2022-03-03, 08:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Min gissning.

Man avancerar inte då man inte har full kontroll över luftrummet och kanske har man inte heller tillräckligt med artilleri? Dom har kanske koncentrerat det mesta runt Kharkiv?

I vilket fall så visar det att detta inte går enligt plan iaf.

Finns bara ett par alternativ till snabb lösning, Gollum och co bestämmer sig för att man vunnit och går med på någon form av fred eller att Putin avsätts. Ukrainarna kommer fortsätta slåss i åratal och dessutom få vapen från i princip hela Nato då man inte vill att Putin skall gå vidare till nästa mål.

Någon repris på Tjetjenien kommer det helt enkelt inte bli.

Visst, rimligt.
Men det ställer fortfarande till bekymmer då man i min värld inte kan stå stilla på detta vis så länge, i denna kylan.
Inte utan haverier.
Inte utan att manskapet mentalt stagnerar.
När redan jag mfl som bara bevittnar denna konvoj knappt ens orkar tänka på den, hur tror du manskapet i konvojen mår?

F.ö blir det haverier ändå, man kan inte köra så här många fordon i en lång tight packad klump utan att det blir haverier i sig självt.
Det är så urbota djävla dumt så det liknar ingenting faktiskt. Bra för Ukraina såklart, men liksom......
Citera
2022-03-03, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Usa köper olja av Ryssland
Tyskland köper gas
Ryssland har mängder med obligationer till kina. Ryssland har mer saker Europa behöver än vad Ryssland behöver av Europa. Sverige har knappt 50% egenförsörjning under fredstid. Tänk dig vad som sker under krigstider. Ryssland kommer drabbas med. Men vad hjälper det om Ryssland drabbas om vi med drabbas?
Men vi har flera alternativ över tid att få in det vi behöver och tro mig det tittas utan tvivel på i alla regeringar i Europa och inom EU hur man skall bli av med det alltför osunda beroendet av ryssenergi. Och lyxen att snabbt hitta andra vägar för nödvändiga exportinkomster så inte ekonomin kraschar totalt har snart inte Ryssland av utvecklingen att döma. Anfallet på Ukraina är troligen fattiga Rysslands dyraste krig man startat sedan wwll och värre blir det nog då allt fler vägrar befatta sig med rysk handel oavsett produkt.
Fast för Kina kan det kanske vara ett gyllene tillfälle att pressa fattiga Ryssland på billig energi vad vet jag.
Citera
2022-03-03, 08:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Jag förstår att begreppet "reserv" är obekant för dig.

Reserven sätts först in när det sviktar i något frontavsnitt. Intill dess står dom still, kan du förstå detta?

Du tror dom slagit läger alltså.
Ok.

Jag köper inte det bara.
Citera
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
What..EU asyl system höll på att braka ihop fullständigt i förra flyktingkrisen.
Nu väntas 5 gånger fler som ska ha bostad och bidrag i 10 tals år.
Du kallar det en piss i nilen.

Då var det unga män med skägg, kujoner som inte ville jobba ens. Nu är det riktiga flyktingar, kvinnor, barn och gamlingar. Riktiga män stannar kvar och försvarar sitt land.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Usa köper olja av Ryssland
Tyskland köper gas
Ryssland har mängder med obligationer till kina. Ryssland har mer saker Europa behöver än vad Ryssland behöver av Europa. Sverige har knappt 50% egenförsörjning under fredstid. Tänk dig vad som sker under krigstider. Ryssland kommer drabbas med. Men vad hjälper det om Ryssland drabbas om vi med drabbas?
Så putin borde dra sig ur Ukraina omedelbart, be om ursäkt till hela världen och därefter lämna tillbaka alla pengar han har stulit innan han transporteras till fängelse?

Mvh
Citera
Medlem
Angående stridsplanen här igår så tror försvarsmakten de är Ryssland sätt att visa de kan attackera andra länder än Ukraina
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Russo-Ukraine War: What the West Doesn't Understand EP 3

https://www.youtube.com/watch?v=K5BAZ2bBUzM

Väldigt bra och förenklad förklarning av Rysslands invasion med lite humor

Ja, att göra motsvarande om vad ryssarna inte begriper blir lite för långrandigt och en lite för stor pedagogisk utmaning.
Citera
2022-03-03, 08:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Jag förstår att begreppet "reserv" är obekant för dig.

Reserven sätts först in när det sviktar i något frontavsnitt. Intill dess står dom still, kan du förstå detta?
Hur kommer den fram om de står still och fordon står i vägen
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Japp, det stämmer. Ryssland är inte riktigt i position att kräva det dock.
Det är det jag menar med att Ryssland "måste" (nåja) följa upp sina hot med handling på något vis. Vi behöver vara beredda på det och att försvara vår frihet.
Citera
Medlem
Ryska krigsskepp är påväg till ukrainska kusten.

Ukraina eller någon borde under nattid dyka och sätt bomb under krigsskeppen. Allstå special operation, behind the enemy line.

Eller skicka små drönare på låg höjd med bomber och släppa på skeppen.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Nu uppges MSB hemsida fungera igen.
Men gå inte in på den nu allihop på en gång, för då kommer den säkert krascha igen!
Citera
2022-03-03, 08:58
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
En reserv som består av 6 mil stillastående fordon med soppatorsk och ihjälfrusna eller utsvultna halvdöda värnpliktiga mitt i vintern? Är rysslands militära ledning en 12-åring som lärt sig krigsföring från dataspel?

Hur man än vrider och vänder på detta är konvojen ett absurt mysterium.

Var god och bevisa dina barnsliga påståenden!

Konvojen är med störst sannolikhet i fullgott tillstånd och väntar nu på order vart dom skall gå.

Troligtvis går det så bra nu för Ryssland att deras hjälp i tillfället inte behövs..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in