2022-03-03, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
För nytillkomna läsare;

Jag söker vettiga analyser av konvojen, innan hela det företaget driver mig till vansinne.
Tack.

Kanske läge att starta ny tråd om detta
Citera
2022-03-03, 09:34
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Zelenskij?

Ja.
Citera
2022-03-03, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Om man är folkkär så censurerar man inte media och fängslar meningsmotståndare.

Skriver du om Putin?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Naturligtvis skjuts plan och helikoptrar ned i krig. Det var ett exempel på att Ryssland ej uppnått luftherravälde.
Definition på luftherravälde:
”För att ett luftherravälde ska anses som fullständigt ska dominansen vara så stor att den sida som har herravälde kan genomföra flyginsatser utan hinder, och att fientligt flyg inte kan genomföra flygoperationer.”

Ryssland kan ej genomföra flyginsatser utan hinder. Ukrainas flygstridskrafter är ej helt utslagna. Altså inget luftherravälde.

Angående jättekonvojen med soppatorsk så bedöms den ej utgöras av några frontförband utan mestadels infanterister i obepansrade fordon. Dvs rena okupationsstyrkor.
Att dominante slagit till mot den ännu är troligtvis för att dom har betydligt fler mål av högre militärt värde att slå till mot först.
Ryska ockupationsförband råkade hamna först och sköts sönder.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Pansarskotten som Sverige gav Ukraina passar tydligen väldigt bra för krigföring i stadsmiljö. Hoppas att leveransen når fram i tid.
Ryssarna vågar inte gå in i Kiev. Det har skickats så mycket pansarvärn redan så att förlusterna kommer att bli enorma. Dom kommer att omgruppera och skicka mera trupper för att försöka omringa och svälta ut Kiev tills dom ger upp. Hittills har dom inte alls lyckats skära av förbindelsevägarna till Kiev.
Citera
2022-03-03, 09:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
För nytillkomna läsare;
Jag söker vettiga analyser av konvojen, innan hela det företaget driver mig till vansinne.
Tack.

Ukraina säger att de försöker organisera den idag och inleda mindre anfall. Den har troligtvis stått fast p.g.a. bränslebrist och dålig organisation. https://twitter.com/The_Lookout_N/status/1499291472151068673
Citera
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Putin verkar förvirrad när hans konvoj inte ens har bränske utan får soppatorsk.
Senast redigerad av Dr.Krankentot 2022-03-03 kl. 09:40.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha, nu ska lilla Sverige förstås leka världsbank också (från Aftonbladet):

Sverige garanterar lån för Ukraina
Sverige planerar att ge garantier för lån på 50 miljoner dollar från Världsbanken till Ukraina, enligt ett pressmeddelande från regeringen. Det motsvarar nästan en halv miljard kronor.

Världsbanken förbereder redan ett lån på 350 miljoner dollar till landet men den summan blir möjlig att utöka i och med de garantier regeringen nu föreslår.

Ukrainas ekonomi var redan före den ryska invasionen och kriget hårt pressad.

”Genom att ställa ut en garanti till Världsbanken bidrar Sverige till att stötta Ukraina finansiellt i denna ekonomiskt mycket svåra situation” säger biståndsminister Matilda Ernkrans (S) i pressmeddelandet.

(TT)

De där pengarna kommer vi att förlora. Förstå mig rätt - jag är på Ukrainas sida. Men det här har vi inte råd med... och så typiskt Sverige.
Vi har en biståndsbudget på 60 miljarder så att omfördela pengar från lata negrer och araber till Ukraina är inga problem.
Citera
2022-03-03, 09:37
Medlem
barkies avatar
Azov får lite presenter från USA och Väst:

https://twitter.com/i/status/1499298178327355396

"Ukrainian govt tells people to throw Molotov cocktails at Russian forces. So they did, they threw them at a battery of BM21 Grad MLRS which as a result of the fire from the Molotovs -- detonated the rockets and smashed the entire area."

This is according to a local who witnessed it happen -- reportedly. (and yes, this is normal. MLRS is very dangerous when set on fire or hit)

https://mobile.twitter.com/ASBMilitary/status/1499289421585211393/photo/1

DPR forces captured nine additional settlements - says Basurin

Novoaleksandrovka, Novoalekseevka, Regimental, Shevchenko, Privolnoe, Lidino, Primorskoe, Azov and Berdyansk

Ryska krigsskepp vid kusten av Nikolaev.

https://twitter.com/i/status/1499283861301301249

Något positivt, rysk soldat bjuder på underhållning:

https://twitter.com/i/status/1499262573409091589

Enorm bomb i Kiev:

https://twitter.com/i/status/1499250503099858946
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Vad innebär det?
Dåliga tider för ryska medborgare. Dom tvingas till omänskliga arbetstider utan extra ersättningar, matransonering, sparkapital kommer att beslagtas för att bekosta Putins krig etc.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du verkar tycka att ryssen skall köra samma taktik som i vinterkriget. Artilleriet råkade hamnande längst fram i kolonnen och finnarna slaktade de ryska trupperna som får.

Detta kommer tiden att visa, men du brukar fel i dina förutsägelser, så troligtvis är konvojen precis som den skall vara och på rätt plats...
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om det är så borde inte Ukraina ha sagt det, man skall inte exponera sina informationskällor. Kan vara ett sätt att slå split inom Rysslands styrkor.
Jag har länge misstänkt att Väst, kanske endast USA eller Storbritannien, har avlyssningsteknik inte en käft känner till.

Men nu hoppar jag på tåget att rysk säkerhet läcker som ett såll. See you on the other side!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in