. https://twitter.com/The_Lookout_N/status/1499291472151068673

Citat:
Citat:
From the Ukrainian MOD this morning: "field logistics camps in the Borodyanka, Katyuzhanka and Gavronshchyna districts was noted"

Orterna stämmer rätt bra med var underrättelser pekar ut denna konvoj.
Logistik!?
Det första jag då inser är att militär logistik anlänt alltför tidigt.
Man skickar ju inte in logistiken före sina attackerande styrkor - Detta är en konvoj tänkt att stödja rysk trupp som vid det här laget planerats ha kontroll av Kiev?

Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1499278273766957059?s=20&t=VlJ0EKo-PJkh-rMNa4sEKg

Tack, lite handfast att gå på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in