Citat:
Ursprungligen postat av
Filtbossa
Hur många kaniner av medelstor typ (4 kg) tror ni jag behöver slakta per år för att bli självförsörjande på kött? Är av medellängd och lite sådär gubbfet, så hull finns ju också att ta av en period.
Jag tar hö själv på ca. 1 ha mark vilket torde räcka till rätt många kaniner, men målet är förstås att ta kullarna på våren och slakta innan höperioden börjar. Bor i södra Hälsingland.
Tanken från början var att producera delar av köttet jag äter själv. Nu känns det dock mer och mer som att jag faktiskt kommer behöva tänka på att bli självförsörjande om/när det blir kristid.
En 4 kg kanin får du ca 2 kg kött ifrån. Sen är det bara räkna på hur många du behöver med tanke på din eventuella portionsstorleken.
Sen ta reda på mer om den ras du funderar på. En kanin är dräktig runt 31 dagar, får 5-8 ungar och kan bli dräktig och bära ungar medan den diar tidigare kull dvs en kanin kan ge 50 nya kaniner/år. En kanin är ok i runt 4 år om man har den som avel, sen har den gjort sitt.
Så teoretiskt skulle du kunna ha 2 avelskaniner som ger 50 ungar var/år som ger 2 kg kött vid slakt dvs 200 kg rent kött från dessa.
Sen kanske man inte kan räkna så, en del kaniner slaktar man vid kanske 16 veckor, andra senare beroende på sort. Dvs vid 16 veckor kanske den inte väger 4 kg. Så här får du skatta lite.
Gräs, sly mm ja det fungerar, men vill du ha upp vikt snabbare så komplettera med kraftfoder = blir dyrare.
Tänk på kanin kött på äldre kaniner tenderar bli segt. Hanar brukar vilja slåss då de blir könsmogna vid 4-6 månaders så det kan bli sätta dessa i separata burar = många burar kan gå åt. Även honor kan slåss men mer ovanligt. Men samma förfarande här separera dem.
Så testa med ett gäng och se hur det går, blir det för många är det bara slakta undan. Dvs så kommer du märka hur många som är lagom att ha.
Sen morrhår/päls går göra fiskeflugor på. Mage tarmar mm kan bli bra hundmat.