2022-03-02, 20:10
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Polska och danska stridsflyg kränker svenskt luftrum typ en gång i veckan... och ingen bryr sig..

Är någon av dessa länder kända för sin imperialism?
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
JAS har fotograferat dom, då det visar att vi varit snabba upp.

Noterar f.ö att det är 4st attackflyg som kränkt.
Helt säkert på order. Det finns ingen chans att dom flugit in av misstag i läget som Ryssland nu befinner sig i.
Bör tolkas som mer än en kränkning.

Jag tolkar det som ett hot i alla fall.
Citera
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Gäsp.
Skulle du själv sälja din dotter till ett ukrainskt brottsyndíkat, Ukraninare brukar bara vara rent slödder och ska mejas ner med marken.
Senast redigerad av Rimbert 2022-03-02 kl. 20:18.
Citera
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Idag fick man veta vilka som är Rysslands allierade: Vitryssland, Kuba, Nordkorea och Syrien. Fint gäng.

Jag skulle nog lägga till Kina och Indien (ca 2,5 miljarder människor). Även länder som Vietnam, Kazakstan, Mongoliet + ett flertal afrikanska länder, och kanske även Libyen.
Citera
Medlem
Fyra ryska stridsflygplan har flugit över svenskt territorium idag 😕 enligt försvarsmakten hade vi ”bra koll” men känns olustigt, särskilt när vi stängt luftrummet för alla ryska plan och dom trotsade det
Citera
2022-03-02, 20:11
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Polska och danska stridsflyg kränker svenskt luftrum typ en gång i veckan... och ingen bryr sig..

Har Danmark eller Polen hotat Sverige? Putin har hotat både Finland och Sverige, därav skillnaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jisses. Du är antingen psykstörd eller en klassisk "arg-incel-man". Jag tror på det senare.

Du kanske har missat den ekonomiska slakten av rubeln och Rysslands ekonomi. De vågar inte ens öppna sin börs. Ryssland är som en gammal tandlös björn som har ramlat i vattnet och blir uppätet av många rovfiskar.

Ändå bombar han bort Ukraina just nu.

Å ni gör ingenting åt det.

Skämmes.

Han kommer fortsätta i månader och ni gay människor accepterar det?
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Enda fördelen är väl att de slipper att köra fast i leran, i måndags visades filmer på flera stridsvagnar och en bandhaubits som kört fast i leran och övergivits.
Om dom inte fryser fast
Citera
2022-03-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Jag skulle nog lägga till Kina och Indien (ca 2,5 miljarder människor). Även länder som Vietnam, Kazakstan, Mongoliet + ett flertal afrikanska länder, och kanske även Libyen.

De röstade inte emot FN:s resolution, då kan de mer betraktas som neutrala än allierade.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det troligtvis den enda värdiga lösningen för Ryssland att dra sig ur det här.
När alternativen står mellan galen president, 1000 döda soldater om dagen, ekonomisk kollaps och Nordkorea lik isolering
Eller död president, fred och business as usual, så tror jag det börjar bli frestande för många i Putins närhet att lösa problemet snart.

Skulle inte förvåna mig om Putin redan är döende i cancer eller annan sjukdom. Hans agerande tyder på att han inte har något att förlora och vill gå till historien.
Tror inte resten av Kreml är lika desperata.
Bra analys!
Gissar nog också det kliar i fingrarna redan hos ngn runt Puttin och det kommer komma ett nackskott när han minst anar, Enda dem säger han fick slaganfall eller liknade och ger han en begravning efter det back to normal life det är där detta kommer sluta!
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag förstod vad du menade. Men jag säger att jag tycker det verkar som det mindre sannolika alternativet. Du utgår ifrån att Putin och Putinklanen kommer att behålla greppet över Ryssland. Jag tycker det känns osannolikt i det här läget. Diktatorer överlever inte militära förluster och jag har svårt att se hur debaclet i Ukraina ska kunna sluta i något annat än någon sorts förlust för Ryssland.

Beror på hur snabbt landet tuggas upp inneifrån just nu. Samt hur bra kontroll Putin egentligen har.
Detta är första gången hans folkstöd verkligen får bekänna färg, och ingen vet faktiskt säkert hur det är ställt med det.

Ja, jag utgår faktiskt ifrån att Putins Ryssland står fast stadigt. Hyser en slags respekt för det, då han helt utan problem suttit vid makten så länge som han gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Är du säker på det? Så här långt tycker jag den här konflikten verkar ha varit mycket bra för Europa. EU är mer anat än i mannaminne och det mesta tyder på att Ryssland kommer att vara avskuttat för en generation framåt och kanske så avskuttat att det kan bli ett normalt land som till och med kan bli en normal EU-medlem. Det än så länge lilla kriget har helt enkelt öppnat möjligheter som vi bara kunde drömma om för en vecka sedan.

Korrekt och håller helt med i det du skriver, strategiskt och politiskt skulle Putin ha tagit det här steget för nästan 20 år sen när fokus låg på Irak och Afghanistan och införlivat dem fredligt eller militärt när ISIS var nyhet i alla tidningar var dag för 6-7 år sen. Då hade ingen brytt sig om Ukraina.
Nu har han låst in sig i ett rum utan nyckel att komma ut. Tror inte han kan rädda sig ur detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in