• 1
  • 2
2022-03-03, 01:26
Medlem
Den hr trden r till fr att diskutera den snabbt vxande ryssofobin, sociala fljderna och den satanistiska frfljelsen av ryssar som ett resultat av konflikten i Ukraina.

Upp till 3 rs fngelse fr att ppet stdja Ryssland i Tjeckien

Citat:
Czech police are already investigating dozens of complaints from people who reported that someone had publicly approved and supported the Russian invasion of Ukraine. On Saturday, Attorney General Igor Stř warned that he could face up to three years in prison for supporting Russian aggression, for example on demonstrations or social networks.

Police said at noon on Sunday that they were already investigating dozens of cases in which someone had approved the Russian invasion.

"We record dozens of comments in internet discussions approving the Russian invasion and the activities of the Russian army. We closely monitor the Internet environment and apologize for not responding to every sign in the posts. It is not always desirable and tactical," police said on Twitter.

They warned on Saturday that they would focus on cyberspace. The Attorney General Igor Striz pointed out that support for the Russian invasion of Ukraine could border on two crimes.

versatt lnk

Och upp till 25 r fr samma brott i Slovakien - versatt lnk

Rysk kyrka vandaliserad i Calgary, Kanada

Krav om frbud och avstngning av ryska barn frn skolor i Storbritannien

Rysk restaurang i Washington vandaliserad

Vet ni fler liknande fall?

r det fel att ge sig p oskyldiga ryssar eller anser ni att man har ett frikort till att vara rasist nu?

Tankar och sikter?
Senast redigerad av HansVonFreudhaus 2022-03-03 kl. 01:28.
Citera
2022-03-03, 01:31
Medlem
Vita emot vita = allt tilltet

Dert har vi sett tidigare, miljoners och ter miljoners mnniskor mste d.

Alla mn skall stanna i Ukraina men judarna har fri lejd att lmna, betyder det att judar inte besitter ett kn?
Citera
2022-03-03, 02:10
Medlem
Det hr r ju HELT SINNESSJUKT! Reinkarnation av Nazityskland!

Alla mnniskor med ett samvete mste mobilisera oss nu fr att hjlpa vra ryska brder och systrar, oavsett vad det kan kosta.
Citera
2022-03-03, 02:19
Medlem
Niggwards avatar
Ryska folket har inget med Putins val att invadera Ukraina att gra.

De vaknade en dag mitt i natten av att deras president sger att de ska g in i Ukraina.

Nu kommer alla de mnniskor som annars r emot rasism och diskriminering ut och brjar hata blint p ryssar fr att de r just ryssar.

Sdan cklig hyckleri fr mig att spy.
Citera
2022-03-03, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Ryska folket har inget med Putins val att invadera Ukraina att gra.

De vaknade en dag mitt i natten av att deras president sger att de ska g in i Ukraina.

Nu kommer alla de mnniskor ut som annars r emot rasism och diskriminering ut och brjar hata blint p ryssar.

Sdan cklig hyckleri fr mig att spy.

Dom fljer "sina normer" i all sjlvgodhet utan minsta eftertanke. Ngot sger mig det var samma typer som hetsade att brnna tjejer/"hxor" p bl fr dom samlade rter i skogen, ville lyncha svarta fr dom rka sitta fel stlle p bussen osv...

Ingen eftertanke om rtt eller fel, sanning eller lgn utan bara flja papegojeflocken.
Citera
2022-03-03, 06:15
Medlem
rdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Vet ni fler liknande fall?

r det fel att ge sig p oskyldiga ryssar eller anser ni att man har ett frikort till att vara rasist nu?

Tankar och sikter?

Fr det frsta heter det russofobi, eller rysskrck p svenska. Ryssfobi r ocks mjligt. Men inte ryssofobi, det r en svensk-engelsk kontaminationsform, som i synnerhet s kallade svrjevnner, nationalister och antiglobalister borde ha vett att undvika.

Fr det andra mste man konstatera att ordet russofobi flitigt anvnds i propagandasyfte av Putinregimen och dess apologeter. All kritik mot och allt ifrgasttande av Rysslands handlande kan stmplas som russofobi. Personer som man ogillar, men vars argument man inte vill eller kan bemta, avfrdas genom att kalla dem russofober. Fobi r ju en sjuklig skrck fr ngot, fljaktligen r en russofob sjuk i huvudet. Det r hopplst att diskutera med en sjukling.

Russofob, russofobisk och russofobi r begrepp som under Putin-eran anvnds p samma vis som antisovjetism och antisovjetisk brukades fr ngra decennier sedan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Sovietism

Jag kan inflika, att hr i Finland var antisovjetisk under 1970-talet en ganska vanlig beskyllning, som implicerade att en person var samhllsfarlig och allmnt galen. Jrn Donner vckte mycket frargelse d han offentligt sa sig vara antisovjetisk. Annars brukade varje person som beskylldes fr antisovjetism hftigt tillbakavisa anklagelserna, och frskra sig vara stor sovjetvn.

Att det frekommer rdsla, motvilja och frdomar mellan andra nationaliteter och ryssar r tyvrr sant. Men det r inte bara den s kallade russofoba sidan som ska knna skuld. Det finns bland ryssarna traditionella frdomar mot andra folk, och en del av dessa frdomar har skrupelfritt utnyttjats i propagandasyfte av Kreml. Ls grna om de senaste rens hatkampanjer mot ukrainare, balter och polacker, samt mot vsterlnningar allmnt taget, och frga sedan i vilken mn Kreml sjlv medverkar till att gra vrlden mer russofobisk.

Och angrepp av den typ du rknar upp r entydigt fel, ingen vettig mnniska kan tycka ngot annat. Inte minst drfr fr att de vlkomnas i Kreml, dr man kommer att bruka dem i propagandasyfte - som bevis p omvrldens obotliga, fruktansvrda, brutala russofobi.

Senast redigerad av rdg 2022-03-03 kl. 06:33.
Citera
2022-03-03, 10:24
Medlem
rdgs avatar
Ryska restauranger i Finland har mrkt av kriget. Restaurangen BLINIt ("blinier" med egendomlig stavning) p Sturegatan i Helsingfors hipsterdistrikt Berghll har p Facebook ftt frklara sin stuation.

Vi ber er uppriktigt att inte frvrra detta mardrmslge genom yttringar av extremism och russofobi. Minns att nstan varje rysksprkig har nra och kra i Ukraina, frkunnar restaurangen p fejan.

Restaurangen drivs av Artemy Senko och hans fru Daria Podstreshnaya (de anvnder tydligen engelsk transkribering av sina namn). Senko har bott i Finland sedan 2010. Han berttar fr MTV Uutiset och Iltasanomat att han r fdd i Ukraina 1983, av ukrainska frldrar. Frun r frn S.t Petersburg, hennes mor r ryska och pappan ukrainare. Och de har bda slkt i Ukraina.

Det finns inget politiskt i restaurangverksamheten, sger Senko.

Vi serverar ryska blinier, rysk borsjtj och ryska pelmener, som ocks r populra i det ukrainska kket. Frun och jag kallade restaurangen rysk, eftersom vi vxte upp i Ryssland och flyttade hit frn Ryssland
, frklarar Senko.

Och han lovordar sitt nya hemland.

Vi bor i Finland, eftersom vi inte heller tidigare gillade Rysslands politik. Hr r bttre p alla vis.

Artemy r oroad ver finlndares reaktioner mot ryssar. Han vill framhlla att mnga ukrainare ocks talar ryska.

Om du talar ryska och skriver kyrilliska bokstver, s r du en angripare.

Enligt Senko har krogen p Google ftt enstjrniga recensioner, med anspelningar p kriget i Ukraina. Det rr sig om en orkestrerad kampanj. ven andra ukrainska och ryska fretagare har rkat ut fr ilskna kommentarer, kritik och till och med bojkott.

I tisdags brjade en kund p restaurangen hnga efter en servitr med aggressiva frgor om Ukraina. Kunden var sjlv ukrainare, trots att han talade finska.

Gr det mig aggressiv om jag serverar rysk mat? Folk fattar inte vem som r vem. Jag har inte hjlpt ryssarna i kriget p ngot vis
, pongterar Artemy.

Han har ocks fr sina hcklare p ntet understrukit att han r ukrainare, och genast ftt en mngd femstjrniga betyg!

Artemy frklarar vidare:

Jag har fyra barn. Alla har vi finskt medborgarskap. Vi har ocks ryska pass, men vi betalar skatt i Finland och kper finlndska produkter.

Och hans restaurang r ett finlndskt fretag.

Om nn kommer och krossar min restaurangs fnster, r det ett finlndskt frskringsbolag som betalar. Inte Putin. Om finlndska kunder lter bli att komma, skadar det inte rysk ekonomi utan finlndsk. Potatisen och vattnet hos oss r finlndska,
pminner Artemy.

Daria Podstreshnaya sger sig vara rysligt tacksam ver det std finlndare visat Ukraina. Hon ser det ofta i vanliga finlndares Facebookskriverier.

Det r fantastiskt.

Podstreshnaya r ocks glad och tacksam ver att mnga finlndare frstr att vanliga ryssar inte br skuld till kriget. Ingen av de ryssar som hon knner stder det.

De har varit chockade och ledsna, sger hon.

Men fr de ryssar som motstter sig kriget finns nstan inga stt att pverka saken, sger Podstreshnaya. F vgar protestera offentligt. Polisen upplser protesterna och griper deltagarna.

Jag vet inte vad ryssarna kunde gra fr att stoppa det hr. Vi kan inte ens rsta och byta president, eftersom valen inte r rttvisa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008653765.html
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/art...8662#gs.s129sj

Jag ska definitivt g till BLINIt och kka. Gr ni det med, om ni kommer hit p kryssning!

https://www.quandoo.fi/en/place/blin...staurant-86370
Senast redigerad av rdg 2022-03-03 kl. 11:09.
Citera
2022-03-03, 10:28
https://www.nrk.no/sport/russisk-smo...rm_-1.15875308

https://www.nrk.no/nordland/russiske...len-1.15870462

En del hets Ja.
Citera
2022-03-03, 20:49
Medlem
rdgs avatar
Kloka ord frn stra Helsingfors, dr ryska pladdras verallt ..

Lt inte barnen i pulkabacken knna av hatet mot Ryssland
https://www.hbl.fi/artikel/lat-inte-...-mot-ryssland/
I Helsingfors bor nstan 20 000 personer med ryska som modersml. Som bosatt i Nordsj, med en stor rysk befolkning r rysktalande familjer en del av vardagen hr: I glasskioskkn p Solviksstranden, i simhallsbastun, vid jodtablettshyllan p apoteket.

Sent p kvllen innan kriget inleds r jag ute och ker terrngskidor. Det r sportlov och barnen behver inte lgga sig tidigt. En rysktalande familj ker pulka i skogsbrynet och ropen klingar som bara barnrster kan lta p rets finaste vinterdag. Jag tnker p hur vana vi har blivit i vr stadsdel vid att leva sida vid sida med den ryska sprkgruppen.
/---/
Drfr blir man s betryckt av att i Facebookgruppen lsa om rysksprkiga barn som har ftt knna av den pnyttfdda rasismen p skolgrden. Den frsta konsekvensen r den skada som det orsakar barnets knsloliv. Den andra r vilka knslor det fder hos de hr familjerna och hur det pverkar deras frhllande till Finland. Om beteendet sprider sig finns en tredje konsekvens.

Risken r att uppgifter om rasism i Finland kan bli ett argument fr Ryssland att g t det finlndska samhllet. I hybridkrigfring anvnds den typen av argument. Vi minns att ryska myndigheter fr ngra r sedan anklagade finlndska socialmyndigheter fr rasism. Ryssland pstod att ryska familjer hade behandlats felaktigt i barnskyddsrenden. Vad vi vet fanns ingen grund fr pstendena, men det r viktigt att vi skter vr del. Att vi br huvudet hgt, att vi tar hand om alla, och vrnar de vrderingar som vi menar att vrt samhlle r byggt p.

Just nu glds vi i vst ver att sanktionerna faktiskt slr hrt. I vr maktlshet knner vi en viss tillfredsstllelse ver att Ryssland verkar isoleras helt. I lngden kan det vara viktigt att se skillnaden mellan att peka ut Ryssland och ryska medborgare. r det bra att ryska artister frbjuds tilltrde till Europa? Var det p riktigt en stor synd att hockeyklubben Bryns i Sverige glmde att radera kalinka frn spellistan?
/---/
Jag tnker ocks p min stadsdel, som r vldigt duktig p integration. Jag brukar stolt bertta om att hr har man lyckats med stadsplaneringen. De som r fdda i Finland bor i samma bostadshus som familjer som talar andra sprk. Alla gr i samma skolor. Det finns inga knivskarpa grnser som i frorter i Sverige.

Jag tnker p barnen i pulkabacken och jag hoppas att rysksprkiga barn vgar ropa lika hgt p sitt eget sprk fastn kriget pgr.
Citera
2022-03-03, 20:58
Medlem
Internationalla Kattfrbundet bannlyser ryska katter frn att delta i alla internationella tvlingar

https://www.washingtonpost.com/world...n-ukraine-war/

https://summit.news/2022/03/03/inter...-competitions/
Citera
2022-03-03, 21:24
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Tankar och sikter?

Dom flesta kan skilja p ryssar och putinister. Stora mngder unga ryssar i militren trodde dom var med i en stor militrvning och fick sent inp reda p att dom skall in i Ukraina ht. Ryssarna r ett frtryckt folk som bombarderas med Putins fantasilgner dagligen.
Citera
2022-03-04, 00:54
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Jag tycker kriget r fruktansvrt p alla stt och mitt hjrta blder med det stackars Ukrainska folket.

Men jag vgrar att hata oskyldiga ryssar. De r fortfarande mina systrar och brder likt alla andra etniciteter.

Vi fr ett ckligt samhlle om vi accepterar hat och diskriminering mot ryssar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in