2022-03-02, 21:25
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ryssland växlar upp

Ryssland utökar sin militära operation, ryska styrkor har idag bombat sönder den lilla staden Borodjanka med missiler och artilleribeskjutning.

En fd ukrainsk ambassadör skiver på twitter: staden är i princip utraderad.

Bildzeitung växlar samtigt upp tonen och kallar nu Putin för "Kreml-tyrannen"...

Opartisk är i alla fall inte västmedia: https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/ukraine-krieg-putin-truppen-zerbomben-wohnhaeuser-in-borodjanka-79330004.bild.html
Du är en bra lustig typ. Du hyllande Anni Lööf inför senaste valet och ville se henne som Statsminister och du röstade enligt egen uppgift på Centerpartiet. Centerpartiet har länge förespråkat att Sverige ska ansluta till NATO. Hur går det ihop för dig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Putin har märkt att omvärlden inte accepterar denazifieringen som något skäl att invadera Ukraina.

Då, tänker Putin, är det bäst att hitta på något annat, med ett påstående om ett Ukraina som kärnvapenhot.

Det han inte verkar veta är att detta ad hocande påverkar hans trovärdighet. Han verkar prova runt en del med sina olika svepskäl, för att hoppas att något ska bli accepterat.
Snart är det någon militant vegan som är skulden till att Puttler-Ryssland invaderar sitt demokratiska grannland för att mörda barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag uppskattar det till cirka 15 % (Man skall inte räkna Krim och rebellområdena han redan kontrollerade. I denna fart tar det minst 5 veckor till. https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_invasion_of_Ukraine#/media/File:2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg

Jag tror han kommer att lämna de mest västliga delarna.

Frågan är om de ens kan ta de västraste delarna. Fri logistik från väst, samt stora mängder frivilliga - utbildade soldater från halva världen.

Går ryssen fram långsamt och metodiskt med sina tunga vapen kanske det går, men skulle nog bli oerhört svårt.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det verkar hela tiden som om Ukraina slår ut dom mindre kolonnerna här och var. Jag tror man följer underrättelser man får om oskyddade kolonnerna.

Den stora kolonnen som är stalled, ja den är ju enormt stor men jag tror att USA gett Ukraina underrättelsemateral om vad den innehåller och man vet nog mer om den och låter den vara i stort sett. Den är kanske bättre skyddad av hängBUKS-missilstystem.

Jag tycker ändå att det ser ganska bra ut för Ukraina och till och med lögnaren Lavror säger ju att Zelenskij betraktas som legitim president i ett demillitariserat Ukraina.

Ryssland börjar känna att förhandlingspositionen försämras. Men Ukraina bör försöka hålla ut och inte låta sig luras.

Ryssland kommer att få OERHÖRDA problem att försörja sina trupper. Svårigheterna nu är bara början.

Herre gud! tänkte jag först när jag läste. Sen trodde jag mig förstå att att det är någon som skojar. Men jag har ändå mina tvivel. Säg att du skojar.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
De stoppade Nazisterna, du borde vara tacksam, eller är du en nazist?
Stalin var från Georgien btw.

Tja, nu fick ju Sovjet amerikansk hjälp i kriget och Sovjet samarbetade först med Hitler (Molotov Ribbentrop). Men ja i slutändan var de med om att stoppa Hitler.
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag gjorde ju ett helt adekvat inlägg om att Ryssland kommer drabbas av mer sanktioner om inte de nuvarande sanktionerna räcker. Jag förstår att många ryssar inte tycker att det är roligt att läsa, men du kan väl svara på argumenten istället för att komma med personpåhopp?

Många analyser ger att det tar år innan sanktionerna ger kännbar effekt. Givetvis går Ryssland in i recession. Men man pratar om 5-7 procent sänkning av BNP.

Bränslepriser går upp och ryssaarna har där ett kassaflöde. Även om det finns vissa problem.

Jag nekar inte till att man kan få rysk ekonomi på fall. Men man ska inte vara så säker.

Ingen talar om sanktioner mot Kina eller andra länder som inte inför sanktioner. Vad väst gör framgent styrs av hur mycket man vill att sanktioner ska slå tillbaka.

Kina köper massor med amerikanska obligationer. Och tillverkar mycket varor vi behöver. Dessutom vill Kina ta Taiwan. Och är därmed på kollisionskurs mot väst.

Jag undrar om du kan ge ett svar utan att gå igång emotionellt.
Citera
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
De stoppade Nazisterna, du borde vara tacksam, eller är du en nazist?
Stalin var från Georgien btw.

Många ukrainare och deras barn har dött.
Tänk om det var din familj.

Hitler var från Österrike.

Citera
2022-03-02, 21:26
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Och Wagner gruppen som är ute för att mörda honom och hans familj är nynazister. Ändå gormar Putin om att de kämpar mot nazister. Visar ju sjuk den mannen blivit. Eller att ryssar inte tänker själva.
Det är inte vanliga nazister som Putler kämpar mot. Zelenskyj är visst nazist-hbt-jude. Klassisk kombination 👍
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja det är det som förvånar, att man verkar njuta av en diktators agerande när han slaktar sitt grannfolk. Har man inte utvecklat vanliga mänskliga känslor av rätt och fel, empati och inte minst den mognad dom flesta får i vuxen ålder.
Men att vinna ett blixtkrig i Ukraina verkar faktiskt nog så svårt för ryssen men ändå troligen den lättare biten mot vad komma skall för Ryssland om Ukraina besegras och folket vägrar förslavas.
Lägg sedan till än mer förödande sanktioner från väst mot den lilla sårbara ryska ekonomin och jag blir riktigt skadeglad. För just nu är ju Ryssland den store förloraren rent ekonomisk på kriget man startade och hade demokrati rått i Ryssland så hade ju Putin legat mycket risigt till. Fast en demokrati hade ju å andra sidan aldrig attackerat ett grannland.

Öststatare och Araber/Negrer måste alltid ha diktatorer som ledare.

Kolla bara vad som hände 2011 vid den arabiska våren.
Senast redigerad av AntiSthlm2022 2022-03-02 kl. 21:30.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Det kommer i varje fall inte ske i väst, nu när man har förbjudit alla ryska nyhetskanaler, censur på facebook och på youtube.

Var det frihet och demokrati dom kallade detta i eu?

Mer demokrati i EU och Ukraina än i ryssland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det verkar hela tiden som om Ukraina slår ut dom mindre kolonnerna här och var. Jag tror man följer underrättelser man får om oskyddade kolonnerna.

Den stora kolonnen som är stalled, ja den är ju enormt stor men jag tror att USA gett Ukraina underrättelsemateral om vad den innehåller och man vet nog mer om den och låter den vara i stort sett. Den är kanske bättre skyddad av hängBUKS-missilstystem.

Jag tycker ändå att det ser ganska bra ut för Ukraina och till och med lögnaren Lavror säger ju att Zelenskij betraktas som legitim president i ett demillitariserat Ukraina.

Ryssland börjar känna att förhandlingspositionen försämras. Men Ukraina bör försöka hålla ut och inte låta sig luras.

Ryssland kommer att få OERHÖRDA problem att försörja sina trupper. Svårigheterna nu är bara början.

Tror också konvojen betraktas för farlig att angripa.
Förluster beräknas bli större än vinst.
Citera
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Sitta stilla där i en lastbil kan inte vara humörhöjande. Snart stått där i en veckas tid.
Precis, undra vad dom fördriver tiden med? Prickskytte och taktiksnack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in