2022-03-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
Tråkigt att du väljer att notera på betygen, som var hastigt skrivna och egentligen inte visar på mer än att jag håller truppen högt (om JG anländer). Men du har naturligtvis rätt till din åsikt, även om jag hellre hade sett en diskussion om truppen. Får jag be om din åsikt om den?

Malmös trupp är bättre, men ”betygssystemet” var kort i syfte att bedöma AIKs trupp ur allsvenskt perspektiv och min egen personliga nöjdhet/preferens med den – inte nödvändigtvis för att jämföra med andra. Siffrorna egentligen oviktiga, men jag resonerar såhär:

Nordfeldt & Janosevic är en exemplarisk målvaktsduo med Allsvenska mått. Janosevic mycket bra andramålvakt, men Djurgårdens och Malmös sammanlagda uppsättning är bättre i mina ögon. Å andra sidan håller jag Nordfeldt högre än både Dahlin & Vasyutin. Flera klubbar som kan nå upp till 5/5 på den betygsskalan, återigen är betygsskalan inte ett mått som tar hänsyn till andra, specifika, klubbars spelare utan Allsvenskan generellt.

Försvaret är egentligen överflödigt att motivera, det är bara att slänga en kik på fjolåret. Förstärkt med Mendes, som är ett fint tillskott med sina kvaliteter, annars behållt resten. Återigen, ingen hänsyn till andra klubbar men här tycker jag AIK är bäst.

Mittfältare & anfallare tar jag i samma kategori av anledningen att vi har många spelare som kan spela lite var som helst. Här är jag inte helt nöjd, vilket jag dels visar på enbart 4/5 och dels med behovet av en ytter.

Betygsskalan som sagt mer ett mått på min nöjdhet med truppen snarare än i jämförelse med andra trupper.
Då har vi helt enkelt olika syn på betygsättning. Jag skulle bara sätta 5/5 på Bajens lagdelar om de håller absoluta allsvensk toppklass.

Vad gäller er trupp har jag för dålig koll på aktuell status för att ge ett rättvist betyg. Men tror gnaget kommer vara med i guldstriden utan att vinna guldet.
2022-03-02, 12:29
Medlem
Sirius

Målvakter, 3+
Mitov-Nilsson, Vaiho, Ahlin
Kommentar: Mitov är fortfarande skadad så det kan inte bli mer i dagsläget, annars är nog Mitov & Vaiho tillsammans som par en halv poäng till. Ahlin en väldigt bra trea/okej tvåa.

Mittbackar, 3+
Mathisen, Da Graca, Björkström, Nwadike, Murbeck, Larson (Hansson)
Kommentar: Antagligen det bästa vi haft på pappret under våra sex år, inte ett lika stort sorgebarn nu. Nwadike är dock skadad till sommaren så det blir en svag trea på bredden.

Ytterbackar/Wingbacks, 2,5+
Shabani, Bjarnason, Wright, Sjögrell, Karlsson (T. Olsson)
Kommentar: Mer potential än bevisad nivå här bakom Shabani och i någon utsträckning Wright. Det är den mest osäkra lagdelen, men inte den minst intressanta.

Centrala mittfältare, 3,5+
Zeidan, Rogic, Hellborg, F. Olsson, Roche (A. Wikman, Özkan)
Kommentar: Det är här mest genomgående bevisad klass finns i laget, även Sugita och Mathisen kan spela på mitten. Lite större och starkare i år.

Anfallare, 3+
Kouakou, Sugita, Sylisufaj
Kommentar: Bredden drar ner betyget, många som kan flyttas upp från mitten och spela släpande men finns ingen som kan ersätta Kouakous boxspel. Sugita kommer också från en misslyckad säsong.

IN: Vaiho, Da Graca, Rogic, F. Olsson, Wright, Murbeck, Sylisufaj.
UT: Ortmark, Netabay, Ståhl, Colley, Widgren, Lundholm, Bulut, Persson, Sveijer, Bråholm
Betyg, 4+
Kommentar: Med Sirius-mått är det tunga värvningar, alla utom Vaiho dessutom på långtidskontrakt, samtidigt som bara Ortmark sticker ut som ett stort tapp på UT-sidan men där vi också fick bra betalt. Vi har egentligen tickat av alla behov i truppen under fönstret. Kommer det in en bra anfallare till också kan jag nästan vara villig att ge ännu högre betyg.
2022-03-02, 12:31
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Inte personen jag dissar, utan språkbruket från de nya supportrarna som tillkommit i tråden sedan Guidetti sades vara klar.
Fair enough.

Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Då har vi helt enkelt olika syn på betygsättning. Jag skulle bara sätta 5/5 på Bajens lagdelar om de håller absoluta allsvensk toppklass.

Vad gäller er trupp har jag för dålig koll på aktuell status för att ge ett rättvist betyg. Men tror gnaget kommer vara med i guldstriden utan att vinna guldet.
Fast jag tycker ju att AIK:s defensiva lagdelar håller absolut allsvensk toppklass? Håller du inte med?

Offensiven gör det inte – därav 4/5 med Guidetti. 3/5 just nu.

Jag tror också att vi är med i guldstriden utan att riktigt ha det sista, sista som krävs för guld.
2022-03-02, 14:27
Medlem
Hammarby

Målvakter: 3/5 (Dovin, Blazevic)

Dovin är en habil allsvensk keeper. Inte mer än så i dagsläget, men som 19-åring har han alla möjligheter att ta ett rejält steg i år. Blazevic är en kapabel andramålvakt, grymma reflexer men dålig i luftrummet och med fötterna.

Försvarare: 3/5 (Kurtulus, Fenger, Magyar, Jeahze, Sandberg, Paulsen, Fjoluson, Widgren)

Bra bredd på mittbacken, men behövs nog en toppspelare in. Fenger är bra med allsvenska mått mätt, Magyar är fullt kapabel och verkar få förtroende av Cifuentes. Paulsen har varit en besvikelse sen han kom, sett svag ut på försäsongen också. För stabbig för att ta en startplats. Fjoluson ska fylla 33 och drog korsbandet i fjol, knappast tillbaka i spel innan uppehållet och tveksamt vilken nivå han håller.

Sämre bredd på ytterbacken. Jeahze är en av allsvenskans bästa wingbacks men tveksam till hans försvarsspel i en fyrbackslinje. Bakom honom bara Widgren vars kontrakt går ut i sommar. Kurtulus vill helst spela mittback men får nog finna sig i att spela högerback - Sandberg är direkt svag. En gåta att vi sålde Mendes.

Mittfältare: 4/5 (Bojanic, Sadiku, Besara, Swedberg, Andersen, Collander, Khalili)

Starkaste lagdelen på pappret. Bojanic är ren klass, det hade talats mer om honom som en av Allsvenskans bästa mittfältare (vilket han är) om bara lagkamraterna var bättre på att avsluta de chanser han skapar. Sadiku ska också vara ren klass enligt CV:t, och är förhoppningsvis den sexan vi behövt länge.

Den tredje mittfältspositionen är lite mer tveksam - i dagsläget står det mellan Besara (som sett svag ut på försäsongen), Swedberg (som i sanningens namn inte var särskilt bra under hösten, gick ner sig efter en dominant sommar), och Andersen (nedåtgående karriärskurva under ett par år nu). Collander och Khalili är skadade i dagsläget. Gissningsvis kommer Collander ta över Swedbergs plats när (om?) den sistnämnde säljs i sommar, medan Abbe kanske redan har gjort sin sista match i Bajen - utgående kontrakt i sommar och rehabbar fortfarande skada.

Anfallare: 3/5 (Selmani, Ludwigson, Lahdo, Nilsson, Erabi)

Ludwigson är kanske inte den lättaste att bygga laget runt pga hans väldigt oortodoxa spelstil, men ser man till utfallet så är han en mycket bra allsvensk anfallare. Förhoppningsvis håller JJ hårt i honom, även om det kommit bud från Sydkorea. I år får det bära eller brista för Selmani - bra i spelet i fjol men svag målproduktion. Riktigt bra i Europaspelet, så han håller på en högre nivå, men för osynlig i Allsvenskan.

Nilsson är egentligen en wingback som passar bättre i ett 3-5-2, men verkar få spela ytter i Cifuentes 4-3-3. Oklar värvning sett till spelsystemet. Lahdo har sett riktigt fin ut på försäsongen, och ser ut att ligga före Nilsson i kampen om startplats i dagsläget. Erabi är backup till Selmani som nia.

Förstärkningar?

Det snackas om att vi ska ta in en mittback, en ytter, och en anfallare. Mittbacken får i så fall gärna vara vänsterfotad och kunna dubblera som vänsterback. Angående yttern så är mitt drömnamn Haksabanovic, men Tankovic är mer realistiskt. Behövs två yttrar in om Ludwigson drar. Anfallaren som kommer in får väldigt gärna vara Majeed Waris.
2022-03-02, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Norrköping

Målvakter (3,5 av 5)
O. Jansson - W. Jakobsson - J. Lindgren - O. Lindell
Mittbackar (3,5 av 5)
L. Wahlqvist - G. Ekpolo - V. Agardius - M. Lund - T. Rask - E. Tellgren
Ytterbackar (3 av 5)
J. Carlos de brito - D. Eid - C. Telo - Y. Gurfinkel - E. Binaku
Mittfältarna (4 av 5)
I. Abdulrazak - J. Ortmark - K. Khazeni - A. Skulason - D. Salihovic - J. Bjarnason
Wings/Strikers (4 av 5)
C. Nyman - J. Levi - E. Markovic - M. Sema - L. Lima - E. Chabo

Totalt: 14 av 20

In:
Godswill Ekpolo - Jean Carlos de Brito - Daniel Eid - Jacob Ortmark - Eman Markovic
Ut:
Alexander Fransson - Felix Jakobsson - Finnur Tomas Palmason - Manasse Kusu - Carl Björk - Liam Olausson - Samuel Adegbenro

Transferfönster: 4 av 5
Tycker Norrköpings trupp ser alldeles för tunn ut offensivt. Blir svårt för Peking med topp 5
2022-03-02, 16:06
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbursten
Hak?

Hakan Sükur
2022-03-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Hakan Sükur

🤣
2022-03-02, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Sirius

Målvakter, 3+
Mitov-Nilsson, Vaiho, Ahlin
Kommentar: Mitov är fortfarande skadad så det kan inte bli mer i dagsläget, annars är nog Mitov & Vaiho tillsammans som par en halv poäng till. Ahlin en väldigt bra trea/okej tvåa.

Mittbackar, 3+
Mathisen, Da Graca, Björkström, Nwadike, Murbeck, Larson (Hansson)
Kommentar: Antagligen det bästa vi haft på pappret under våra sex år, inte ett lika stort sorgebarn nu. Nwadike är dock skadad till sommaren så det blir en svag trea på bredden.

Ytterbackar/Wingbacks, 2,5+
Shabani, Bjarnason, Wright, Sjögrell, Karlsson (T. Olsson)
Kommentar: Mer potential än bevisad nivå här bakom Shabani och i någon utsträckning Wright. Det är den mest osäkra lagdelen, men inte den minst intressanta.

Centrala mittfältare, 3,5+
Zeidan, Rogic, Hellborg, F. Olsson, Roche (A. Wikman, Özkan)
Kommentar: Det är här mest genomgående bevisad klass finns i laget, även Sugita och Mathisen kan spela på mitten. Lite större och starkare i år.

Anfallare, 3+
Kouakou, Sugita, Sylisufaj
Kommentar: Bredden drar ner betyget, många som kan flyttas upp från mitten och spela släpande men finns ingen som kan ersätta Kouakous boxspel. Sugita kommer också från en misslyckad säsong.

IN: Vaiho, Da Graca, Rogic, F. Olsson, Wright, Murbeck, Sylisufaj.
UT: Ortmark, Netabay, Ståhl, Colley, Widgren, Lundholm, Bulut, Persson, Sveijer, Bråholm
Betyg, 4+
Kommentar: Med Sirius-mått är det tunga värvningar, alla utom Vaiho dessutom på långtidskontrakt, samtidigt som bara Ortmark sticker ut som ett stort tapp på UT-sidan men där vi också fick bra betalt. Vi har egentligen tickat av alla behov i truppen under fönstret. Kommer det in en bra anfallare till också kan jag nästan vara villig att ge ännu högre betyg.

Hur ser det ut? Tar da Graca platsen bredvid självklara Mathisen?
2022-03-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur ser det ut? Tar da Graca platsen bredvid självklara Mathisen?

Ja vi har matchat Mathisen-Da Graca-Björkström i trebackslinjen när alla är tillgängliga. Björkström känns närmast bänken av dom.
2022-03-02, 19:22
Medlem
ZlatanManias avatar
Om man nu ska spekulera så hur troligt är det att Claesson drar en vända på nåt halvår här i Sverige nu när han drar från Ryssland?

Skulle tveklöst va seriens bästa spelare.
2022-03-02, 19:25
Medlem
Norra Europas bästa fotbollsspelare Gustav Ludwigson nekar budet från Sydkorea för att istället förlänga med Bajen. Helvete vad glad man blir!

Glädjande att det fortfarande finns spelare som prioriterar livet och fotbollen i Sverige framför typ stora summor pengar i typ Asien.
2022-03-02, 19:27
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Norra Europas bästa fotbollsspelare Gustav Ludwigson nekar budet från Sydkorea för att istället förlänga med Bajen. Helvete vad glad man blir!

Glädjande att det fortfarande finns spelare som prioriterar livet och fotbollen i Sverige framför typ stora summor pengar i typ Asien.
Hoppas, synd att du inte kunde länka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in