2022-03-02, 15:36
Avslutad
Hur många kaniner av medelstor typ (4 kg) tror ni jag behöver slakta per år för att bli självförsörjande på kött? Är av medellängd och lite sådär gubbfet, så hull finns ju också att ta av en period.

Jag tar hö själv på ca. 1 ha mark vilket torde räcka till rätt många kaniner, men målet är förstås att ta kullarna på våren och slakta innan höperioden börjar. Bor i södra Hälsingland.
Tanken från början var att producera delar av köttet jag äter själv. Nu känns det dock mer och mer som att jag faktiskt kommer behöva tänka på att bli självförsörjande om/när det blir kristid.
Citera
2022-03-02, 15:47
Medlem
Man behöver ju inte äta kött varje dag, odla en himla massa grönsaker med som kaninerna frodas mer av i området också utöver grönsaksoppor.

Vad käkar kaniner, typ alla grönsaker, blad och rotfrukter eller? Vet en som hade kaniner både i bur för kött och vilda dom sprang omkring på odlingen med jordärtskockor och lite allt möjligt på. Kanske han fångade in ibland, minns ej.

Vet inte hur många kaniner som behövs men som sagt det är bra att dela upp det med allt som lätt går få att växa, som också ger mer kaniner i allt överflöd av mat.

Hur gör man effektiva vinterväxthus? Om jag får låna tråden... Har egentligen fler frågor om självförsörjning om det går bra med annars får jag väl starta egen tråd..

(Vad för fruktträd kan man odla i Sverige, vad för annat ätbart, någon som har en lista? M.m.)
Citera
2022-03-02, 15:59
Medlem
Passa dig för "kaninsvält" bara!

Dvs. se till att ha ett matintag med variation utöver max 45-50% kaninkött.
Citera
2022-03-02, 16:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filtbossa
Hur många kaniner av medelstor typ (4 kg) tror ni jag behöver slakta per år för att bli självförsörjande på kött? Är av medellängd och lite sådär gubbfet, så hull finns ju också att ta av en period.

Jag tar hö själv på ca. 1 ha mark vilket torde räcka till rätt många kaniner, men målet är förstås att ta kullarna på våren och slakta innan höperioden börjar. Bor i södra Hälsingland.
Tanken från början var att producera delar av köttet jag äter själv. Nu känns det dock mer och mer som att jag faktiskt kommer behöva tänka på att bli självförsörjande om/när det blir kristid.

Vad betyder "självförsörjande på kött"? Innebär det att du enbart ska äta kanin? I så fall kommer du dö, enligt vad Decimal1 skriver. Innebär det att du ska få allt kött du behöver från kanin? I så fall är svaret 0 kaniner, eftersom det går fint att överleva på vegetarisk föda. Oavsett vad du menar kan man säga att en kanin av rätt ras, d.v.s en köttkanin, väger ungefär tre kilo efter fyra månader och ungefär halva vikten är kött (d.v.s ungefär 1,5 kilo kött).
Citera
2022-03-02, 16:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1

Jag räknar med att det kött jag äter ska vara tupp och kanin. Utöver det odlar jag redan bönor och ärtor.
Citera
2022-03-02, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vad betyder "självförsörjande på kött"? Innebär det att du enbart ska äta kanin? I så fall kommer du dö, enligt vad Decimal1 skriver. Innebär det att du ska få allt kött du behöver från kanin? I så fall är svaret 0 kaniner, eftersom det går fint att överleva på vegetarisk föda. Oavsett vad du menar kan man säga att en kanin av rätt ras, d.v.s en köttkanin, väger ungefär tre kilo efter fyra månader och ungefär halva vikten är kött (d.v.s ungefär 1,5 kilo kött).

Tack för svar! Självklart kan man överleva på vegetarisk livsstil, men delar av den mark jag har passar bättre att odla vall på än grönsaker. Det är därför jag vill ha både köttdjur och odling.
Citera
2022-03-02, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Liten spin off på kaninsvält: En snabb googling visar att det handlar om ganska kopiösa mängder kaninkött och dåligt med annan mat. Vilket ändå känns ganska otroligt på en gård där det både odlas och finns andra djur för slakt. Eller har jag fel?
Citera
2022-03-02, 16:52
Medlem
Citat:
Liten spin off på kaninsvält: En snabb googling visar att det handlar om ganska kopiösa mängder kaninkött och dåligt med annan mat. Vilket ändå känns ganska otroligt på en gård där det både odlas och finns andra djur för slakt. Eller har jag fel?

Är verkligen ingen expert, men jag tror som du
Citera
2022-03-02, 17:01
Medlem
448s avatar
Citat:

Ja exakt och så finns vitamintabletter

Finns massa facebookgrupper med folk som lever i torp osv vidare
och som skulle kunna vara helt självförsörjande om dom ville.

Dom har fjäderfän och kaniner , du får ju kött och ägg med minimal insats
Citera
2022-03-02, 17:06
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Minns inte vilken överlevnadsexpert det var som sa det men han yrkade iaf på att det är var väldigt viktigt att även äta inälvorna på kaninen om det krisar då dessa innehåller betydligt fler näringsämnen och vitaminer än själva köttet gör.
Så att blanda inälvorna med köttet och göra färs på dem vore kanske ingen dålig idé? Förutsatt att det går att äta dvs.
Citera
2022-03-02, 21:55
Medlem
cacas avatar
Citat:

En 4 kg kanin får du ca 2 kg kött ifrån. Sen är det bara räkna på hur många du behöver med tanke på din eventuella portionsstorleken.

Sen ta reda på mer om den ras du funderar på. En kanin är dräktig runt 31 dagar, får 5-8 ungar och kan bli dräktig och bära ungar medan den diar tidigare kull dvs en kanin kan ge 50 nya kaniner/år. En kanin är ok i runt 4 år om man har den som avel, sen har den gjort sitt.

Så teoretiskt skulle du kunna ha 2 avelskaniner som ger 50 ungar var/år som ger 2 kg kött vid slakt dvs 200 kg rent kött från dessa.
Sen kanske man inte kan räkna så, en del kaniner slaktar man vid kanske 16 veckor, andra senare beroende på sort. Dvs vid 16 veckor kanske den inte väger 4 kg. Så här får du skatta lite.

Gräs, sly mm ja det fungerar, men vill du ha upp vikt snabbare så komplettera med kraftfoder = blir dyrare.

Tänk på kanin kött på äldre kaniner tenderar bli segt. Hanar brukar vilja slåss då de blir könsmogna vid 4-6 månaders så det kan bli sätta dessa i separata burar = många burar kan gå åt. Även honor kan slåss men mer ovanligt. Men samma förfarande här separera dem.

Så testa med ett gäng och se hur det går, blir det för många är det bara slakta undan. Dvs så kommer du märka hur många som är lagom att ha.

Sen morrhår/päls går göra fiskeflugor på. Mage tarmar mm kan bli bra hundmat.
Citera
2022-03-03, 00:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WrenchZeMonkey
Minns inte vilken överlevnadsexpert det var som sa det men han yrkade iaf på att det är var väldigt viktigt att även äta inälvorna på kaninen om det krisar då dessa innehåller betydligt fler näringsämnen och vitaminer än själva köttet gör.
Så att blanda inälvorna med köttet och göra färs på dem vore kanske ingen dålig idé? Förutsatt att det går att äta dvs.
Allt går ner med ketchup och kokt potatis , TS ta vara på benen (bröstkorgar) av kaninerna också och koka dessa 1.20 tim i 3 liter vatten . då får du ut mycket näring och en fin fond (tillsätt salt) .. som kan användas till mängder av såser och soppor. , här hemma har vi mängder med gula ärtor , senap .. vore kanongott med kanin i ärtsoppa ..
Senast redigerad av Massonite 2022-03-03 kl. 00:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in