Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Det är bekvämt att sitta på avstånd med popcorn men Ukraina får betala ett högt pris för Zelenskys ignorans och historielöshet.
Återigen, det är Putin och Ryssland som är förövaren. Det är unket av dig att skuldbelägga offret.
Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Den enda ursäkten för DIN historielöshet och ignorans är om du gick i blöjor under kalla kriget. Eller har du glömt vad som hände när ryssarna försökte placera kärnvapen på Kuba?
*gäsp* Här gör du en massa antaganden när jag bara skrev att jag anser Zelensky vara modig och Putin feg.
Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Men om du tror att faktarelativism fungerar på en rysk 1900-talsmänniska som Putin är du farligt ute. Han är varken paranoid eller galen, bara rationell och realist och han agerar helt i enlighet med sina egna intressen och värden.
Ja, vi kanske är många som underskattat honom. Jag har sett varningssignalerna tidigt men upplever inte Putin som särskilt rationell när han kallar ukrainarna för neonazister och knarkare eller när han svamlar om att återupprätta Storryssland. Då låter han faktiskt bara som en galning, som en medeltida tsar som har tappat kontakten med sitt eget folk och sin omvärld. Lägg därtill hans kärnvapenhot. Jag trodde Putin var rationell och intelligent som framgångsrikt lyckats kasta ut demokratin genom fönstret och gnaga av landremsor från sina små svaga grannar, utan att någon reagerade. Fram tills dess var han ju någon slags tyranniskt geni som kunde spela "Game of thrones" men i o m invasionen av Ukraina så har han istället gjort sig helt omöjlig istället.
Han verkar helt ha underskattat de reaktioner som uppstått och om han är likgiltig för det så är han om inte galen i a f helt dum i huvudet.