2022-03-02, 23:46
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
https://www.youtube.com/watch?v=NSIOdhmcOd8 För inte tala om Brezhnev ingen bacillskräck i den mannen inte, faktiskt ärligt även om han blev sjuk på slutet verkade han faktiskt vara en rätt skön människa.

Undrar vem som är Putins favorit/förebild av dem f.d ledarna

Jag skulle gissa på Andropov han var en hardliner, intelligent och rätt diskret riktig KGB stil han var en viktig del av regimen även innan han blev president. Krisen 1983 känns likt lite det som sker idag. Kanske Putins hypokondri härstammar lite av det med att efter Andropov dog tog progressiva Gorbatjov över vilket ledde till det som Putin kallar tidernas största geopolitiska katastrof.

Många skulle säkert säga Stalin men jag tror inte bara för Putin återupprättat lite av hans rykte att det är så.

Ja, det tror jag också. Rysslands ambassadör i Budapest 1956...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkes21
Säg det till terroristen Zelensky som skickar ut kvinnor och barn med Molotov-cocktails mot ryska armén, medan han sitter och gömmer sig, tryggt och säkert i sin bunker och dricker kaffe.

De hade inte behövt tillverka dem till soldaterna för en dryg vecka sedan. Varför inte tror du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Tänkte inte på det.

Jag bara papegojar inlägg som Rokossovsky och liknande personer skriver, men det verkar inte ha någon effekt eftersom de tycker att deras egen argumentation är perfekt, och inte kan förstå att andra driver med dem.

Om människan ändå ville sluta skriva saker som "fredsbevarande insats". Det blir nästan så att man tror att hen egentligen är anställd för att få ryssar och Ryssland att framstå som idioter.

Tråden har spårat ur totalt, efter denna veckan blir det dags att hitta ngt mer intressant. För mycket som inte direkt har med själva konflikten och göra. Folk anklagar och anklagas för förräderi😂🤦‍♂️
En del börja beter sig diktatorisk och vill bestraffa alla som tycker olika
Citera
Medlem
https://www.instagram.com/tv/CanQOdvhC8R/?utm_source=ig_web_copy_link

Putin Jugend, kanske har dem lärt sig postioneringarna på kollo i Nordkorea
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Har faktiskt aldrig hört någon svensk uttrycka sig på det sättet. Däremot har jag sett att ryska desinformations-troll på nätet spammar forum med den typen av retorik.

Tvärt om så är svensken mäkta stolt över vårt försvar. Vi har ett extremt modernt och högteknologiskt förvar. Kritiken har varit att det är för litet.

Det har jag hört väldigt ofta tyvärr. Försvarsförakten var massivt för kanske 15 år sedan. Det är en generation där under avveckliingsåren som i princip inte har någon relation till Försvaret. De är väl idag 30 någonting. Men de blir färre och det har väl att göra med en viss tillnyktring och upprustning.

Men nåväl en viss stolthet inför JAS har ju inte försvunnit. Vi tycker ju att det är de bästa jaktplanet precis lagom allround och budgetvänlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Kolla på kartan över ryskkontrollerat territorium som västmedia prånglar ut. Där kan du tydligt urskilja vad Ryssland gör. Det tar systematiskt över allt ukrainskt område öster om Dnepr och Kiev kommer således enligt denna förmodade strategi att intas, men Ryssland har inget emot om så många civila som möjligt först lämnar Kiev. Det blir då lättare att omvandla Kiev till en regional storstad i den Ryska Federationen, om Moskva så önskar – ett regionalt centrum, så som Kiev var under tiden för USSR, då Kiev blomstrade.
Det hade varit osedvanligt ologiskt om ryssarna hade börjat från sydväst kan man tycka, men det är bara min åsikt. Kan de vara så enkelt att de helt enkelt invaderade över gränsen där det fanns en gräns?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
För en militärt överlägsen krigsmakt så vill det sig gärna till att [i]invasionen går skoningslöst fort[i] eftersom detta ligger till grund för hur vansklig den riktiga prövningen - ockupationen blir. Vad Putin med stab anser/ansett är ett rimligt förlopp inom denna fas vet jag inte men klockan tickar.

En utragen invasion skapar blodigare strider och med det intensivare revanchlust och inte minst tid till organisering att effektivt kanalisera på denna när Ukraina väl är ockuperat. Att Ryssland tids nog kommer att "lyckas" med invasionen tvivlar jag inte på.

Om så inte skulle ske så kommer de med fog att gå till historien som en av de mest inkompetenta angriparna någonsin. Rädd för att Putin dessvärre hellre drar med sig hela mänskligheten ner i avgrunden än att blåsa av detta elände varför man bara kan hoppas "dilemmat" tas om hand inbördes innan så sker.

Jag håller tummarna för att de inte lyckats. Jag verkligen hoppas de kommer brinna i helvetet där de är om de inte ger upp inom 24 timmar. För när de är klara och de har landet är det väll Finland sen vi som står på tur.
Citera
2022-03-02, 23:47
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Tycker det är snabbt jobbat med tanke på storleken på landet. USA tog avsevärt längre tid på sig mot ett militärt sämre motstånd i Irak. Kiev står nu på tur. Bara omringa och köra artilleri ett antal dygn. Mat och vatten tar slut förr eller senare. Stäng av elen också. Civila är fria att lämna.

Du vet att Ryssland och Ukraina är grannar?
Vet du om USA är granne med Irak?
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blerran
Internationella brottmålsdomstolen (ICC) i Haag har formellt inlett en utredning om krigsbrott i Ukraina, uppger BNO News. hejdå putin 1 månad kvar sen sitter du för krigsbrott 😂

Vem ska sätta honom där? det är ju bara löjligt... att de håller på.
Citera
Avslutad
Putin eller Ryssland har ingen ambition ockupera/annektera ukrainska territorier där ryssarna utgör minoritet. Det funkar inte 2022 att ockupera fientligt inställda civilbefolkningar. Detta tankesätt hör till det förflutna. Det är Ryssarna väl medvetna om.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Lyckad framryckning i söder - Cherson har fallit, Mariuopol står på tur

Den militära offensiven når stora framgångar i söder, strategiskt viktiga områden är nu under rysk kontroll!
Cherson kontrolleras nu helt av ryska styrkor och Mariuopol är på väg att falla inom kort!

Ryska styrkor har konstant beskjutit Mariuopol med artilleri och missiler de senaste 14 timmarna, insatsen har varit framgångsrik och stora delar av staden med sina 500.000 invånare är nu helt avskurna av ryska trupper.

Offensiven på storstäder intensifieras!

https://www.focus.de/politik/ausland/ukraine-krieg-im-ticker-russische-truppen-nehmen-weitere-teile-von-cherson-ein-panzer-feuert-auf-geh eimdienstgebaeude_id_52139887.html

Är du glad för detta?

Under lång tid har jag trott att du förvisso varit Nationalist, men du verkar ju de senaste dagarna vara tappad bakom en vagn.
Att detta är fucked up oavsett.
Citera
2022-03-02, 23:48
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Rätta mig om jag har fel, men är det inte lagstadgad att Sverige inte får sälja vapen till länder i konflikt?

Sverige skänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in