2022-03-02, 17:54
Medlem
baggebo1s avatar
Nu kommer siffror från Ryssland på skadade och döda soldater:
Citat:
BREAKING: Ministry of Defense Russia: “there are losses among our comrades participating in a special military operation - 498 Russian soldiers died in the line of military duty, 1597 of our comrades were injured
https://twitter.com/ASBMilitary/status/1499065071963623430
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Som sagt så är Rysslands ekonomi liten och världsmarknaden har inga problem att hantera ryska banker som går i konkurs. Det blir ingen kedjereaktion eftersom världen vet att Rysslands bristande betalningsförmåga beror på att de slaktar barn i Ukraina och behöver pengarna till klusterbomber.

Är det därför Tyskland funderar på att lätta sanktionerna?
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är bekvämt att sitta på avstånd med popcorn men Ukraina får betala ett högt pris för Zelenskys ignorans och historielöshet.
Återigen, det är Putin och Ryssland som är förövaren. Det är unket av dig att skuldbelägga offret.

Citat:
Den enda ursäkten för DIN historielöshet och ignorans är om du gick i blöjor under kalla kriget. Eller har du glömt vad som hände när ryssarna försökte placera kärnvapen på Kuba?
*gäsp* Här gör du en massa antaganden när jag bara skrev att jag anser Zelensky vara modig och Putin feg.

Citat:
Men om du tror att faktarelativism fungerar på en rysk 1900-talsmänniska som Putin är du farligt ute. Han är varken paranoid eller galen, bara rationell och realist och han agerar helt i enlighet med sina egna intressen och värden.
Ja, vi kanske är många som underskattat honom. Jag har sett varningssignalerna tidigt men upplever inte Putin som särskilt rationell när han kallar ukrainarna för neonazister och knarkare eller när han svamlar om att återupprätta Storryssland. Då låter han faktiskt bara som en galning, som en medeltida tsar som har tappat kontakten med sitt eget folk och sin omvärld. Lägg därtill hans kärnvapenhot. Jag trodde Putin var rationell och intelligent som framgångsrikt lyckats kasta ut demokratin genom fönstret och gnaga av landremsor från sina små svaga grannar, utan att någon reagerade. Fram tills dess var han ju någon slags tyranniskt geni som kunde spela "Game of thrones" men i o m invasionen av Ukraina så har han istället gjort sig helt omöjlig istället.
Han verkar helt ha underskattat de reaktioner som uppstått och om han är likgiltig för det så är han om inte galen i a f helt dum i huvudet.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ditt älskade USA är det enda land som använt kärnvapen i krig och dessutom startat flest krig också.

Styret som du förespråkar har dödat över 150 miljoner människor. Bara för att dom har fel åsikt. Nu vill dom utradera Ukraina.
Citera
2022-03-02, 17:55
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Själv då? Har du kommit långt in i kriget?

Jag vill inte ha något krig, det har jag sagt ifrån början.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Du tror alltså att man stödjer allt man kollar på?

Du länkade ett propaganda-utspel ifrån islamisten Kadyrov och följde upp det med och jag citerar:

Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Propagandan från väst smulas sönder hårt dom kommande dagarna.

Ungefär som om att du skulle länka ett propaganda-utspel ifrån Islamiska Staten, och sen säga "titta här, västs propaganda smulas sönder!".

Ha åtminstone ryggraden att stå för det du säger - du är lika allierad med Kadyrov som din husgud Putin är.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Hahaha. USA och NATO ger verkligen Ukraina storfingret här.

Ganska strategiskt tänkt, vad skulle det tjäna och kasta anklagelser i detta skede?
Om Putin överlever efter folkupproret i Ryssland, lämnar man nog gladeligen över honom till en tribunal.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är inte hela orsaken. En hund ligger begraven här. Det är något annat som pågår.
Det kan väl hända att det är (många) fler bakom det här, att det finns ett antal länder som har vetat om detta i förväg och gett sitt godkännande och gillande. Kina och Indien t ex. Tror inte att Kina är på västvärldens och Natos sida direkt, de spelar lågt nu bara ifall det skulle gå fel.

Kanske.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Se dær ja..

Kreml sier forholdet til Tyskland er ødelagt for godt
Tysklands beslutning om å utsette åpningen av gassrørledningen Nord Stream 2 på ubestemt tid, har ødelagt forholdet mellom Moskva og Berlin, ifølge Kreml.

– Berlins beslutning om å stanse prosjektet vil på uopprettelig vis skade forholdet mellom Russland og Tyskland, som har vært alt annet enn uproblematisk de siste årene, uten at dette har vært vår feil, sier en talskvinne for russisk UD.

– Ansvaret for konsekvensene av disse ulovlige handlingene, som reiser tvil om Tysklands rykte som en pålitelig handelspartner, ligger utelukkende på tysk side, sier Maria Zakharova

https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/kreml-sier-forholdet-til-tyskland-er-oedelagt-for-godt.XCvdKpyTm?utm_source=vgfront&utm_content=hove dlopet_row7_pos1

Tippar att Tyskland bara ær den førsta landet...
Citera
2022-03-02, 17:56
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nu kommer siffror från Ryssland på skadade och döda soldater:

https://twitter.com/ASBMilitary/status/1499065071963623430
Mycket mer i linje med en begränsad offensiv, mer i samklang med de rapporterade ukrainska förlusterna samt inte en jämn siffra som typ 6500.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Titta du har ingen aning. Vad tror du händer om ryska banker defaultar på sina lån? Du tror inte att det blir en kedjereaktion? Obildade tattare.

Syftet med banksanktionerna är just att skapa en rysk bank-run och default. Därav den ryska centralbankens beslut att skicka upp styrräntan. Det kommer inte räcka, deras banken är stekta.

Visa gärna något underlag för ditt påstående om att det skulle skapa en kedjereaktion som drabbar europeiska banker. Det finns ingen sådan risk för det finns ingen sådan exponering.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Det går, men då måste vi utrota socialliberalism och Demokraterna/Nato i USA.

Annars inte.

Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Västvärlden började älska pengar mer än Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Världen har alltid varit äcklig. Nej kriget är evigt, det dyker bara upp på nya platser hela tiden. https://www.youtube.com/watch?v=05dBLaQNcEQ
Problemet är väl att våra prästerskap i världen dras mellan maktfullkomlighet och verkligt andliga ledare (vilka per definition är som sin uppgift att stärka sina skyddslingar andligt, medan den förstnämnda gruppen snarare vill använda sin position till att manipulera fåren).
Prästerskap bör här förstås som det kast som sitter i en position där rätt/fel, styrka/svaghet osv förmedlas och lära ut.

Krig kan vara nödvändigt och jag ser inte krig i sig självt som någonting ont. Det är detta cyniska där vi tvingas spela ut olika parter mot varandra för att skydda våra egna jag avskyr, men nu ser det ut som det gör. Jag håller med Finland om att Väst gör de riktiga schackdragen nu, men det är som sagt äckligt hur det politiska spelet spelas. Det tycker jag även om jag förstår att politiskt finns det inget bättre sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in