2022-03-03, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Det är markant slagsida åt Ukrainahållet på Flashback, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det är ryssen som anfallit och inte tvärtom.

Vad skulle kunna få folk att omvärdera sina ståndpunkter? (Förutom det uppenbara om ryssen drar sig tillbaka.) Att flyktingarna visar sig krävande? Att Ukraina bryter mot Genèvekonventionen? Omvänd psykologi; man tycker plötsligt synd om ryssen? Att Ukraina visar sig vara mindre ödmjuka än man trott (kräver EU-inträde osv.)?

Bara intresserad av vad ni tror.
Någon omsvängning till förmån för Ryssland e svårt att se. Däremot tror jag att större media inom några dagar kommer se sej tvungna att rapportera om fascistiska förbands framframfart och att detta kommer göra den vanlige svensken en smula konfunderad. Nu ses alla Ukrainare som goda. Men rapport om krigsbrott från båda sidorna kommer minska engagemanget hos den enskilde medborgaren. Denna rapportering kommer dock dröja någon dag till
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag skulle inte säga att det är resonlig dispyt. Krig mellan länder är det värsta som finns. Väst agerande, för jag anser att väst är i krig med Ryssland, men ej med militära medel utan hybridkrgföring i främst i den högre ekonomiska skolan.

Demokrater blir alltid mer restriktiva under krig. RT är en tillgång i rysk hybridkrigsföring alltså så stoppar man den.

Hmm ok.. dock har man ju velat banna RT långt innan och gjort inatysklqnd redan?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Msb hemsida har legat nere hela morgonen.
Vad är detta för fjantmyndighet som inte ens klarar att hålla sin egen hemsida öppen i en kris.
Det var samma i inledningen av pandemin, då sidan blev överbelastad. Samma sak med valmyndighetens sida under valnatten osv....
Citera
2022-03-03, 08:14
Medlem
Då folket i ryssland inte får demonstrera mot kriget, varför demonstrerar dom inte via nätet?
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra för komponentbristen om väst slutar exportera produkter till Ryssland. Iofs bara några procent av vår marknad men ändå bra.
Ja, precis.
Det kommer gå bra för oss.
Det är vansinnigt kännbart för Ryssland däremot.
Bra jobbat putin...

Mvh
Senast redigerad av Coba 2022-03-03 kl. 08:15. Anledning: Glömde mvh :)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Den här konvojen är redan en komisk klassiker.
Jag är inte militär men det ser ju absurt ut.
Även en person med mina ringa kunskaper blir förvånad. Vem fan invaderar ett land såhär?
En sex mil lång (!) rullande konvoj... som inte kommer nånstans. Är det ett skämt?
Jag är inte heller någon militär expert, men gissningsvis har Putins anhang ändrat taktik. Gissningsvis kommer Ryssland att med bombningar och artilleri mala sönder Kievs infrastruktur och försvarsvilja.
Att gå in i Kiev som tänkt hade inneburit stora förluster för Ryssarna.

Putins oligarker säljer av fotbollslag, lägenheter och flygplan. Man vet att vissa sanktioner kommer att bestå, även om den Ryska aggressionen slutar imorgon.
Citera
2022-03-03, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Det är markant slagsida åt Ukrainahållet på Flashback, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det är ryssen som anfallit och inte tvärtom.

Vad skulle kunna få folk att omvärdera sina ståndpunkter? (Förutom det uppenbara om ryssen drar sig tillbaka.) Att flyktingarna visar sig krävande? Att Ukraina bryter mot Genèvekonventionen? Omvänd psykologi; man tycker plötsligt synd om ryssen? Att Ukraina visar sig vara mindre ödmjuka än man trott (kräver EU-inträde osv.)?

Bara intresserad av vad ni tror.

För mig är det främst för att Ryssland är aggressorn, och att de lägger sig i andra länders angelägenheter, inklusive Sveriges och Finlands. Ryssland leker supermakt och vill styra hur andra självständiga stater ska sköta sin säkerhetspolitik. Ryssland kan dra åt helvete. Ryssland har nog med land, men istället för att utveckla det så håller de på och satsar på sin militär nonstop, provocerar och hotar sina grannländer i väst. Med det sagt gillar jag samtidigt inte Ukrainas korrupta judepresident, så det är knappast så att jag ser Ukraina i positiv dager.

Vi lär dock ta emot en massa "ukrainare" men som i själva verket är män från tredjevärlden som araber och afrikaner. Finns klipp på hur de tränger sig före ukrainska kvinnor och barn på tågen.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den nya ryska doktrinen är väl att kunna använda kärnvapen om deras existens är hotad. Den gamla övergav man väl runt år 2000? Att bomba Sverige minskar väl inte risken att de slutar att existera.

Den ryska kärnvapendoktrinen brukar väl beskrivas som ”strategic ambiguity” eftersom de inte har en klar linje liknande den ”no first use” som Sovjet uttalade under Brezjnev (men antagligen inte avsåg följa).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Varför är de så tyst om talet FN hade angående att Ryssland ska invadera Sverige och Finland ?!
Vad har du fått det ifrån?
Citera
Medlem
Ja cirkusen var också över vårt luftrum

Som vanligt sen Ubåts kränkningen har vi verkligen tagit i med vår protest...

Israel har en annan metod.... de skjuter ner planen

Det senaste gör att mindre besök sker

Allt jag säger

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Enligt ryska trollarmén var cirkus-karavanen framme för 3 dagar sedan....

Soppatorsk?

Herregud
Citera
2022-03-03, 08:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Den här djävla konvojen.

Vad stämmer egentligen? Vissa uppgifter säger att den står helt still, vissa uppgifter att den rör sig ryckvis/delvis.
Det finns väl ingen rimlig chans att allt detta manskap är kvar om det står helt still?

I mitt stilla sinne får jag det ej att stämma att den här konvojen kan röra sig sakta under så här många dagar som den nu existerat.
Finns inte en chans i helvete att bränsle räcker så länge, såvida dom inte slangar kors & tvärs från dom tankbilar som förmodligen ingår i konvojen.

Iskalla dagar och nätter - Har dom tält med kaminer intill eller sitter dom och kramar varandra varma i hytten?

Olika framträdanden såsom västliga underrättelser och militära experter uttalar sig i ordalag som "Trafikstockning", och det är väldigt tröttsamt.
Skulle vilja veta vad den äkta statusen är på denna konvoj!?
Ryssarna har avancerat väster om Kyiv, så helt still står den givetvis inte.
Sen finns det rykten om att ukrainska styrkor gått till motangrepp och skurit av en mindre styrka ryska trupper genom om att anfalla västerut.
Citera
2022-03-03, 08:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ukrainska styrkor hejdar den väl ständigt, och då leder det till både bränsle och matbrist.

Det är inte heller helt rimligt.
Inga strider rapporterat från kring denna konvoj.

Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Ja det hade onekligen varit intressant att veta.

Söker så mkt info jag bara kan, men ingen vet riktigt ens hur dom skall analysera denna konvoj.
Man försöker prata om den, men man misslyckas i mina öron att faktiskt säga något om det.
Det stör mig.

Detta är det bästa jag hittar just nu:
https://www.youtube.com/watch?v=he4q8jgJsAc
Men även här verkar det extremt svårt att definiera denna konvoj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in