Citat:
Ursprungligen postat av
Silvret
Ryssland är de som mest av alla kallar andra för nazister och fascister. Deras lydhund i Belarus försökta trycka in massa irakier i Polen och drog rasistkortet när polackerna satte ner foten. Inget NATO-land har fysiskt försökt pressa in icke-européer i Polen.
De länder som blir angripna av NATO är länder som inte är med i NATO.
Rysslands mångfald beror på massinvandring från Kaukasien och Centralasien. Städer som Moskva och Leningrad/St Petersburg var betydligt vitare under Sovjet-tiden.
Rysslands post-sovjetiska retorik har lika lite relevans i realpolitiken som Natos. Båda sidor använder "nazism" och "fascism" för att peka ut någon de ser som illegitim, orden saknar betydelse bortom det. De hade kunnat använda varsitt ord men nu använder de samma; det saknar helt betydelse för verklighetens konfliktlinjer.
Vitryssland-grejen var ett sätt att utöva utpressning, inte något ideologiskt motiverat folkutbyte, så som sker i Västeuropa och som Nato vill ska ske i samma takt i Central- och Östeuropa. Du verkar här förlita dig på semantiken i uttrycket "fysiskt försökt pressa in", vilket bara är tramsigt. Massor av Nato-länder utövar starka politiska påtryckningar för att Polen ska bedriva massinvandring.
Kaukasier i Moskva har heller ingenting att göra med varken folkutbytesideologi eller den aktuella konflikten mellan Nato och Ryssland. Det är en effekt av imperialism kombinerat med kapitalism, som leder till skenande urbanisering och koncentrering av människor till finansiella tillväxtcentra. Detsamma sker i Väst men till skillnad från i Ryssland sker det här på turbonivå, dopat av en livsfientlig ideologi som även fysiskt pressar in en massa människor från Afrika och Mellanöstern.
Inget du skrev bemöter någon av mina poänger. Alltihop är avledningar in i andra ämnen, i hopp om att mina argument ska glömmas bort snarare än visas ogiltiga. Jag har bemött allt du skrivit, hur irrelevant det än har varit för diskussionen. Din respons har bestått av att inte svara på någonting i sak utan ständigt kasta in nya, ytligt snarlika, men för diskussionen irrelevanta frågor. Lyckas du ens övertyga dig själv med det där? Känner du att du har på fötterna när du pillar med formuleringar för att semantiken, om man isolerar den från sammanhanget och diskussionen, ska få det att rent tekniskt inte framstå som lögn?