Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-02, 21:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Kanske. I Tyskland efter andra världskriget gick det oerhört fort – men de hade stöd från väst. Om den stora ryska medelklassen kan tänka sig att ta hjälp från väst för att bygga upp en modern demokrati så kan det gå fort.
Det gick snabbt i Irak också
Citera
2022-03-02, 21:07
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Jag sa något i stil med "varit i princip samma land". Med det jag menade var att Ryssland och Ukraina har varit djupt involverade i varandras angelägenheter och aldrig riktigt klippt banden från sovjettiden. Jag menade inte att de skulle vara en och samma suveräna stat. Jag är av åsikten att det är bra att försöka förstå vad som föranleder olika konflikter, även om man inte gillar det som händer just nu. I framtiden ska förhoppningsvis Ukraina och Ryssland enas och då kan det vara bra lyssna på båda sidor. Det här ursäktar såklart inte invasionen som nu äger rum.

Kackerlackorna från Moskva har förtryckt Ukrainare i 100 år.

Läs gärna på om Holodomor.

För övrigt så är det 100-årsjubileum för terrorstaten Sovjetunionen i år.
Citera
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Hur är det med den 60km långa tattar cirkusen? Står den fortfarande still på tomgång och förbukar enorma resurser ?

U.S. believes Ukrainian troops are targeting Russia's stalled 40-mile convoy of tanks and artillery that is "stalled" miles from Kyiv city center: senior U.S. defense official
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Knepigt läge för Putin. Hur mycket man än kör med artilleri så har ryssland idag ungefär kontroll
över ca 30% av Ukraina. Det är efter 7 dagar. Så ett enkelt överslag är ex 7 dagar x 3 = 21 dagar innan han tagit rubbet. Så han lär i alla fall inte vara herre på täppan imorgon.

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

30%? Se ut som högst 10% enligt kartan.

Fast utgår man ifrån areal så är det väl ett par procent.

Ryssarna kontrollerar mest vägar och städer. De har ju inga resurser att kontrollera varenda by som finns i ett område.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Mår du bra? Det är ingen som säkert vet hur det kommer slå.
Om Ryssland på något sätt skulle klara att hanka sig fram, trots sanktionerna, så kommer det mer sanktioner. De ryska kackerlackorna håller på att krossas under resten av världens skor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Ni står rakt upp att etniskt svenska kvinnor våldtas värre än i Sydafrika.

Samt att unga svenska pojkar förnedras så fort dom går utanför sin dörr av araber och negrer.

Skämmes.

Är det bättre med de sharialagar som vissa ryska delrepubliker infört?
Eller de 1000 rapporterade våldtäkterna per år inom den ryska armén?
Citera
2022-03-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Säger bara. Tror att karln fick hybris och ville visa sig stor och stark.

När man startar ett krig på sin egen bakgård så räknar man inte med ett utdraget krig plus att detta var att förhindra NATO så då vill man ta dom på sängen.

Kommer rapporter om att soldater fick köpa mat redan vid gränsen för egna pengar.
Ingen ände på det.
Snart kommer väl rapporter om ryska soldater har blöjor på sig.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Knepigt läge för Putin. Hur mycket man än kör med artilleri så har ryssland idag ungefär kontroll över ca 30% av Ukraina. Det är efter 7 dagar. Så ett enkelt överslag är ex 7 dagar x 3 = 21 dagar innan han tagit rubbet. Så han lär i alla fall inte vara herre på täppan imorgon.
https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

Jag uppskattar det till cirka 15 % (Man skall inte räkna Krim och rebellområdena han redan kontrollerade. I denna fart tar det minst 5 veckor till. https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_invasion_of_Ukraine#/media/File:2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg

Jag tror han kommer att lämna de mest västliga delarna.
Citera
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Att försvara sig från att dö är 100 procent naturligt för alla varelser om det är möjligt.

Det som sker är inget konstigt.

Om du tycker att det är fel så får du predika vidare om det nån annanstans lilla gumman.
Tror det är du som missförstår mig "gumman" antalet ryssar som gett upp är troligen en ganska hög siffra av anledningarna som jag listade.
Citera
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Under dessa omständigheter är aktiekurserna ointressanta. Det intressanta blir vad som händer på sikt.

Samma sanktioner mot Sverige hade krossat Sverige.

Självklart, men vi kommer aldrig få dessa sanktioner för vi har inte en ledare som är korkad, hon skulle i alla fall aldrig anfalla ett annat land. Dessutom så skulle inte svenskarna lyfta ett vapen för det ändamålet, så rakryggade är i alla fall Svenskarna, vi gör inte det vår ledare försöker tvinga oss till, om det är moraliskt fel.

Men det törs tyvärr inte den ryska befolkningen göra, tyvärr!

Aktiekurserna är jätteviktiga, så viktiga att Moskvabörsen inte törs öppna!
Ryssland kommer bli fattiga som kyrkråttor.
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Källa på min spekulation: min hjärna.

Som sagt spekulationer.
Citera
2022-03-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Visst fuskar de ständigt med siffror och statistik.

Men att de anger en ganska hög officiell siffra innebär att man har något att utgå ifrån när man försöker uppskatta antal faktiskt döda. Helt klart så har det dött tusentals ryska soldater i Ukraina, och de har fortfarande inte intagit Ukrainas största städer.

Det bor ca 44 miljoner människor i Ukraina, och nästan alla hatar de ryska soldaterna. Får de bara vapen och håller ut, så kommer snart de ryska förlusterna ligga på ett femsiffrigt tal.

Vi kan jämföra med när ryssarna var i Afghanistan. 15000 ryska/sovjetiska soldater dog där under en tioårsperiod (källa). Men redan efter en vecka i Ukraina har alltså tusentals ryska soldater dött. Fortsätter det i den här takten, så kommer de ryska dödssiffrorna snart att vara lika stora som i Afghanistan.

Att ange en exakt siffra för Ryssland (eller Ukraina) är i dagsläget omöjligt då båda sidor fixar till sina siffror.

Men vad man kan säga från det som har rapporterats från officiellt håll, samt alla filmer som finns, det är att Ryssland med största sannolikhet lidit större förluster på några dagar än vad koalitionen gjorde på 20 år i Afghanistan.

Ukraina har nog lidit enormt stora förluster också och antalet civila döda är förmodligen många gånger högre än vad som rapporterats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in